Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2022.24.6

Startet av Motorwatt, fredag 02. september 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: filtvet på mandag 05. september 2022, klokken 22:48
Når kommer gjenkjenning av fartsskilt med ledlys? Kan det være såååå vanskelig å løse?
Min bil leser LED-farsskilt på motorvei av og til. Det virker å være knyttet til lysforhold. De må nok bare justere interferensen så vil den nok lese dem mer stabilt. Tipper at det ikke står høyt på prioriteringslista.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Bilen fikk lastet ned 2.7 Gb i natt kl. 0300, og idag oppførte den seg bedre. Spesielt imponert over at den nå ikke bråbremset for fotgjengere på fortauet, men mykt og behagelig reduserte hastigheten med rundt 5 km/t til fotgjengere var passert. Virket i det hele tatt mykere og mere behagelig.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 06. september 2022, klokken 20:00
Bilen fikk lastet ned 2.7 Gb i natt kl. 0300, og idag oppførte den seg bedre. Spesielt imponert over at den nå ikke bråbremset for fotgjengere på fortauet, men mykt og behagelig reduserte hastigheten med rundt 5 km/t til fotgjengere var passert. Virket i det hele tatt mykere og mere behagelig.

Hva var det den lastet ned mon tro? Ikke ny FW?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

RuneW

Jeg har også fått 2022.24.6 og mulig det er innbilning, men en ting jeg mener at bilen nå "ser" biler mye lenger fram enn før. Har egentlig vært lite imponert over hvor nærme jeg må bilen foran før den blir detektert.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

SitatHva var det den lastet ned mon tro? Ikke ny FW?
Neppe. Men det skjer fra tid til annen at det kommer noen store nedlastinger utenom firmwareoppdateringer. Det vi får vite ved en ny firmware er som regel det som er synlig. Hva som skjer i kulissene er derimot vel så spennende. I beskrivelsene er det sjelden man får vite om feilrettinger.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Sitat fra: RuneW på onsdag 07. september 2022, klokken 09:02
Jeg har også fått 2022.24.6 og mulig det er innbilning, men en ting jeg mener at bilen nå "ser" biler mye lenger fram enn før. Har egentlig vært lite imponert over hvor nærme jeg må bilen foran før den blir detektert.
Én ting vi mistet sammen med radaren var muligheten til å se biler foran den forankjørende. Ikke veldig viktig synes jeg.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 07. september 2022, klokken 09:08
Sitat fra: RuneW på onsdag 07. september 2022, klokken 09:02
Jeg har også fått 2022.24.6 og mulig det er innbilning, men en ting jeg mener at bilen nå "ser" biler mye lenger fram enn før. Har egentlig vært lite imponert over hvor nærme jeg må bilen foran før den blir detektert.
Én ting vi mistet sammen med radaren var muligheten til å se biler foran den forankjørende. Ikke veldig viktig synes jeg.
Jeg har ingen sterke meninger om radar eller ikke. Vet for lite om teknologien her. Dette overlater jeg til ekspertene.
Men jeg vil ikke få tillit til FSD før skjermen viser det samme som jeg ser med mine øyne. Kan være et titalls biler når det er kø osv. + At visning på skjerm ikke kan være forsinket som den er i dag. Liten vits at bilen bremser etter en kollisjon, den skal bremse før. Mulig det er skjermen som er forsinket og ikke FSD computeren. Uansett ødelegger dette tilliten hos meg. Hadde veldig tro på FSD for noen år siden, men er blitt tviler nå.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

På biler med FSD vil biler som FSD sporer være blå, mens de den ikke ikke bryr seg om er grå. Personlig er jeg lite interessert i det som skjer på skjermen. Det reduserer oppmerksomheten når man flytter blikket fra virkeligheten for å kontrollere om virkeligheten virkelig stemmer med bilens oppfatning (så vanskelig kan det sies...😀)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 07. september 2022, klokken 10:02
På biler med FSD vil biler som FSD sporer være blå, mens de den ikke ikke bryr seg om er grå. Personlig er jeg lite interessert i det som skjer på skjermen. Det reduserer oppmerksomheten når man flytter blikket fra virkeligheten for å kontrollere om virkeligheten virkelig stemmer med bilens oppfatning (så vanskelig kan det sies...😀)
Det er ikke hvor spennende det er å se på skjermen som er poenget, men at den ikke henger med og dermed svekker tilliten.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Handyman

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 07. september 2022, klokken 10:17
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 07. september 2022, klokken 10:02
På biler med FSD vil biler som FSD sporer være blå, mens de den ikke ikke bryr seg om er grå. Personlig er jeg lite interessert i det som skjer på skjermen. Det reduserer oppmerksomheten når man flytter blikket fra virkeligheten for å kontrollere om virkeligheten virkelig stemmer med bilens oppfatning (så vanskelig kan det sies...😀)
Det er ikke hvor spennende det er å se på skjermen som er poenget, men at den ikke henger med og dermed svekker tilliten.
Hadde tilliten din til systemet blitt svekket eller forsterket dersom skjermen ikke visualiserte noe som helst?
PS: Det er ikke et tullespørsmål.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 07. september 2022, klokken 10:17
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 07. september 2022, klokken 10:02
På biler med FSD vil biler som FSD sporer være blå, mens de den ikke ikke bryr seg om er grå. Personlig er jeg lite interessert i det som skjer på skjermen. Det reduserer oppmerksomheten når man flytter blikket fra virkeligheten for å kontrollere om virkeligheten virkelig stemmer med bilens oppfatning (så vanskelig kan det sies...😀)
Det er ikke hvor spennende det er å se på skjermen som er poenget, men at den ikke henger med og dermed svekker tilliten.
Det var heller ikke et svar på ditt innlegg.

Men for ditt innlegg tror jeg at forskjell i tid mellom det som virkelig skjer og det skjermen viser er mindre enn den tiden du bruker på å flytte blikket....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 07. september 2022, klokken 09:08
Sitat fra: RuneW på onsdag 07. september 2022, klokken 09:02
Jeg har også fått 2022.24.6 og mulig det er innbilning, men en ting jeg mener at bilen nå "ser" biler mye lenger fram enn før. Har egentlig vært lite imponert over hvor nærme jeg må bilen foran før den blir detektert.
Én ting vi mistet sammen med radaren var muligheten til å se biler foran den forankjørende. Ikke veldig viktig synes jeg.

Vet ikke om dette hadde noe med det jeg skrev å gjøre, men det stemmer sikkert...  :)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

Det hang ikke sammen, og skulle det heller ikke. ;). Jeg har ikke lagt merke til det du nevner, men så er også min skjerm mindre enn din. Jeg har TMS.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

Det er et delay på noen tideler ja. F.eks. vises motgående kjøretøy på skjermen etter at det har passert. Denne delayen gir meg mindre tillit.
Og ja, studerer dette når min kone kjøre, lite når jeg kjører selv. Lettere å se dette på Y og 3 ja siden det er en stor skjerm i midten.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

DagfinnN

Sitat fra: Handyman på onsdag 07. september 2022, klokken 10:23
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 07. september 2022, klokken 10:17
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 07. september 2022, klokken 10:02
På biler med FSD vil biler som FSD sporer være blå, mens de den ikke ikke bryr seg om er grå. Personlig er jeg lite interessert i det som skjer på skjermen. Det reduserer oppmerksomheten når man flytter blikket fra virkeligheten for å kontrollere om virkeligheten virkelig stemmer med bilens oppfatning (så vanskelig kan det sies...😀)
Det er ikke hvor spennende det er å se på skjermen som er poenget, men at den ikke henger med og dermed svekker tilliten.
Hadde tilliten din til systemet blitt svekket eller forsterket dersom skjermen ikke visualiserte noe som helst?
PS: Det er ikke et tullespørsmål.
Hvis skjermen ikke viste noe, ville den ikke bidra til å svekke tillit da jeg ikke hadde noe å forholde meg til. Men å vise noe med delay er ikke bra.
På samme måte gir det svært dårlig tillit å fantombremse etter motgående at trailere allerede har passert deg eller er på siden av deg. Bremsingen må skje før et eventuelt sammenstøt.
Og NB: Til alle som sier at jeg er fanboy, legg nå merke til at jeg kritiserer Tesla. :) Verden er ikke svart - hvit. Det er minst 50 nyanser av grå....
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA