Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2022.24.6

Startet av Motorwatt, fredag 02. september 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

Motorwatt

Så er det det med "fanden og bibelen". Så lenge bremsene blir aktivert uten sjåførens initiativ, så kalles det automatisk nødbrems enten den er kraftig eller ikke. Som det står over "... og reagerer ved autonomt å aktivere bremsene for å bremse et kjøretøy" sier det ikke noe om bremsekraften.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Lynet

Kan umulig kalles nødbrems det som skjer hos meg. I 99,9% av tilfellene skjer det like etter forparten av bilene har møttes, altså etter at en eventuell kollisjon skulle ha skjedd.
En nødbrems må skje noen meter FØR en eventuell kollisjon.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Motorwatt

Er vel det som kalles "DAEB"*, og som er diskutert i denne tråden (som egentlig ikke har noe med trådens tittel å gjøre).

*DAEB=Delayed Automatic Emergency Braking"
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

Sitat fra: Handyman på torsdag 08. september 2022, klokken 22:22
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 08. september 2022, klokken 21:51
Automatic Emergency Braking (AEB) er oversatt "automatisk nødbremsing" så helt feil blir det ikke å kalle det det.

Automatisk nødbremsing (AEB) er et sikkerhetssystem som kan identifisere når en mulig kollisjon er i ferd med å inntreffe og reagerer ved autonomt å aktivere bremsene for å bremse et kjøretøy før kollisjonen eller stoppe det for å unngå en kollisjon. Teknologien bruker vanligvis radar, kameraer eller LiDAR for å identifisere truende situasjoner. Jo langsommere kjøretøyet kjører, desto mer sannsynlig er det at det automatiske nødbremsesystemet kan stoppe det for å forhindre en kollisjon.
Jepp, altså FULL brems. Ikke bare regen eller vanlig brems.

Ja, NØDbrems og NEDbrems er ikke det samme.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 08. september 2022, klokken 22:30
Så er det det med "fanden og bibelen". Så lenge bremsene blir aktivert uten sjåførens initiativ, så kalles det automatisk nødbrems enten den er kraftig eller ikke. Som det står over "... og reagerer ved autonomt å aktivere bremsene for å bremse et kjøretøy" sier det ikke noe om bremsekraften.
Du plukker ut deler av innholdet uten å ta med helheten: Altså at det er en funksjon for å unngå kollisjon, og at den har større sjanse for å klare dette dersom bilen kjører langsomt. Da tolker jeg det til at bilen bremser absolutt det den kan og at den forhåpentlig vis klarer å stoppe før den treffer noe. Funksjonen trer altså ikke i kraft før det er så sent at det er fare for kollisjon.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OlaM

#66
Sitat fra: Handyman på torsdag 08. september 2022, klokken 21:29
Sitat fra: OlaM på torsdag 08. september 2022, klokken 21:17
Nødbrems inneholder piping, men det er ikke nødvendigvis full brems.
Da er vi i alle fall totalt uenig i definisjonen av hva nødbrems er. Min klare mening er at nødbrems både i dagligtale og som teknisk innretning i bla. tog betyr full bremsekraft.

Jeg er hverken uenig eller interessert i din definisjon, den er dypt uvesentlig og uinteressant i denne konteksten. De vesentlige definisjoner og distinksjoner som angår dette problemet ligger i Teslas programvare, utilgjengelig for oss.

Den programvaren kan advare om en kollisjon med piping uten å gi full bremseeffekt. Den kan bremse relativt hardt når den tar igjen en kø. Og mye annet. Når den misforstår situasjonen vi snakker om kan den variere fra mildt irriterende regen til %%¤##!! høgg og piping. Hvis noen beskriver sistnevnte med "nød" og du kjenner behovet for å kremte og melde noen definisjoner, lat heller som om de skrev noe annet og scroll videre.
'21 3LR

Motorwatt

@Handyman: Forstår jeg det riktig at du mener AEB bare har en on/off funksjon?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

SurSnasen

Snaut to uker tok det nå før kona konkluderte med at hun "aldri mer skal kjøre den jæv** drittbilen". Og jeg har fått den fornøyelige oppgaven med å vaske opp etter at ungen mistet sitt beger med McDonalds-milkshake slik at alt innholdet rant utover seter og gulv.
Hva som hendte? På vei hjem var hun. Unge i baksetet, meget happy med en Happy Meal med en bonus-milkshake. Lite trafikk, og kom kjørende i en slak høyrekurve med autovern på høyresiden. Holdt da 60 (i 60-sone). Ingen biler foran. Ingen i motgående. Midt i svingen piper det i bilen, og nødbremsen hugger til, med det til konsekvens at ungen ikke klarer å holde på sin milkshake.

Så det var hennes møte med skikkelig fantombremsing.

Utover dette har det vært et par tilfeller av lettere fantombremsinger etter møter med diverse skygger, samt noen innbilte fartsgrenseendringer. Skuffende at Tesla ennå ikke har tatt seg bryet med å fikse dette. Og er vel bare Tesla Vision på de biler som utleveres nå.

Motorwatt

I etterpåklokskapens navn:
Regel 1. La aldri barn spise flytende mat i baksetet under fart. Gjelder også for fantomfrie biler. Her gjelder nemlig Murphys lov fullt ut.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: OlaM på torsdag 08. september 2022, klokken 23:46
Sitat fra: Handyman på torsdag 08. september 2022, klokken 21:29
Sitat fra: OlaM på torsdag 08. september 2022, klokken 21:17
Nødbrems inneholder piping, men det er ikke nødvendigvis full brems.
Da er vi i alle fall totalt uenig i definisjonen av hva nødbrems er. Min klare mening er at nødbrems både i dagligtale og som teknisk innretning i bla. tog betyr full bremsekraft.

Jeg er hverken uenig eller interessert i din definisjon, den er dypt uvesentlig og uinteressant i denne konteksten. De vesentlige definisjoner og distinksjoner som angår dette problemet ligger i Teslas programvare, utilgjengelig for oss.

Den programvaren kan advare om en kollisjon med piping uten å gi full bremseeffekt. Den kan bremse relativt hardt når den tar igjen en kø. Og mye annet. Når den misforstår situasjonen vi snakker om kan den variere fra mildt irriterende regen til %%¤##!! høgg og piping. Hvis noen beskriver sistnevnte med "nød" og du kjenner behovet for å kremte og melde noen definisjoner, lat heller som om de skrev noe annet og scroll videre.
Notert ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på fredag 09. september 2022, klokken 00:00
@Handyman: Forstår jeg det riktig at du mener AEB bare har en on/off funksjon?
Forenklet sagt så er det korte svaret ja ang NØDBREMS, og det lange om AEB er for langt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Daniel_0007

Oppgradert til denne versjonen nå men fikk ikke tesla vision, har hw2.5 så da er nok ikke den kraftig nok
Model 3 2019 LR Rwd

OlaM

Kjørte Bergen - Kongsberg i dag, over Hardangervidda. Prima fantombrems-territorie, men i dag var det stor positiv forskjell. Mange klare scenarier der jeg var helt sikker på den kom til å slå inn, men så gjorde den ikke det. Det var et par små-nøkk to-tre steder, og så var det en kjempetydelig en med en bobil i mot på et litt slangete stykke der jeg tror de fleste adaptive hadde slått inn. Men her var responsen betydelig mindre enn det som var typisk tidligere.

Jeg har ikke oppdatert til 2022.24.6, er fremdeles på 2022.20.8. Jeg har ikke tilgang til ruteren i fellesgarasjen så jeg kan ikke bekrefte, men jeg tipper det som har skjedd er at jeg har fått den 2,6 GB nedlastingen med en ny NN-modell, og at det er det som gjør den store forskjellen. Det handler i så fall bare om prioritering for software teamet, at de fikk satt av tid til det problemet, selektert god treningsdata og laget en ny modell. Kanskje t.o.m. regionspesifikk? Med forbehold om ønsketenking, tilfeldigheter osv.  :)

Merket at filvarslingen også var litt mer tillatende, på Hardangervidda blir det jo lett litt aktive sporvalg og kryssing av striper. Ingen alarmer der. På vei uten midtstripe og med stiplede kantstriper så skjedde fremdeles noe jeg har sett før, den tror asfaltskjøten i midten er en heltrukket stripe og den stiplede kantstripen er midtstripe som jeg ligger til venstre for. Uten at dette fikk noen negative konsekvenser for bruk av TACC da.
'21 3LR

Motorwatt

#74
Supert! I dag kl 1400 ble det lastet ned nye 2,73 Gb.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA