Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Regenering?

Startet av lordoftherings, søndag 04. september 2022, klokken 18:51

« forrige - neste »

lordoftherings

Lurer litt på denne.

Har sett alle testvideoen til Teslabjørn, men jeg har ikke fått med meg at han har nevnt hvordan regenering er på denne modellen.

Har den støtte for one pedal driving?
Har den adaptive regen. (ruller når den kan og regenerer når den må som tyskerne har)
Har den blended brakes? (regenerer når man trykker bremsepedal inntil man trykker hardt nok)
Kan den coaste fritt uten å holde inn gasspedal?

Regen er for meg en av de viktigste egenskapene, men virker ikke som dette er spennende nok å snakke om.

espenri

Sitat fra: lordoftherings på søndag 04. september 2022, klokken 18:51
Har den blended brakes?

Har dessverre ikke så mye å bidra med i denne tråden, men jeg ser dette spørsmålet i flere delforum. Må derfor spørre: Finnes det _noen_ elbiler som ikke har dette? Min iMiev er ikke akkurat blant de mest raffinerte bilene der ute, men til og med denne har (selvfølgelig) dette.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Oddaa

Tesla er vel et eksempel på biler som mangler blended brakes.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

turfsurf

Sitat fra: Oddaa på søndag 04. september 2022, klokken 23:18
Tesla er vel et eksempel på biler som mangler blended brakes.

Kommer litt på hva man legger i blendes brakes. Tesla slutter ikke å regenerere når man trykker på bremsepedalen. Det er det vel ingen som gjør?


Det som nå har kommet til Tesla i noen land er at den bruker bremser i stedet for regenerering for når batteriet er kaldt for å gi en lik opplevelse når batteriet er kaldt som når det er varmt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

edyrli

Sitat fra: lordoftherings på søndag 04. september 2022, klokken 18:51
Lurer litt på denne.

Har sett alle testvideoen til Teslabjørn, men jeg har ikke fått med meg at han har nevnt hvordan regenering er på denne modellen.

Har den støtte for one pedal driving?
Har den adaptive regen. (ruller når den kan og regenerer når den må som tyskerne har)
Har den blended brakes? (regenerer når man trykker bremsepedal inntil man trykker hardt nok)
Kan den coaste fritt uten å holde inn gasspedal?

Regen er for meg en av de viktigste egenskapene, men virker ikke som dette er spennende nok å snakke om.
Regen er nok litt simpel. Det er 2 nivå. Mye og lite regen.
Den kan ikke rulle fritt. Regenerer ca 22 kw når man har litt fart i minste innstilling. Dette hadde jeg på Mii'en og savner litt på langtur.
Du kan kjøre One pedal'ish når du har den i "larger" altså full regen. Men den er litt brå, vanskelig å prosjonere ut. Så må du vel til med bremsen om du skal stoppe helt opp.
Jeg har ikke merket noe speislt til blended brakes. Den bare regenerer mer og mer til bremsene kommer på.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

geear

Sitat fra: turfsurf på mandag 05. september 2022, klokken 05:30
Sitat fra: Oddaa på søndag 04. september 2022, klokken 23:18
Tesla er vel et eksempel på biler som mangler blended brakes.

Kommer litt på hva man legger i blendes brakes. Tesla slutter ikke å regenerere når man trykker på bremsepedalen. Det er det vel ingen som gjør?
Vanligvis har vel dette blitt beskrevet som at man påfører regen ved å bremse svakt på bremsepedalen, og i det øyeblikket man bremser hardere (på pedalen) enn hva motor(ene) kan bidra til å bremse, så går klossene på. Dette har ikke Tesla, og iallfall på 3 og Y så har det heller ingen hensikt, siden de går på maks regen når man slipper gasspedalen uansett, da at det en meningsløs funksjon. På eldre X og S hvor man kan sette low regen så er saken litt annen.

lordoftherings

Sitat fra: edyrli på mandag 05. september 2022, klokken 10:08
Sitat fra: lordoftherings på søndag 04. september 2022, klokken 18:51
Lurer litt på denne.

Har sett alle testvideoen til Teslabjørn, men jeg har ikke fått med meg at han har nevnt hvordan regenering er på denne modellen.

Har den støtte for one pedal driving?
Har den adaptive regen. (ruller når den kan og regenerer når den må som tyskerne har)
Har den blended brakes? (regenerer når man trykker bremsepedal inntil man trykker hardt nok)
Kan den coaste fritt uten å holde inn gasspedal?

Regen er for meg en av de viktigste egenskapene, men virker ikke som dette er spennende nok å snakke om.
Regen er nok litt simpel. Det er 2 nivå. Mye og lite regen.
Den kan ikke rulle fritt. Regenerer ca 22 kw når man har litt fart i minste innstilling. Dette hadde jeg på Mii'en og savner litt på langtur.
Du kan kjøre One pedal'ish når du har den i "larger" altså full regen. Men den er litt brå, vanskelig å prosjonere ut. Så må du vel til med bremsen om du skal stoppe helt opp.
Jeg har ikke merket noe speislt til blended brakes. Den bare regenerer mer og mer til bremsene kommer på.

Takk for svar. Betyr det at når du har den på larger så får du fortsatt litt ekstra regen i første del ved å trykke inn bremsepedalen? Da vil vel jeg si den har blended brakes. Dog litt suboptimalt siden den ikke kan rulle fritt. En egenskap jeg har lært å elske.

lordoftherings

Sitat fra: turfsurf på mandag 05. september 2022, klokken 05:30
Sitat fra: Oddaa på søndag 04. september 2022, klokken 23:18
Tesla er vel et eksempel på biler som mangler blended brakes.

Kommer litt på hva man legger i blendes brakes. Tesla slutter ikke å regenerere når man trykker på bremsepedalen. Det er det vel ingen som gjør?

Tesla har i mine øyne begrenset fleksibilitet på regen siden man ikke kan coaste. Siden regen er maks når man slipper gassen så er heller ikke blended brakes noe poeng.

Den begrensede regenegenskapene på Tesla er for meg kanskje den største ulempen med dem.  Egentlig rart at de ikke tilbyr adaptive regen eller coasting med blended brakes dien det er mer effektivt. Men det er et annet forum for det.


Det som nå har kommet til Tesla i noen land er at den bruker bremser i stedet for regenerering for når batteriet er kaldt for å gi en lik opplevelse når batteriet er kaldt som når det er varmt.

edyrli

Sitat fra: lordoftherings på mandag 05. september 2022, klokken 18:37
Sitat fra: edyrli på mandag 05. september 2022, klokken 10:08
Sitat fra: lordoftherings på søndag 04. september 2022, klokken 18:51
Lurer litt på denne.

Har sett alle testvideoen til Teslabjørn, men jeg har ikke fått med meg at han har nevnt hvordan regenering er på denne modellen.

Har den støtte for one pedal driving?
Har den adaptive regen. (ruller når den kan og regenerer når den må som tyskerne har)
Har den blended brakes? (regenerer når man trykker bremsepedal inntil man trykker hardt nok)
Kan den coaste fritt uten å holde inn gasspedal?

Regen er for meg en av de viktigste egenskapene, men virker ikke som dette er spennende nok å snakke om.
Regen er nok litt simpel. Det er 2 nivå. Mye og lite regen.
Den kan ikke rulle fritt. Regenerer ca 22 kw når man har litt fart i minste innstilling. Dette hadde jeg på Mii'en og savner litt på langtur.
Du kan kjøre One pedal'ish når du har den i "larger" altså full regen. Men den er litt brå, vanskelig å prosjonere ut. Så må du vel til med bremsen om du skal stoppe helt opp.
Jeg har ikke merket noe speislt til blended brakes. Den bare regenerer mer og mer til bremsene kommer på.

Takk for svar. Betyr det at når du har den på larger så får du fortsatt litt ekstra regen i første del ved å trykke inn bremsepedalen? Da vil vel jeg si den har blended brakes. Dog litt suboptimalt siden den ikke kan rulle fritt. En egenskap jeg har lært å elske.

Ja det stemmer du får vel rett over 40kw regen i Larger. Tang har også veldig kraftig regen og mener jeg har sett over 100kw
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

lordoftherings

Sitat fra: edyrli på mandag 05. september 2022, klokken 18:44
Sitat fra: lordoftherings på mandag 05. september 2022, klokken 18:37
Sitat fra: edyrli på mandag 05. september 2022, klokken 10:08
Sitat fra: lordoftherings på søndag 04. september 2022, klokken 18:51
Lurer litt på denne.

Har sett alle testvideoen til Teslabjørn, men jeg har ikke fått med meg at han har nevnt hvordan regenering er på denne modellen.

Har den støtte for one pedal driving?
Har den adaptive regen. (ruller når den kan og regenerer når den må som tyskerne har)
Har den blended brakes? (regenerer når man trykker bremsepedal inntil man trykker hardt nok)
Kan den coaste fritt uten å holde inn gasspedal?

Regen er for meg en av de viktigste egenskapene, men virker ikke som dette er spennende nok å snakke om.
Regen er nok litt simpel. Det er 2 nivå. Mye og lite regen.
Den kan ikke rulle fritt. Regenerer ca 22 kw når man har litt fart i minste innstilling. Dette hadde jeg på Mii'en og savner litt på langtur.
Du kan kjøre One pedal'ish når du har den i "larger" altså full regen. Men den er litt brå, vanskelig å prosjonere ut. Så må du vel til med bremsen om du skal stoppe helt opp.
Jeg har ikke merket noe speislt til blended brakes. Den bare regenerer mer og mer til bremsene kommer på.

Takk for svar. Betyr det at når du har den på larger så får du fortsatt litt ekstra regen i første del ved å trykke inn bremsepedalen? Da vil vel jeg si den har blended brakes. Dog litt suboptimalt siden den ikke kan rulle fritt. En egenskap jeg har lært å elske.

Ja det stemmer du får vel rett over 40kw regen i Larger. Tang har også veldig kraftig regen og mener jeg har sett over 100kw

Ifølge Teslabjørn sin video er det hele 200KW regen. Dog var det det eneste han sa om den. Det er ganske bra, men fortsatt en del under de beste tyskerne. (300KW)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA