Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

7 kW ombordlader

Startet av vinterdekk, onsdag 31. august 2022, klokken 21:34

« forrige - neste »

vinterdekk

Toyota BZ4X vil få 11 kW ombordlader på 23 modellene, mens Solterra vil inntil videre ha 7 kW. Subaru-forhandleren som jeg har vært i kontakt med var ikke kjent med om det ventes noen endringer på ombordladeren. Har det stor betydning i praksis? Tror det er maks en-fas 32A jeg har hjemme. Men man vil vel lade borte innimellom også.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Panduck

7kW vs 11kW har normalt liten betydning for de fleste når det gjelder hjemmelading, da de aller fleste har nok tid til å lade på 3kW for å dekke behov. Trenger man raskere lading derimot, er det en del forskjell, da 11kW vil legge beslag på 16A, mens 1 fase vil kreve opp til 32A for å få 7kW, noe man ikke alltid vil ha kapasitet til i sikringsskapet.

Men, som sagt, det er ikke et problem for de fleste.

Destinasjonslading er derimot noe annet. En 11kW bil vil da gi 11kW på en 11kW lader, mens en enfase 7kW bil vil gi 3kW på en 11kW lader. Det er VELDIG stor forskjell, og kan bety forskjell på å trenge en hurtiglading ekstra eller ikke. Enfase lading på en ny bil nå virker rett og slett lite gjennomtenkt, nå kommer Nissan og Renault med 22kW som standard, og nye BMW iX1 kan få 22kW som tilvalg (8000kr). Dette betyr veldig lite for hjemmelading, men vil gi en helt annen opplevelse av 22kW destinasjonsladere og langt mindre bruk av hurtigladere.

Det er nok mye ukjent når det gjelder hva bilene vil komme med når de begynner å bli produsert. Disse skal vel produseres ganske likt, så det virker rart om det blir 11kW på Toyota og 7kW på Solterra. Jeg fikk beskjed om at 23 modell ville komme med 11kW.

vinterdekk

#2
Takk for godt svar. Ja, frykter litt for at normalladere vil kunne oppleves litt ubrukelig på reise i Nordkalotten hvor vi ferdes. Og at det vil kanskje kreve noe mer planlegging de første årene inntil hurtigladere er mer tilgjengelige. Bestilling av bz4x virker som ett tryggere valg mtp. destinasjonslading og nødløsning med normalladning under reise akkurat nå.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Sitat fra: Panduck på torsdag 01. september 2022, klokken 10:41
Det er nok mye ukjent når det gjelder hva bilene vil komme med når de begynner å bli produsert. Disse skal vel produseres ganske likt, så det virker rart om det blir 11kW på Toyota og 7kW på Solterra. Jeg fikk beskjed om at 23 modell ville komme med 11kW.

Bare så jeg ikke misforstod deg. Fikk du beskjed om at Solterra får 11 kW, eller mente du bz4x? Subaru forhandleren i nærheten hadde ikke kjennskap til endring på ombordladeren til Solterra. Mens det står nevnt i brosjyren og iflg. Toyota forhandleren jeg har vært i kontakt med får bz4x 11 kW ombordlader.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Panduck

Jeg ble fortalt at også Solterra skulle komme med 11kW lader.

Merk at det er kun noe jeg har blitt fortalt, om det stemmer vet jeg ikke. Men jeg ville funnet det merkelig om ikke Solterra følger bz4x når den får 11kW lader. Tror det blir vanskelig å selge nye Solterra vs bz4x om kun den ene får 11kW lader :)

vinterdekk

Enig med deg. Subaru-forhandleren utelukket ikke at dette kommer i 23 modell, men sier samtidig bestillingene som går inn nå ikke har 11 kW. Tenker det er skummelt å vente på ny ombordlader, prisene kan jo øke enda en gang og budsjettet vil slå sprekker.

F.eks. BZ4X med AWD var annonsert å skulle koste 427.000 kroner 24 februar og koster nå 473.400 kr. https://www.mynewsdesk.com/no/toyota/pressreleases/snart-klart-for-den-helt-nye-toyota-bz4x-3164464
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

#6
Valgte å gå til bestilling av en Subaru likevel. Konkluderte med at standardutstyret på Nordic alt i alt framstår som svært konkurransedyktig med prisbildet vi ser nå. Blir ikke overrasket i det hele tatt om prisen justeres opp i løpet av de neste seks månedene. Får bare planlegge lading litt nøyere med 7kW ombordlader.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Panduck

#7
Imponerende at de fremdeles tar bestilling gitt at de ikke vet noe om hvor lang tid det vil ta å få fikset problem. Fikk du noe estimert leveringstid?

Kommer til å prøve Atto 3 så snart den er tilgjengelig. Om det faller i smak blir det muligens valgt istedenfor Solterra. Flott med V2L, men trist at det ikke er AWD.

vinterdekk

Nei, leveringstid visste ikke forhandleren noe om. Håper på at bilen jeg får ikke er produsert ennå så jeg slipper en eller annen lagerbil. Er ikke i bilskvis.

Atto 3 virker lovende. Skal ikke se bort ifra at 4x4 versjon med hengerfeste kan dukke opp en dag, en slik kunne jeg fort valgt over Solterra. Men jeg trenger også passelig nyttelast og Solterra har 465 kg. Flere elbiler har for lav nyttelast (med hederlige unntak da).
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA