Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Blivende førstegangs-elbileiere søker tips og råd om P2 i dagens marked!

Startet av danielk, onsdag 03. august 2022, klokken 00:28

« forrige - neste »

hELgenen

Ang. Keyless så er min velfungerende metode å få vekket den på å gå inn i app og her velge admin og så key og skru den av/på via vippebryter i gui her.

10k ++ km og null behov for verksted enn så lenge. Er par TCAM reset har jeg dog opplevd å måtte gjøre etter ulike software oppgraderinger. Men TCAM reset gjøres jo enkelt fra bilen og krever ikke noe 12V dekobling eller noe slikt.

danielk

Sitat fra: AndeeeSix på torsdag 18. august 2022, klokken 09:53

Med performance oppgraderingen, gode bremser og påkostet understell merker jeg ikke en gang at bilen er tungt lastet på svingete veier. Påstår ikke at det er en Ferrari, men det var overraskende lite merkbart.

Klarte heldigvis unngå å prøve Performance Pack, prøver å holde oss så fornuftig som mulig i denne omgang grunnet planer om ny bolig. Mye i pakken som ellers ville fristet, og særlig Ohlins dempere skal jo være i en klasse for seg selv når det gjelder kjørekomfort. Flere Tesla-eiere betaler 40-50k ekstra for Ohlins DFV coilover. Men har hørt default oppsettet ikke alltid er så bra satt opp, har dere justert demperne etter utlevering?

Og helt enig i at P2 generelt bare ser mye bedre ut, rent subjektivt selvfølgelig. Men jeg syns til og med at den klarer seg flott med de overraskende fine 19" felgene pga. høyden og look til bilen. En model 3 syns jeg ser trist ut når den ikke har 20" felger, og den er akkurat litt for høy fra fabrikken så den kler godt en beskjeden senking. Jeg ville nok fort følt på trangen til å være litt penge-dum om det ble en model 3.


Sitat fra: Nouish på torsdag 18. august 2022, klokken 11:10
Har fått booket time til prøvekjøring av P2 Standard range Single motor i Stavanger til starten av neste uke.

... P2 har jo alt vi trenger og 1000 andre ting, til en veldig fin pris. Hadde Polestar kjørt samme sammarbeid med Dnb/Santander når det gjelder rente, tror jeg allerede vi hadde bytta mening, nesten før bilen var prøvekjørt :P

En ting som skremmer meg litt med P2 som jeg ikke får testet (har forøvrig heller aldri fått testet Tesla's) er appen. Har absolutt ingen anelse hvordan den er, men ble fortalt at den har samme keyless entry som Tesla (MEN at den så langt har vært ganske buggy).

... Edit: tok en liten prat i chatten til Polestar nå nettopp. Har hele tiden antatt at det ville være mulig å legge til "Pilot lite" for ACC i ettertid, men det er altså ikke mulig. Cruise control er standard på alle biler, det er den adaptive utgaven som kommer med Pilot lite pakken.

Så bra! Verdt tiden for å teste, hvertfall! :-)

Finansieringen til Polestar er gjennom DNB, og renten skal være 3,49% nom / 4,48% effektiv (inkludert 95,- månedlig termingebyr). Og man bør nok påregne at den legger på seg et par prosentpoeng framover.

Appens funksjoner finnes det video på youtube du kan sjekke ut, og ift keyless så virker det som at det funker bra for de fleste etter et par SW oppdateringer. De som fortsatt sliter kan visst slette alle profiler og starte oppsett på nytt med begge nøklene i interne koppholderen så skal det funke stabilt. Men vi hekter bare husnøklene på og bruker FOB, og tar rådet til rowu98ab med keyless via app som backup (som skal funke på bluetooth, uavhengig av LTE dekning).

Pakkene kan nok ikke etterbestilles nei, Pilot lite gir f.eks dynamiske tåkelys som følger rattet/svingen og den "svarte blanke" radarboksen i frontgrillen om jeg har forstått det rett. Fysiske dingser altså :-)

TCAM er vel kanskje det største/mest kjente problemet, som ikke skal være så vanskelig å resette selv. Men jeg håper 2023 utgaven eller kommende SW oppgraderinger løser utfordringen (som kan se ut til å være google OS relatert iflg. spekulasjoner på polestars egne forum).

Edit: SBankens grønne billån gir forøvrig 3,69% effektiv rente ved 65% belåning, og 5,95% ved 80% belåning. På Polestar konfiguratoren kan du velge finansiering (DNB) og justere egenkapital og lånehorisont så får du opp de aktuelle rentene :)

AndeeeSix

Sitat fra: danielk på torsdag 18. august 2022, klokken 14:13
Klarte heldigvis unngå å prøve Performance Pack, prøver å holde oss så fornuftig som mulig i denne omgang grunnet planer om ny bolig. Mye i pakken som ellers ville fristet, og særlig Ohlins dempere skal jo være i en klasse for seg selv når det gjelder kjørekomfort. Flere Tesla-eiere betaler 40-50k ekstra for Ohlins DFV coilover. Men har hørt default oppsettet ikke alltid er så bra satt opp, har dere justert demperne etter utlevering?

Har to kompiser som har TM3 Performance og som har coilovere på dem. Men de begge vurderer å skifte til Ohlins faktisk. Jeg var fast bestemt på å stive opp understellet litt da vi overtok bilen, men etter å ha kjørt litt er jeg mer usikker ettersom det fungerer ganske bra på default. Mykt nok til å kjøre familien på tur på vestlandsveier og stivt nok til at den er fast og fin. Man skal ikke undervurdere comforten i et godt oppsett. De fleste biler leveres med et oppsett som er basert på kost/nytte i forhold til å ha en rimelig utsalgspris. Understellet på PP er ganske påkostet og man får litt det man betaler for (denne går til alle som ikke vurderer PP pga den er "for stiv"). Så får nytte i å ha enorme bremser være en annen diskusjon. Men gode bremser har vel neppe skadet noen. ;)

I forhold til EL-Minien som vi også har er den ganske myk. Så Minien er klart gøyere å ratte på svingete småveier og fantastisk til og fra jobb i bytrafikk til å smette rundt i rushtrafikken.
2021 Polestar 2 PP476
2021 Mini Cooper SE
Solgt/tidligere: 2009 BMW 325iT 3.0l M-Sport, 2009 BMW 320dT M-Sport, 2002 BMW 320Ci M-Sport, 2002 Alfa Romeo GTV, 1998 Alfa Romeo 156 1.8TS

danielk

Sitat fra: AndeeeSix på torsdag 18. august 2022, klokken 15:44
Sitat fra: danielk på torsdag 18. august 2022, klokken 14:13
Klarte heldigvis unngå å prøve Performance Pack, prøver å holde oss så fornuftig som mulig i denne omgang grunnet planer om ny bolig. Mye i pakken som ellers ville fristet, og særlig Ohlins dempere skal jo være i en klasse for seg selv når det gjelder kjørekomfort. Flere Tesla-eiere betaler 40-50k ekstra for Ohlins DFV coilover. Men har hørt default oppsettet ikke alltid er så bra satt opp, har dere justert demperne etter utlevering?

Har to kompiser som har TM3 Performance og som har coilovere på dem. Men de begge vurderer å skifte til Ohlins faktisk. Jeg var fast bestemt på å stive opp understellet litt da vi overtok bilen, men etter å ha kjørt litt er jeg mer usikker ettersom det fungerer ganske bra på default. Mykt nok til å kjøre familien på tur på vestlandsveier og stivt nok til at den er fast og fin. Man skal ikke undervurdere comforten i et godt oppsett. De fleste biler leveres med et oppsett som er basert på kost/nytte i forhold til å ha en rimelig utsalgspris. Understellet på PP er ganske påkostet og man får litt det man betaler for (denne går til alle som ikke vurderer PP pga den er "for stiv"). Så får nytte i å ha enorme bremser være en annen diskusjon. Men gode bremser har vel neppe skadet noen. ;)

I forhold til EL-Minien som vi også har er den ganske myk. Så Minien er klart gøyere å ratte på svingete småveier og fantastisk til og fra jobb i bytrafikk til å smette rundt i rushtrafikken.

Såpass ja? Jeg mener å huske at sist jeg sjekket på Ohlins websider var ikke model 3 coilovere TUV godkjent, så verdt å sjekke opp før man bestiller.

Har også hørt at P2 PP kommer med varierende oppsett på demperne, avhengig av utleveringssted, med varierende erfaringer (noen har fått mye glede av justere i etterkant) - riktignok er dette i UK og USA. Men bare topp om du er fornøyd, slipper å heve bilen for å fikle med innstillingene :) Jeg skulle gjerne prøvd PP-utgaven for å sammenligne, men samtidig vet jeg det er lurest å la være ;)

Men når du nevner forskjell i understell- du tenker kun på demperne? Er meg bekjent ingen andre forskjeller i understellet?

Nouish

Sitat fra: danielk på torsdag 18. august 2022, klokken 14:13
Edit: SBankens grønne billån gir forøvrig 3,69% effektiv rente ved 65% belåning, og 5,95% ved 80% belåning. På Polestar konfiguratoren kan du velge finansiering (DNB) og justere egenkapital og lånehorisont så får du opp de aktuelle rentene :)

Det jeg mente er at Tesla sitt DNB/Santander samarbeid er litt mer spiselig ved fullfinansiering: 2,79% nom./ 3,16% eff. mot P2 "leveringsklar" bil med det vi ønsker til flytende 4,49% nom./ 5,09% eff. "Problemet" mitt er nok litt at jeg har begynt å se for dypt inn i det, så sitter liksom ikke helt riktig inne at forskjellen over nedbetalingstiden "bare" blir kostnaden av Performance Pack og Pilot Lite (som vi har valgt bort i konfiguratoren).

Om det hadde vært P2 til Tesla fullfinansieringsrente hadde nok det påvirket mine tanker mye, tror jeg.

Regner såklart med noen gode renteøkninger i tiden fremover. Ser jo bare i dag hvordan det går ::)
Tesla Model Y LR - utlevert 8. september 2022
Peugeot iOn - 2021-2022

AndeeeSix

Sitat fra: danielk på torsdag 18. august 2022, klokken 16:30
Såpass ja? Jeg mener å huske at sist jeg sjekket på Ohlins websider var ikke model 3 coilovere TUV godkjent, så verdt å sjekke opp før man bestiller.

Ja, de har sjekket litt, men det er visst på vei. Vi var å snakket med Ohlins på et arrangement i UK i sommer. :)

Sitat fra: danielk på torsdag 18. august 2022, klokken 16:30
Jeg skulle gjerne prøvd PP-utgaven for å sammenligne, men samtidig vet jeg det er lurest å la være ;)

Hehe, ja ser den. Men kjenner meg selv så godt at jeg hadde endt opp med det på en eller annen måte senere uansett, så like greit å kjøpe med en gang. ;)

Sitat fra: danielk på torsdag 18. august 2022, klokken 16:30
Men når du nevner forskjell i understell- du tenker kun på demperne? Er meg bekjent ingen andre forskjeller i understellet?

Jeg har i grunnen antatt at fjærene også er annerledes, men ble usikker nå. De bør være avstemt av Ohlins sammen for at det skal være optimalt. P2 med PP er 6mm lavere enn standard, så det bør være andre fjærer. Ellers er det nok likt, ja!
2021 Polestar 2 PP476
2021 Mini Cooper SE
Solgt/tidligere: 2009 BMW 325iT 3.0l M-Sport, 2009 BMW 320dT M-Sport, 2002 BMW 320Ci M-Sport, 2002 Alfa Romeo GTV, 1998 Alfa Romeo 156 1.8TS

PF

Når det gjelder demperne til pp så, er de produsert av øhlins basert på polestars spekk på hvordan de ønsker seg at bilen skal være. Å kjøpe øhlins dempere som er konstruert av øhlins til en modell så kan/er det annet oppsett.
Men det er uten tvil rått å ha øhlins, samt de svære brembo bremsene.

AndeeeSix

2021 Polestar 2 PP476
2021 Mini Cooper SE
Solgt/tidligere: 2009 BMW 325iT 3.0l M-Sport, 2009 BMW 320dT M-Sport, 2002 BMW 320Ci M-Sport, 2002 Alfa Romeo GTV, 1998 Alfa Romeo 156 1.8TS

Nouish

Så da fikk vi prøvekjørt Polestar 2 Standard range Single motor i Stavanger i går.

For dere som er lokalkjent, må si det føltes litt uheldig at demobilene står hvor de står :laugh: Parkeringsanlegg sannsynligvis bygd på 60-70 tallet for MYE smalere biler. Var ikke lite nervøs når jeg skulle kjøre bilen ut med 2 cm klaring på hver side av hvert speil :o

Har som nevnt tidligere allerede Tesla Model Y i bestilling, så for oss var dette en litt mer "prøve for å hvertfall ha prøvd" situasjon.

Når det er sagt, så var det en positiv overaskelse å kjøre Polestar 2. Trodde den skulle være merkbar seigere med 2 sekunder senere 0-100 enn Model Y, men JEG kan nok ikke kjenne stor forskjell der, nei. Skulle veldig gjerne fått noen flere timer til å kjøre denne bilen, slik vi gjorde da vi fikk mulighet til å kjøre 200 km på blandede veier med Model Y i juni. DET hadde nok vært gøy, og svart litt på de tingene jeg ikke rakk å undersøke vell på den korte stunden vi fikk.

Var litt overasket over at hel-elektrifiserte seter ikke er standard, men dette er Pluss-pakke tillegg.

Konklusjonen vår var at bilen totalt sett hadde vært et lett, mer rimelig valg, dersom vi hadde hatt mulighet til å få bil tidligere. Da ville vårt største savn vært det litt mer intuitive infotainment systemet til Tesla. Synes det var litt gammeldags, men absolutt funksjonelt.

Men har akkuratt fått bekreftet at vi får Model Y om 2 ukers tid, så da blir det ikke Polestar denne gang, men kan hvertfall si at jeg vil anbefale folk å prøve :)
Tesla Model Y LR - utlevert 8. september 2022
Peugeot iOn - 2021-2022

danielk

Sitat fra: Nouish på onsdag 24. august 2022, klokken 10:56
Så da fikk vi prøvekjørt Polestar 2 Standard range Single motor i Stavanger i går.

For dere som er lokalkjent, må si det føltes litt uheldig at demobilene står hvor de står :laugh:

Hah, stemmer det!! Det var også vårt første møte med bilen når vi skulle ut av parkeringshuset... sensorer som spår armageddon fra alle hold ??? Jeg måtte rygge og rette opp vinkelen så vi klarte åle oss ut fra spiker-rett posisjon.

Men veldig artig at dere fikk testet! Skjønner godt at dere går for Y, mange argumenter som taler for begge bilene :)

En time blir altfor kort tid til å bli kjent med en bil, særlig om man er to potensielle sjåfører som skal teste. Vi fikk låne P2 fra lørdag til søndag, så da ble vi mye bedre kjent med bilen og sikrere i valget.

Forøvrig helt enig i at det er merkelig med plus-pakke for å få den siste justeringsmulighetene elektrisk, men minnefunksjon for profiler og 1/2 knappene på dørene funker heldigvis på alle modellene.

Gratulerer med ny bil snart! Kjenner dagene blir lange mot Desember når vi har forventet levering...

Contango

Er helt enig i at en prøvekjøring på en time er for lite. Har god erfaring med å leie biler vi vurderer på Getaround - gjerne en weekend. Vel verdt investeringen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Nouish

Sitat fra: danielk på onsdag 24. august 2022, klokken 20:25
Hah, stemmer det!! Det var også vårt første møte med bilen når vi skulle ut av parkeringshuset... sensorer som spår armageddon fra alle hold ??? Jeg måtte rygge og rette opp vinkelen så vi klarte åle oss ut fra spiker-rett posisjon.

Jeg måtte spør om vi kjører inn samme sted som ut  :laugh: Fikk ja, så svingte umiddelbart mot der en bil nettopp hadde kjørt forbi... var enveiskjørt der, ja. Så det ble utrolig lite avslappende rygging med èn gang.

Sitat fra: danielk på onsdag 24. august 2022, klokken 20:25
Men veldig artig at dere fikk testet! Skjønner godt at dere går for Y, mange argumenter som taler for begge bilene :)

Nå var egentlig planen å legge oss i kø for Polestar 2 også etter den kjøreturen, men siden vi hadde avtalt med Tesla at de skulle ringe for å si om det fantes noen måte å få bil tidligere på, så ville jeg jo klart vente (de skulle egentlig ringt FØR vi kjørte Polestar...) siden vi viste det ville ble den bilen som kom først, og nå blir det jo bil om 2 ukers tid :)

Sitat fra: danielk på onsdag 24. august 2022, klokken 20:25
En time blir altfor kort tid til å bli kjent med en bil, særlig om man er to potensielle sjåfører som skal teste. Vi fikk låne P2 fra lørdag til søndag, så da ble vi mye bedre kjent med bilen og sikrere i valget.

Blir jo litt urettferdig prøvekjøring, ja, når vi fikk ha Model Y-en over natta slik vi kunne kjøre tur-retur hytta og litt til, for å faktisk prøve bilen på steder den kan komme til å bli kjørt. Alle biler duger jo til bykjøring :p Heldigvis ble jo ikke det utslagsgivende på noen måte for oss, så kjekt å ha prøvd :D

Sitat fra: danielk på onsdag 24. august 2022, klokken 20:25
Gratulerer med ny bil snart! Kjenner dagene blir lange mot Desember når vi har forventet levering...

Takker! Det gledes noe så voldsomt! Håper dere er bedre enn oss til å holde forventningene i sjakk, så slipper ventetiden å føles dobbelt så lang :laugh: Vi er utrolig dårlige til det :laugh:
Tesla Model Y LR - utlevert 8. september 2022
Peugeot iOn - 2021-2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA