Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Vision på eldre modeller?

Startet av Mondeo, søndag 04. september 2022, klokken 21:34

« forrige - neste »

Mondeo

Ser bilene går over til Tesla Visison nå og deaktiverer radaren, og ser det skrives at det skjer på eldre modeller også - men ikke hvor gamle modeller det gjelder.
Vil jeg få det på min 2019 modell med HW3.0 f.eks? Om det er denne teknologien Tesla skal satse på fremover er det jo surt å ikke få være med (samt det rapporteres om mindre fantombremsing)

Daniel_0007

Sitat fra: Mondeo på søndag 04. september 2022, klokken 21:34
Ser bilene går over til Tesla Visison nå og deaktiverer radaren, og ser det skrives at det skjer på eldre modeller også - men ikke hvor gamle modeller det gjelder.
Vil jeg få det på min 2019 modell med HW3.0 f.eks? Om det er denne teknologien Tesla skal satse på fremover er det jo surt å ikke få være med (samt det rapporteres om mindre fantombremsing)

Ja mener det gjelder med alle biler som har hw3 fra software 2022.24.6
Model 3 2019 LR Rwd

Hideyowife

Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 04. september 2022, klokken 22:13
Sitat fra: Mondeo på søndag 04. september 2022, klokken 21:34
Ser bilene går over til Tesla Visison nå og deaktiverer radaren, og ser det skrives at det skjer på eldre modeller også - men ikke hvor gamle modeller det gjelder.
Vil jeg få det på min 2019 modell med HW3.0 f.eks? Om det er denne teknologien Tesla skal satse på fremover er det jo surt å ikke få være med (samt det rapporteres om mindre fantombremsing)

Ja mener det gjelder med alle biler som har hw3 fra software 2022.24.6

Så vi bør avstå å oppdatere nå da? Tesla vision slaktes jo mer eller mindre. Prøvekjørte en Model Y tidligere iår hvor autopilot var fullstendig håpløs sammenlignet med vår Model 3. Å ja, jeg mener fullstendig håpløs. Mistenker at det var en bil uten radaren vår bil har. Vil jo ikke at bilen vår plutselig får dårligere autopilot fordi Tesla deaktiverer hardware bilen har.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

GOS

Sitat fra: Hideyowife på mandag 05. september 2022, klokken 13:45
Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 04. september 2022, klokken 22:13
Sitat fra: Mondeo på søndag 04. september 2022, klokken 21:34
Ser bilene går over til Tesla Visison nå og deaktiverer radaren, og ser det skrives at det skjer på eldre modeller også - men ikke hvor gamle modeller det gjelder.
Vil jeg få det på min 2019 modell med HW3.0 f.eks? Om det er denne teknologien Tesla skal satse på fremover er det jo surt å ikke få være med (samt det rapporteres om mindre fantombremsing)

Ja mener det gjelder med alle biler som har hw3 fra software 2022.24.6

Så vi bør avstå å oppdatere nå da? Tesla vision slaktes jo mer eller mindre. Prøvekjørte en Model Y tidligere iår hvor autopilot var fullstendig håpløs sammenlignet med vår Model 3. Å ja, jeg mener fullstendig håpløs. Mistenker at det var en bil uten radaren vår bil har. Vil jo ikke at bilen vår plutselig får dårligere autopilot fordi Tesla deaktiverer hardware bilen har.

Da har du fått noe rart med den Model Y'en. Det er noen ting som er verre, men ikke rare forskjellen
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Nihon

Jeg oppdaterte min M3 2020 variant.

Tesla Vision er mykere på bremsen når bilen foran reduserer farten eller stopper enn det den var med radar og den er også bedre på stillestående traffikk (radar ser ikke ting som ikke er i bevegelse).

Det negative er at den er mer følsom når det regner og at selv ikke den automatiske fartsholderen virker i mange situasjoner hvor radar varianten ikke ville he hatt noen problemer.

Jeg har ikke testet den op nattestid enda, så kan ikke si noe om det.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

turfsurf

Sitat fra: Nihon på mandag 05. september 2022, klokken 18:09

Tesla Vision er mykere på bremsen når bilen foran reduserer farten eller stopper enn det den var med radar og den er også bedre på stillestående traffikk (radar ser ikke ting som ikke er i bevegelse).

Det negative er at den er mer følsom når det regner og at selv ikke den automatiske fartsholderen virker i mange situasjoner hvor radar varianten ikke ville he hatt noen problemer.

Stort sett samme erfaring som jeg har. Gikk fra -21 TM3 til -22 TMY uten radar. Yen kjører stort sett bedre, men er litt mere kresen på når den er tilgjengelig. Ett minus for at skiltgjenkjenning virker å være dårligere.

Fantombremsing er mye bedre enn det var for noen software versjoner tilbake, men det gjaldt 3ern også.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Hideyowife på mandag 05. september 2022, klokken 13:45
Så vi bør avstå å oppdatere nå da? Tesla vision slaktes jo mer eller mindre. Prøvekjørte en Model Y tidligere iår hvor autopilot var fullstendig håpløs sammenlignet med vår Model 3. Å ja, jeg mener fullstendig håpløs. Mistenker at det var en bil uten radaren vår bil har. Vil jo ikke at bilen vår plutselig får dårligere autopilot fordi Tesla deaktiverer hardware bilen har.
Tror ikke du skal bekymre deg mye for dette. Se de to siste postene før denne.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Thalgar

Model Y LR Quicksilver, 2023

Expat

Mulig dumt spørsmål her, men finnes det noen måte å unngå å måtte takke nei til oppdatering hver bidige gang jeg starter bilen?

Jeg er egentlig godt fornøyd med tingenes tilstand som de er og er ikke interessert i tregere autopilot eller at dårlig vær eller dårlig sikt skulle gjøre at det ikke funker. Vil jo helst unngå denne oppdateringa, men bilen maser fælt.


knegg

Sitat fra: Expat på fredag 09. september 2022, klokken 19:01
Mulig dumt spørsmål her, men finnes det noen måte å unngå å måtte takke nei til oppdatering hver bidige gang jeg starter bilen?

Jeg er egentlig godt fornøyd med tingenes tilstand som de er og er ikke interessert i tregere autopilot eller at dårlig vær eller dårlig sikt skulle gjøre at det ikke funker. Vil jo helst unngå denne oppdateringa, men bilen maser fælt.

Bare sett den i drive og kjør 👌
2020 Model 3

Radial

Vår Y med radar fikk ikke Tesla Vision på 2022.24.6

Tror ikke man kan ta bort Radar (og over på Vision) uten å endre noen typegodkjenninger i EU, og med typegodkjenninger følger det med ganske mye annet enn bare dette.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

sjokomelk

Vision-only vises ikke i release notes for 2022.24. Men hvis du går inn i menyen og åpner de fra Software-fanen, og ruller ned til 2022.20, så vises de der hvis det gjelder for din bil.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

olekvi

Jeg har fått Tesla Vision på min 2019 TM3P. 

Vesentlig bedre "opptegning" av annen trafikk i skjermbildet hvor bilen vises, og autopilotmessig har jeg ikke merket noe negativt, snarere tvert i mot, men har ikke kjørt bilen i dårlig sikt enda.
'19 TM3P

Tom



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA