Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken celle er dårlig? Bygger batteri.

Startet av Trond Jacobsen, lørdag 03. september 2022, klokken 13:25

« forrige - neste »

Trond Jacobsen

Hei. Jeg bygger et 72v batteri ut av celler fra elbil Skal bruke 20 stk i serie (20S1P). Utfordringen er at jeg har 18 gode celler, og 6 stk som jeg er usikker på. Håper på å kunne bruke 2 av de 6. De 6 cellene har vært koblet 1S3P og 1S3P (like) Jeg vet at de i sum ikke er helt på høyde med resten. 3,05v mot 3,25v på de andre. De har sittet i samme moduler (2 moduler 4S3P hver)
jeg håper alltså på å kunne bruke 2 av de på 3,05 i og med at kanskje bare 1 av 3 er dårlige, men trekker ned de 2 andre.
Tenker jeg riktig, eller kan man regne med alle 3 i 1S3P er dårlige?
Jeg tenker å lade opp de 6 jeg er i tvil om i serie forsiktig uten BMS.
Kan jeg da anta at de to med lavest spenning er de dårligste? Eks. Hvis 4 stk etter hvert har 4,1v og 2 har 4,0? Batteriene er fra en såpass sær bil, at det å skaffe andre celler ikke er et alternativ.

elektrolux

Dårlige celler blir "elastiske" eller om en vil får økt indre motstand.

Lad alle i paralell til full spenning og se hvilke som mister spenningen mest under belastning så finner du de dårligste 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA