Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skjoldete lister - mulig etter vask

Startet av Grenadier, lørdag 03. september 2022, klokken 00:11

« forrige - neste »

Grenadier

Har hatt Tesla Y P cs en måned. Har vasket én gang i vaskemaskin (børsteløs, på en XY-stasjon der jeg vasket forrige bilen min jevnlig uten problem). La i dag merke til at de øvre listene - mot taket - ikke lenger er jevnt sorte, men skjoldete. Se bilde. Aner ikke om det er kommet etter vask, eller om det er sollys eller noe annet som har ført til dette. Listene under vinduene ser helt fine ut.

Noen som har vært borti dette? Synes dette er grunnlag for reklamasjon. Men frykter å få «ytre påvirkning» til svar..

Mazzbot

Sånt skjer når man vasker bilen i vaskemaskin - for sterke kjemikaler som blir liggende for lenge og ikke spylt av . Vask bilen selv så har man mye bedre kontroll .. Det kalles alkalisk Brann
Tesla model 3 reservert 31/3 .


geear

Hadde den forrige bilen din også sorte lister? Ganske vanlig problem med for sterke vaskemidler dette her, også for biler som ikke kommer fra Tesla. VELDIG vanlig på BMWer med shadowline. Søk på discolored shadowline eller lignende. Har vært et problem så lenge jeg kan huske.

Grenadier

Takk for svar, da vet jeg hva det er og hva det skyldes.

Og til spørsmålet: Min forrige bil var en BMW, men med krom-lister. Så det var jo dermed ikke noe problem.

Klykken

Sitat fra: Grenadier på søndag 04. september 2022, klokken 02:16
Takk for svar, da vet jeg hva det er og hva det skyldes.

Og til spørsmålet: Min forrige bil var en BMW, men med krom-lister. Så det var jo dermed ikke noe problem.
jo, men ikke like synlig. Bli slik uansett hvordan bilen vaskes skal sies, men det begrenses betraktelig med håndvask og normale avfettinger og såper.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Lucaria

Langt ifra alle har jo mulighet å vaske hjemme så det må jo gå an å vaske på selv vask under vintertid iaf?

turfsurf

Sitat fra: Lucaria på søndag 04. september 2022, klokken 13:43
Langt ifra alle har jo mulighet å vaske hjemme så det må jo gå an å vaske på selv vask under vintertid iaf?
Hvis du er nøye med å tørke av etter vask hjelper det. Ellers er det bare å polere vekk i etterkant.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

førategangtesla

Sitat fra: Lucaria på søndag 04. september 2022, klokken 13:43
Langt ifra alle har jo mulighet å vaske hjemme så det må jo gå an å vaske på selv vask under vintertid iaf?

Selvfølgelig, men ta med egen avfetting. Avfettingen på selvvask pleier å være ganske så sterke saker. Jeg pleier å ta med selvutblandet surfex HD som er veldig god til trafikkfilm og pricbort til nedre del av bilen for å få tatt endel asfalt. Jeg har også med meg vaskebøtte og mikrofiber vaskehanske samt en god og mild bilsåpe med voks i fra chemical guys. Jeg har alt dette oppi en plastkasse som står i garasjen og de gangene jeg skal vaske bilen så tar jeg bare med meg denne. Det å kjøpe egne vaskeprodukter vil jeg påstå blir mye rimeligere også i lengden da det eneste du trenger å bruke på selvvask er underspyling og høytrykkspyler, samt bilen har godt av de mildere produktene, ikke blir det noe dårligere resultat heller.

geear

Burde vel la seg gjøre å unngå med å legge keramisk coating på ny bil før skaden er skjedd? Evt foliere de.

Thalgar

Generelt er jo tanken på korleis ein skal få vaska ein Tesla i Noreg gjennom vinteren som Oslo-buar ganske depressiv. Ikkje automat med børster, for då ryk lakken. Børstelaus vask? Aldri skikkeleg reint, og stor fare for skjoldete lister. Sjølvvask? Kor har ein plassar kor ein kan unngå skumbørstar brukt av gudane veit kor mange på kva vis før? Kjøpa manuell handvask? Minefelt de luxe, kor ein enten må betala skjorta eller risikera herpa bil og eller å betala støtte til menneskehandlarar.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Daniel_0007

Sitat fra: Thalgar på mandag 05. september 2022, klokken 11:51
Generelt er jo tanken på korleis ein skal få vaska ein Tesla i Noreg gjennom vinteren som Oslo-buar ganske depressiv. Ikkje automat med børster, for då ryk lakken. Børstelaus vask? Aldri skikkeleg reint, og stor fare for skjoldete lister. Sjølvvask? Kor har ein plassar kor ein kan unngå skumbørstar brukt av gudane veit kor mange på kva vis før? Kjøpa manuell handvask? Minefelt de luxe, kor ein enten må betala skjorta eller risikera herpa bil og eller å betala støtte til menneskehandlarar.

Legg også til at man ikke vet hva slags middel de har i selvasken/vaskehallen slik at bak lysene sprekker  :o
Finnes innendørs selv vaskehaller du kan bruker om vinteren i oslo, bla på storo, manglerud, brynseng, sinsen sikkert fler og, da kan du spylle/forvaske bilen og ikke bruke vaskebørsta så håndvaske med egen svamp så spylle igjen
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Har også fått til å få det. Jeg fikk det på nedsiden av vinduene. Var fra selvvask-stasjonen på Circkle K (står FORBUDT MED EGNE PRODUKTER" eller noe sånt. Vanligvis vasker jeg hjemme, men veldig greit å vaske der når en skal gjøre det fort og gale. Billig og bra er det og....sånn utenom misfargingen...tror jeg må ha fått "avfetting" oppå der, men er usikker.

Er det ingen måte å fikse dette på? Må en eventuelt male? Regner med at malingen ikke vil henge på, men...skosmøring?
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

Skosmørning hører til på sko.
Ta en mild polish, ala Autoglym fra benserten og gnikk over. Det er kjemisk rens som må til. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA