2022.24.6

Startet av Motorwatt, fredag 02. september 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

Motorwatt

Henger (som vanlig) på 50%. Forrige gang tok det én time...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geirci2

Samme skjedde her (fikk oppdateringen for 2 dager siden).

Har også mistet posisjon 1 på avstand til forankjørende bil, dvs. har "mistet" radar og kun Tesla Vision på min Model 3, 2019-modell (se signatur).
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.44.3
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

Motorwatt

Kanskje like greit at den ikke laster ned slik at jeg kan nyte radaren min litt til. Autoviskere har jeg deaktivert for lenge siden, men den tvinges vel også på igjen nå.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Thalgar

Hmm, kjem dette til bilar med HW 2.5?
Model Y LR Quicksilver, 2023

Motorwatt

Nå har den stått stille på 50% i over 4 timer 💤
Tesla S75D - 09/2018

Motorwatt

En 15 minutters tur rundt i byen:

1) Reagerte ikke på trafikklys. Verken rødt eller grønt i ett lyskryss
2) Bråbremset for to fotgjengere som gikk i min kjøreretning, og godt inne på fortauet. Og den bremset 3-4 meter etter at jeg hadde passert dem!
3) Ingen møtende biler ble vist på skjermen
4) Avstand 2 er bare tåpelig
5) Reagerte med fartsreduksjon fra 60 km/t til 40 km/t, men ikke i den andre retningen på samme strekning
6) Reagerte ikke med fartsreduksjon på to andre fartsskilt. Trafikkskiltet på skjermen skiftet riktig, men ikke på AP-indikatoren.
7) Reagerte på "Full stopp" skilt i et veikryss med rødt markeringsfelt, og full oppbremsing. Saken er at vi ikke har noen "Full stopp" skilt i denne byen...

Dett var dett..

ps. Nå har vel Tesla ikke lovet at EAP er laget for bykjøring, men på den annen side er det sjelden det er trafikklys og fotgjengere på motorveier. Det har de allikevel forsøkt å implementere i EAP.

Tesla S75D - 09/2018

Handyman

Ikke lovende! Håper det funker bedre på Yen vår.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Men nå er iallfall bilen software-messig på samme nivå som alle de nyere, og det kan forhåpentligvis ha en betydning framover. Som jeg sa, så tror jeg utviklingen nå kommer til å dreie seg om biler med HW3, og MCU2/3.
Tesla S75D - 09/2018

Motorwatt

Kjørt 60 km. motorvei, og 50 km landevei
Regn

Motorvei.
Bilen legger seg lenger til høyre i høyrefil. Føles riktigere. Ingen fantombremsinger, men fremdeles problemer med samarbeide mellom navdatabase og fartsskilter. Ellers som før.

Landevei.
Kjøring med AP på vei uten midtlinje går for det meste greit, men den er mye mere interessert i å besøke busslommer. Holdt bedre plasseringen i kjørebanen ved høyresving hvor den nå ikke la seg så langt til venstre. Vei med både kantlinje og midtlinje omtrent som tidligere, men også her synes jeg den er bedre på å holde seg i midten av kjørefeltet.

Hastighetsendring ved gule fartsskilter (passerte 6) fungerte hver gang. Men utenom det er fartsskilter og fartsjustering nærmest en katastrofe. Flere skilter ble ikke registrert, eller registrert feil, og i en 60-sone skiftet bilen til 80 km/t uten grunn. Dette var i en sving, så det ble litt hektisk. Konklusjonen er at funksjonen med fartsskilt og fartsgrenser er mye verre enn den var før med denne versjonen.
Tesla S75D - 09/2018

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på søndag 04. september 2022, klokken 13:41

Motorvei.
Bilen legger seg lenger til høyre i høyrefil. Føles riktigere. Ingen fantombremsinger, men fremdeles problemer med samarbeide mellom navdatabase og fartsskilter. Ellers som før.

Landevei.
Kjøring med AP på vei uten midtlinje går for det meste greit, men den er mye mere interessert i å besøke busslommer. Holdt bedre plasseringen i kjørebanen ved høyresving hvor den nå ikke la seg så langt til venstre. Vei med både kantlinje og midtlinje omtrent som tidligere, men også her synes jeg den er bedre på å holde seg i midten av kjørefeltet.

Hastighetsendring ved gule fartsskilter (passerte 6) fungerte hver gang. Men utenom det er fartsskilter og fartsjustering nærmest en katastrofe. Flere skilter ble ikke registrert, eller registrert feil, og i en 60-sone skiftet bilen til 80 km/t uten grunn. Dette var i en sving, så det ble litt hektisk. Konklusjonen er at funksjonen med fartsskilt og fartsgrenser er mye verre enn den var før med denne versjonen.
Alt dette (utenom fantombremsing) er vel ikke påvirket av om bilen har radar eller ikke? Radaren ser ikke veimerking eller skjønner seg på fartsgrenser..
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

SitatAlt dette (utenom fantombremsing) er vel ikke påvirket av om bilen har radar eller ikke? Radaren ser ikke veimerking eller skjønner seg på fartsgrenser..

Dette er kommentar till 2022.24.6! Har vel ikke snakket verken om radar eller kameraer?

Tesla S75D - 09/2018

lithos

Opplever de nyeste programvareversjonene som ganske slitsomme. Hentet Y LR MIC 22. Juni, kjørte fra Lillestrøm til Munkfors i Sverige langs veier jeg har kjørt hundrevis av ganger før. SW ved henting 2022.11.101.5. Jeg var gledelig overrasket over hva noen desimeter høyere kameraplassering ift 3'eren jeg hadde kjørt i tre år hadde å si. Fjellstø plassering på landevei uten midtlinje på AP, tok svingene bedre enn noensinne, ingen panikk for møtende tømmerbiler, ingen umotiverte alarmer under kjøring, ingen fantombremsing. I min naivitet trodde jeg det skulle forbli slik.

Etter noen uker kom første normale oppdatering, .16 tror jeg, og vips var Tante Olga tilbake som autopilot. Hun er en godt voksen og svært nevrotisk AI, med et nesten kontrollert alkoholproblem. I de fleste versjoner synes hun alt er skummelt, og i særdeleshet møtende lastebiler, vannsprut, gresstrå i veikanten, og alle svinger. I enkelte versjoner har 'a åpenbart ramla av vannvogna, og dundrer muntert inn i svingene i full fart, for så å få panikk midtveis, gjerne halvt over i motgående kjørebane, og hyler etter hjelp når svingen viser seg å være skarpere enn forrige GT... Slapp av, jeg lar det bare gå så langt når jeg er helt sikker på at veien er klar. Og jeg er fullstendig klar over at AP kun er tiltenkt motorvei.

Likevel, på .11 trodde jeg problemene langt på vei var løst, men .16, .20 og .24 har vært gedigne nedturer. Nylig kjørte jeg fra Oslo til Tønsberg om natten i pent vær. Jeg antar en mygg hadde splattet foran kameraene, for vindusviskerne gikk kontinuerlig hele veien. En hel tank spylervæske hjalp ikke, og kamerasonen så helt ren ut neste dag. Videre oppførte auto high beam seg betydelig værre enn videoen til Tesla Bjørn hadde fått meg til å tro. Tante Olga dimmet ofte ned til ca rett tid, for så å blåse nattsynet til møtende trafikk tidlig nok til at de fleste førere rakk å morse grov bannskap med lyshornet før vi passerte hverandre. Ikke greit!
TMY LR MIC 2022 (HF etter 4 mnd): FP "Y not?"
TM3 LR AWD 2019 HF: Black Betty - solgt
TCT DM FSD - bestilt
Peugeot iOn 2014 - solgt
Ørten elbiler med brukbar rekkevidde uten HF - avbestilt

JorEl

TeslaVision er velkommen om den blir bedre.
Men koble ut radar og presse på meg Tesla sin automatikk for lys og viskere. :-\  Hater tørre viskere som arbeider på frontruta..og mange blinkende biler..
Heia Musk og Tesla og FSD :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Motorwatt

Tror ikke det blir bedre uten radar, men håper det ikke blir verre.
Tror vi trenger flere sensorer, og ikke færre.
Tesla S75D - 09/2018

filtvet

Har så dårlig erfaring med disse "oppdateringene" at jeg ikke engang gidder å laste de ned.

Når kommer gjenkjenning av fartsskilt med ledlys? Kan det være såååå vanskelig å løse?
Har ikke vært så plaget av fantombremsinger i det siste men når det skjer bremser den stort sett ETTER at jeg har kjørt forbi det "farlige". Hva er vitsen da?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA