Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lader til borettslag 26 p-plasser i 2022

Startet av nichols4, lørdag 03. september 2022, klokken 04:22

« forrige - neste »

nichols4

Finnes det en oppsummering av hvilke muligheter det finnes for å installere ladepunkter i sameies garasjer i dag? Jeg trodde man kunne få en elektriker til å tilrettelegge kurs, så kan den enkelte eier installere lader ved sin plass. Er dette mulig?
Ser firma som Ohmia bruker en helt annen modell med faste månedlige kostnader, noe som ikke er veldig fristende for de som kjører veldig lite eller ikke har elbil idag.
Nå i disse dager så er jo strømstøtten også en aktuelt tema. Kan man få strømstøtte på noen måte ved lading i felles garasje (med private plasser)?

Vollis47

Vet ikke om det finnes en god oversikt. Men du kan finne mye på Forumet her.

Ungå Ohmia og andre løsninger hvor andre eiervog en betaler høy leie.

Borettslag og Sameier er egentlig forpliktet til å lage et anlegg som skal være tilgjengelig for alle. Untak om det er teknisk uløselig eller ekstremt kostbart.

Mange velger Zaptec eller Easee som begge er norske ladebokser. Legger opp en flatkabel forbi alle parkeringsplasser. Dette skal betales av borettslag/sameie. Ladebokser betales av den enkelte. Borettslag og sameier får også strømstøtte.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

nichols4

#2
Sitat fra: Vollis47 på lørdag 03. september 2022, klokken 19:05
Mange velger Zaptec eller Easee som begge er norske ladebokser. Legger opp en flatkabel forbi alle parkeringsplasser. Dette skal betales av borettslag/sameie. Ladebokser betales av den enkelte. Borettslag og sameier får også strømstøtte.

Takk for svar. Hvis man går for flatkabel + at hver enkelt kjøper Zaptec, må man da ha et firma som organiserer driften?
Strømregningen går vel rett til sameiet? Kan man manuelt (en gang i året?) sjekke fra zaptec boksen hvor mye hver enkelt har brukt og så avregne dette?
Det blir vel vanskelig å se når på døgnet man har ladet, så man må vel betale en gjennomsnittspris (fra hele året) da?

Ser også her https://elbilforum.no/index.php?topic=32676.0 at det nevnes effektleddet og at man kan få en ekstraregning på kr 691 om vinteren per forbruker. Vil dette gjelde alle løsninger der sameiet eier flatkabel, og er det beregnet utifra at alle kan lade? Per i dag så er det kun 3 stk som lader. Vil effektleddet bli beregnet ut i fra 3 stk eller alle 26 parkeringsplasser?

Vollis47

Nei, man må ikke ha et eksternt firma til å organisere driften. Dette kan gjøres av styret eller en entusiast som påtar seg litt arbeid.

Strømregningen går til sameiet, strømmen tas fra fellesområdet. Men det er mulig å opprette et eget abonnement for ladingen.

Fra Zaptec portal kan en når som helst lese av forbruket fra hver enkelt ladeboks. Per nå er det ikke mulig å få oversikt over når på døgnet bilene blei lada.



Hos oss har vi betaling to ganger i året, men basert på forbruk hver måned og prisen sameiet betaler for denne måneden.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

nichols4

Sitat fra: Vollis47 på lørdag 03. september 2022, klokken 19:05

Legger opp en flatkabel forbi alle parkeringsplasser. Dette skal betales av borettslag/sameie.

Hva kan installering av flatkabel koste for 26 plasser? Er det snakk om flere hundre tusen?

Vollis47

Det avhenger selvsagt av hvordan plassene er lokalisert. Men i to sameier jeg er involvert i, kom det på ca kr 3000 per plass for infrastruktur i 2018 og 2019. Lykke til.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

TB

#6
Sitat fra: nichols4 på lørdag 03. september 2022, klokken 04:22
Finnes det en oppsummering av hvilke muligheter det finnes for å installere ladepunkter i sameies garasjer i dag?
Det finnes mange tråder på forumet her rundt dette tema. Å sjekke hva andre borettslag / sameier har gjort vil også lønne seg. Generelt, å få god oversikt over løsningen, og hente inn flere tilbud er gode tips. Bør også tenke på at en kan gjøre det klart for å utvide anlegget. Her jeg bor bygget vi ut i flere trinn, for å holde kostnadene ned, bygge etter hvert som trenger å utvide anlegget. Totalt sett noe dyrere, men store prosjekter blir gjerne ikke like enkelt å få godkjent.. Hvert enkelt byggetrinn har gått etter planen, ingen overskridelser på budsjettene.

Sitat
Jeg trodde man kunne få en elektriker til å tilrettelegge kurs, så kan den enkelte eier installere lader ved sin plass. Er dette mulig?
Dette er en mye brukt måte. Fordel er at kostnad for å komme igang er forholdsvis lav, typisk ca 3000 kr. Dermed blir prosjektet enklere å få godkjent.

Sitat
Ser firma som Ohmia bruker en helt annen modell med faste månedlige kostnader, noe som ikke er veldig fristende for de som kjører veldig lite eller ikke har elbil idag.
Forretningsmodellen til Ohmia er at de ordner "alt". Fordel er at det er enkelt å komme igang. Ulempen er at anlegget blir aldri nedbetalt. Å kjøpe ut anlegget etterpå kan være svært kostbart. Ohmia ordner gjerne egen måler også, som kan være uheldig med tanke på strømstøtte.

Sitat
Nå i disse dager så er jo strømstøtten også en aktuelt tema. Kan man få strømstøtte på noen måte ved lading i felles garasje (med private plasser)?
Ja, borettslag og sameier mottar strømstøtte på samme måte som husholdninger. Støtten trekkes ifra på nettleien. Om firma eier måler vil den bli regnet som næring, og det er ingen strømstøtte.

Sitat fra: nichols4 på søndag 04. september 2022, klokken 04:58
Takk for svar. Hvis man går for flatkabel + at hver enkelt kjøper Zaptec, må man da ha et firma som organiserer driften?
Strømregningen går vel rett til sameiet? Kan man manuelt (en gang i året?) sjekke fra zaptec boksen hvor mye hver enkelt har brukt og så avregne dette?
Det blir vel vanskelig å se når på døgnet man har ladet, så man må vel betale en gjennomsnittspris (fra hele året) da?
Med tanke på strømprisen endrer seg svært mye nå for tiden bør man avregne en gang pr måned. Strømstøtten beregnes også pr måned, så dette blir mest praktisk. Den enkleste måten er å ta beløpet på strømregningen, inkludert regning fra netteier, fastledd, fratrukket strømstøtte, og dele på antall kWh totalt.

Eksempel fra borettslag her jeg bor fra juli, 12 164 kr  /  6 568 kWh = 1,85 kWh
Beboer som da har ladet 100 kWh i juli må da betale 185 kr for juli. Selve innkreving / regning sendes så ofte en mener det er behov for. Vi sender ut to ganger pr år, det er 40 som har lader nå. Å lage klart fakturagrunnlaget er enkelt, henter grunnlag fra Zaptec portalen, og bruker Excel for å beregne betalingen. Det kan garantert gjøres på andre måter, settes bort, osv. men jobben er ikke så stor.

Sitat
Ser også her https://elbilforum.no/index.php?topic=32676.0 at det nevnes effektleddet og at man kan få en ekstraregning på kr 691 om vinteren per forbruker. Vil dette gjelde alle løsninger der sameiet eier flatkabel, og er det beregnet utifra at alle kan lade? Per i dag så er det kun 3 stk som lader. Vil effektleddet bli beregnet ut i fra 3 stk eller alle 26 parkeringsplasser?
Ladestasjoner som er egnet for sameier og borettslag kan styres via en portal. Slik går de ikke over en viss effekt. Ved å holde seg på de lavere trinn når en få som lader vil kostnaden bli helt akseptabel.

Det enkleste er å legge alt på strømprisen, men om en er bare 3 stk, og setter 3 ladestasjoner til å lade på 7 kW samtidig vil effektleddet gjøre en kommer over 20 kW. For Elvia utgjør dette:

Fastledd Døgnmaks kWh per time  kr/mnd
Trinn 3     5-10                             325
Trinn 4   10-15                             450
Trinn 5   15-20                             575
Trinn 6   20-25                             700

Trinn 3 blir 325 / 3 = 108 kr i fastledd - som bør være helt kurant for 3 stk.
Trinn 6 blir 700 / 3 = 233 kr i fastledd

Om en derimot velger å legge en kabel til hver plass, ikke smarte ladere vil det være mer naturlig å belaste hver beboer den effekt som er knyttet til / låst til plassen. Men, slike anlegg krever mye kabel, egen sikring pr kurs, og høy samtidig belasting. Om eksempelvis 26 plasser skal få 10A hver blir det 60 kW.
For 26 plasser med smarte ladere bør en klare seg under 30 kW.

Sitat fra: nichols4 på søndag 04. september 2022, klokken 12:54
Hva kan installering av flatkabel koste for 26 plasser? Er det snakk om flere hundre tusen?
Det vil avhenge hvor mye som må gjøres. Er det plass i tavlen, eller må tavlen utvides?
Ny måler, større hovedsikring? Grave eller kjerneborre for å fremføre kabler? Hvor arbeidskrevende er det å fremføre kabler?

Genrelt, støtter Vollis47 sitt svar ca 3000 kr pr plass er et greit utgangspunkt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Daniel_0007

Sitat fra: Vollis47 på søndag 04. september 2022, klokken 08:13
Nei, man må ikke ha et eksternt firma til å organisere driften. Dette kan gjøres av styret eller en entusiast som påtar seg litt arbeid.

Strømregningen går til sameiet, strømmen tas fra fellesområdet. Men det er mulig å opprette et eget abonnement for ladingen.

Fra Zaptec portal kan en når som helst lese av forbruket fra hver enkelt ladeboks. Per nå er det ikke mulig å få oversikt over når på døgnet bilene blei lada.



Hos oss har vi betaling to ganger i året, men basert på forbruk hver måned og prisen sameiet betaler for denne måneden.

Vi hadde en i styret som gjorde for oss, til slutt orket han ikke mer, ble for mye jobb for han men vi har vesentlig mer plasser, over 100 men for 26 stykker så bør vel ikke ta for lang tid.
Styret overlot driften til tredjepart charge365 så det er en mulighet men tipper det blir ganske kostbart når dere er såpass få.
Model 3 2019 LR Rwd

TB

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 05. september 2022, klokken 08:55
Vi hadde en i styret som gjorde for oss, til slutt orket han ikke mer, ble for mye jobb for han men vi har vesentlig mer plasser, over 100 men for 26 stykker så bør vel ikke ta for lang tid.
Styret overlot driften til tredjepart charge365 så det er en mulighet men tipper det blir ganske kostbart når dere er såpass få.

Et fellestrekk i styrer i sameier / borettslag er at noen få personer gjerne gjør "alt". Da blir det gjerne for mye til slutt. Om en kan fordele litt bedre, da går det gjerne bedre...  :angel:
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Lars C. Krogenæs

#9
Et annlegg med flatkabel koster gjerne 3500-5000kr per klargjorte plass. Da er tavlerom/sikringsskap i umiddelbar nærhet, og man kan banke opp flatkabel uten graving eller behov for stolper.

Så kjøper hver enkelt beboer ladestasjon og monterning av denne. Dette gjøres fra sameiets valgte installatør. Pris for ZapTec med montering fra flatkabel pleier å ligge på 20-22 tusen. Samme løsning med Easee Charge ligger på rundt 15-17 tusen.

Easee har en annen mulighet, kalt Easee Ready, der elektriker setter opp bakplater, og kobler disse i serie. Prisen på denne infrastrukturen blir omtrent den samme som for å bruke flatkabel. Fordelen er at Easee Charge er mye billigere, og at man heller ikke behøver elektriker til å ettermontere ladestasjoner. Beboere bestiller ladeboks, får den i posten og klikker den selv på bakplaten på sin plass. Så er ladestasjonen klar til bruk, dermed kan vi få priser ned i 13-15 tusen.

Både ZapTec og Easee har gode muligheter for å styre ladestasjoner i forhold til ønsket effektledd. Beregner man en totaleffekt på 1,5kW per elbil for anlegg under 10 biler og 1kW effekt per bil for anlegg over 10 biler, viser erfaring og teori at alle vil få fulladet bil på morgenen.

Dere kan selv stå for fakturering. Både ZapTec og Easee har portal hvor forbruk på hver ladestasjon, evt. hver bruker, kommer opp. Dermed har man fakturagrunnlag og kan sende ut regning, eller sende beløp til innkreving hos regnskapsfører som tar det over husleiefakturaen. Ulempen med dette er at man er avhengig av frivillige til å ta exceljobben. Ønsker man ikke det, kan man få eksterne til å ta jobben. Her er det mange å velge mellom.

Ønsker man å ha lite med anlegget å gjøre, kan man få f.eks Circle K, til å foreta installasjon av felles infrastruktur, og alle henveldelser vedr. etablering, bestilling av ladere, samt fakturering tar de seg av.

Ønsker man overhode ikke noe med ladeanlegget å gjøre, har vi Ohmia. Da setter de opp anlegget og tilbyr lading som en tjeneste. På sikt er dette et svindyrt opplegg, men enkelt for styret her og nå.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Ingeniøren

Sitat fra: TB på mandag 05. september 2022, klokken 13:57
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 05. september 2022, klokken 08:55
Vi hadde en i styret som gjorde for oss, til slutt orket han ikke mer, ble for mye jobb for han men vi har vesentlig mer plasser, over 100 men for 26 stykker så bør vel ikke ta for lang tid.
Styret overlot driften til tredjepart charge365 så det er en mulighet men tipper det blir ganske kostbart når dere er såpass få.

Et fellestrekk i styrer i sameier / borettslag er at noen få personer gjerne gjør "alt". Da blir det gjerne for mye til slutt. Om en kan fordele litt bedre, da går det gjerne bedre...  :angel:

Og om folk betaler. Er kasserer i et vel og det er alltid de samme som må purres flere ganger.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Lars C. Krogenæs

Her har man heldigvis mulighet til å stenge ladestasjoner/brukere som ikke betaler. Men er alltid noen som må purres ja.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

TB

Kan bekrefte det, er alltid noen som må purres.
Vi har lagt inn i retningslinjene at ladestasjon kan stenges om regning ikke betales. På 5 år har det ikke vært behov for å stenge en ladestasjon.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Wisd0m

Easee Charge med Charge365 admin.  Betaler gladelig 15 % påslag på strømprisen for den tjenesten. Så mye strøm bruker ikke bilen.

TB

Ved ekstern administrasjon, pass på at måler står registrert på borettslag eller sameie, slik at en er kvalifisert til strømstøtte.

Om en ønsker egen administrasjon eller ekstern bør ikke være det viktigste.
En god løsning, som vil fungere for beboerne over tid er det mest viktige.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA