Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spørsmål

Startet av El-inor, onsdag 31. august 2022, klokken 23:37

« forrige - neste »

El-inor

Trodde aldri jeg skulle behøve å spørre om dette, men gjør det likevel - hvordan "legger jeg på røret" når jeg har brukt telefonen i bilen?

Neste spørsmål. Hver gang jeg starter opp bilen får jeg varsel med melding om at nettradio ikke er tilgjengelig. Hva gjør jeg for å slippe å få denne meldingen hele tiden
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

unik42

Trykke på telefonsymbolet oppe i venstre hjørne og legg-på-knappen etterpå.

Du skal kunne skru av nettradio på telefonappen, men det funker ikke hos meg så den meldingen kommer alltid på.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

hELgenen

Sitat fra: unik42 på torsdag 01. september 2022, klokken 06:47
Trykke på telefonsymbolet oppe i venstre hjørne og legg-på-knappen etterpå.

Du skal kunne skru av nettradio på telefonappen, men det funker ikke hos meg så den meldingen kommer alltid på.

Setter du din mobil til å dele internett og så kobler bilen sin wifi til mobilen sitt delte nettverk - vel da mener jeg
denne meldingen forsvinner.  Om man vil bruke nettradio eller ei burde jo være en innstilling man kunne huke av - eller på - og når en slik instilling indikerte at man ikke skulle bruke det - så burde varslene heller ikke komme.
Men dette var en for komplisert oppgave for utviklerene til VW å løse dessverre.  Dvs. det er trolig ikke vanskelig å løse - men å bruke hodet når man koder og tenke som en bruker - den terskelen kan være svært stor for enkelte. Feilmeldinger/varsler bør kun dyttes frem til bruker dersom brukeren både bør, og ikke minst kan, gjøre noe aktivt med dem

MinID

Sitat fra: hELgenen på torsdag 01. september 2022, klokken 06:58
Sitat fra: unik42 på torsdag 01. september 2022, klokken 06:47
Trykke på telefonsymbolet oppe i venstre hjørne og legg-på-knappen etterpå.

Du skal kunne skru av nettradio på telefonappen, men det funker ikke hos meg så den meldingen kommer alltid på.

Setter du din mobil til å dele internett og så kobler bilen sin wifi til mobilen sitt delte nettverk - vel da mener jeg
denne meldingen forsvinner.  Om man vil bruke nettradio eller ei burde jo være en innstilling man kunne huke av - eller på - og når en slik instilling indikerte at man ikke skulle bruke det - så burde varslene heller ikke komme.
Men dette var en for komplisert oppgave for utviklerene til VW å løse dessverre.  Dvs. det er trolig ikke vanskelig å løse - men å bruke hodet når man koder og tenke som en bruker - den terskelen kan være svært stor for enkelte. Feilmeldinger/varsler bør kun dyttes frem til bruker dersom brukeren både bør, og ikke minst kan, gjøre noe aktivt med dem

Mener det er funksjonen "søk etter nettverk" i instillinger på bilen som må deaktiveres får å unngå å få denne plagsomme meldingen.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

El-inor

Takker for gode svar. En lettelse at spørsmålene ikke var så dumme som jeg fryktet.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

MinID

Sitat fra: El-inor på torsdag 01. september 2022, klokken 09:32
Takker for gode svar. En lettelse at spørsmålene ikke var så dumme som jeg fryktet.

Off topic, får du Ariya snart?
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

El-inor

Sitat fra: MinID på torsdag 01. september 2022, klokken 11:50
Sitat fra: El-inor på torsdag 01. september 2022, klokken 09:32
Takker for gode svar. En lettelse at spørsmålene ikke var så dumme som jeg fryktet.

Off topic, får du Ariya snart?

Nei - skulle fått den nå i september. På spørsmål fra meg svarer selger at den kommer i desember, men fra andre kanaler sies det i løpet av Q1-23. Nissan/VW importør/selger er like elendige på å informere uoppfordret.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Robert Nilsen

Er det ikke litt rart at man ikke kan stenge telefonsamtalen på rattet?

El-inor

#8
Sitat fra: Robert Nilsen på fredag 02. september 2022, klokken 07:02
Er det ikke litt rart at man ikke kan stenge telefonsamtalen på rattet?

Enig med deg Robert Nilsen - det er sikkerhetsmessig en uting at man må bort på skjermen og famle seg frem til det rette punktet å rykke på.

Det samme gjelder Favoritt-radiokanaler. Hvis man skifter kanal med kanalvelgeren på rattet så skifter man ikke blant Favoritter, men kommer inn på hele rekka med uinteressante kanaler og må opp på skjermen for å aktivere Favoritter.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Øyvind.h

Sitat fra: El-inor på fredag 02. september 2022, klokken 09:00
Det samme gjelder Favoritt-radiokanaler. Hvis man skifter kanal med kanalvelgeren på rattet så skifter man ikke blant Favoritter, men kommer inn på hele rekka med uinteressante kanaler og må opp på skjermen for å aktivere Favoritter.
Det kan du endre i en innstilling. Dvs. om du skal bla i favoritter eller komplett kanalliste. Jeg har endret og blar i favoritter med knappene på rattet.
Men - det skal nevnes at innstillingen en sjelden gang i blant ikke fungerer som den skal. Håper det rettes i sw 2.4 eller 3.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Robert Nilsen

Hvis man justerer volumet legger "pilen" seg oppå slik at man kan se hva man justerer til, hvis man endrer kanal famler man i blinde. Kanalvalget burde også legge seg på "toppen".

Kjell Salvigsen

#11
et lite tips for å bedre trafikksikkerheten /unngå bruk av skjerm når man feks skal skifte radiokanal, er å benytte Talestyring til dette. Bruk knapp på høyre side av ratt og si f.eks "Spill Nrk Nyheter" eller "spill NRK JAzz". Talekontrollen er ikke optimal og kan by på litt frustrasjon nå og da, men har blitt et fint hjelpemiddel for meg etter en del tilvenning/trening (tror både bil og fører blir bedre med litt bruk) Jeg bruker dette til radiokanaler, spilling av musikk fra minnepenn med Flac kopier av Cd samlingen, styring av klima funksjoner/setevarme, navigasjon m.m.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

TJV

Sitat fra: Robert Nilsen på fredag 02. september 2022, klokken 07:02
Er det ikke litt rart at man ikke kan stenge telefonsamtalen på rattet?
Kan man ikke bare trykke OK knappen på rattet når man skal avslutte samtalen?
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Robert Nilsen

Det må jeg prøve, håper du har rett!!
:)

El-inor

Sitat fra: TJV på søndag 04. september 2022, klokken 01:05
Sitat fra: Robert Nilsen på fredag 02. september 2022, klokken 07:02
Er det ikke litt rart at man ikke kan stenge telefonsamtalen på rattet?
Kan man ikke bare trykke OK knappen på rattet når man skal avslutte samtalen?

Testet det i dag - funka ikke for meg. Ordner seg sikkert ved en sw-oppdatering :-)

Og når det gjelder Favoritt-kanaler også skulle kunne flyttes til kanalvelgeren på rattet: "Men - det skal nevnes at innstillingen en sjelden gang i blant ikke fungerer som den skal. Håper det rettes i sw 2.4 eller 3." Så fungerer ikke mine innstillinger engang "en sjelden gang i blant". Ordner seg sikkert i neste sw-oppdatering.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA