Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2022.24.6

Startet av Motorwatt, fredag 02. september 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

kodax

#75
Kjørt noen turer med min TMX på Ring 3 i Oslo med diverse trafikk, både med AP og NoA, og kan ikke si jeg egentlig merker noen forskjell
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

OleJA

Har en Model Y LR 21' (med radar) og en Model Y Performance i bilparken, sistnevnte levert med kun 'Vision'. Sistnevnte er atskillig mer nervøs med å varsle når den mener jeg kommer for nær høyre kantlinje, ofte helt uten grunn. På den andre side så varsler den sjelden når jeg forsøker å provosere dette frem ved å legge bilen foe langt til høyre. På LR'en med radar så skjer dette så å si aldri.
Klarer ikke helt å forklare hvordan dette skal ha en sammenheng med radar, annet enn at det er forskjellig software, muligens med andre grenseverdier for hva som er 'innenfor'. Er det andre som opplever tilsvarende med en nyere bil med kun Vision? - Er nesten så jeg lurer på om det er noe feil på den ene bilen. LR'en står ute å oppgraderer seg til Vision akkurat nå, så finner vel fort nok ut om den blir like nærvøs. I så fall er ikke dette noe for litt smale norske kjørefelt.

Motorwatt

Ukvalifisert gjetting: Kanskje prøve en kalibrering?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Det uler og piper fra feltskiftevarsel i hytt og pine på min YP, ja. Men solgte LRen for en stund siden nå, så er slutt på de direkte sammenligningene.

Mdah

Noen som har registrert noen endret ladekurve med denne oppdateringen? Ser det rapporteres om opp mot 180 Kw på 100 pakkene og også økt på 90 pakkene fra Deutchland https://tff-forum.de/t/erhoehte-ladeleistung-mit-2022-24/217607

har akkurat installert 24.6, men ikke fått testet på supercharger ennå.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Motorwatt

#80
Nå begynner det å bli heftig (forskjellen mellom graf og tall er at grafen oppdateres bare en gang i timen):

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

#81
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 07. september 2022, klokken 09:08
Sitat fra: RuneW på onsdag 07. september 2022, klokken 09:02
Jeg har også fått 2022.24.6 og mulig det er innbilning, men en ting jeg mener at bilen nå "ser" biler mye lenger fram enn før. Har egentlig vært lite imponert over hvor nærme jeg må bilen foran før den blir detektert.
Én ting vi mistet sammen med radaren var muligheten til å se biler foran den forankjørende. Ikke veldig viktig synes jeg.
Fikk nå  24.8 men har hatt 24.6 ca en uke.
Første dagen, med 24.6, lurte en bil seg som nr2 foran meg i 40sone. Problemfritt trodde sikkert bilisten som lurte seg inn i "køen" :)  Men rett etter han svingte inn på veien, måtte han stoppe for en fotgjenger i et fotgjengerfelt. Bilen min begynte å pipe, samtidig som ett rødt ratt, sammen med en skriftlig melding, jeg selvfølgelig ikke brukte tid på..
Men når "køen på 3 biler" skulle begynne å kjøre, ser jeg på den lille skjermen, at bil nr2 foran meg er merket i rødt, selv om den er skjult bak bilen forran meg. Jeg har jo Tesla Vision nå, og ingen radar..
Hvordan merket Teslaen dette mon tro? Den så nok at bilen kom over veien, fra venstre og inn i kjørebanen vår. Men at den så "bråbremsingen" lenger fremme imponerer, jeg så den ikke. For meg var det ikke en stress-situasjon, men bare en over-ivrig AP. Først etterpå forstod jeg situasjonen :)
Edit: Køen = Tesla----Bilnr1----Bilnr2---fotgjenger  ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Handyman

Sitat fra: JorEl på fredag 16. september 2022, klokken 22:31
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 07. september 2022, klokken 09:08
Sitat fra: RuneW på onsdag 07. september 2022, klokken 09:02
Jeg har også fått 2022.24.6 og mulig det er innbilning, men en ting jeg mener at bilen nå "ser" biler mye lenger fram enn før. Har egentlig vært lite imponert over hvor nærme jeg må bilen foran før den blir detektert.
Én ting vi mistet sammen med radaren var muligheten til å se biler foran den forankjørende. Ikke veldig viktig synes jeg.
Fikk nå  24.8 men har hatt 24.6 ca en uke.
Første dagen, med 24.6, lurte en bil seg som nr2 foran meg i 40sone. Problemfritt trodde sikkert bilisten som lurte seg inn i "køen" :)  Men rett etter han svingte inn på veien, måtte han stoppe for en fotgjenger i et fotgjengerfelt. Bilen min begynte å pipe, samtidig som ett rødt ratt, sammen med en skriftlig melding, jeg selvfølgelig ikke brukte tid på..
Men når "køen på 3 biler" skulle begynne å kjøre, ser jeg på den lille skjermen, at bil nr2 foran meg er merket i rødt, selv om den er skjult bak bilen forran meg. Jeg har jo Tesla Vision nå, og ingen radar..
Hvordan merket Teslaen dette mon tro? Den så nok at bilen kom over veien, fra venstre og inn i kjørebanen vår. Men at den så "bråbremsingen" lenger fremme imponerer, jeg så den ikke. For meg var det ikke en stress-situasjon, men bare en over-ivrig AP. Først etterpå forstod jeg situasjonen :)
Edit: Køen = Tesla----Bilnr1----Bilnr2---fotgjenger  ;)
Du lister køen fra bakerst til fremst?? Altså var rekkefølgen køen egentlig motsatt antar jeg?
Uansett så er det slett ikke uvanlig at kamerasystemer får med seg mye mer enn hva vi mennesker klarer å oppfatte.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

Lister køen fra min egen nesetipp og fremover, ja.  (Beklager litt rotete.  :)  )

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

SitatUansett så er det slett ikke uvanlig at kamerasystemer får med seg mye mer enn hva vi mennesker klarer å oppfatte.

Men vi er minst 1000 ganger bedre til å forstå hva vi ser, og hvordan vi skal håndtere det.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

#85
Gode sjåfører, helt klart. Men det er overraskende mange sjåfører som er ufattelig dårlige til å lese trafikkbilde og utnytte informasjonen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA