Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Testet å lade på Tesla SC med Ioniq 28 og 38 kwh?

Startet av Zimon, mandag 31. januar 2022, klokken 20:09

« forrige - neste »

Zimon

Spennende å høre om noen har klart å lade på Tesla SC etter at de åpnet opp pilot på 15 SC stasjoner. Leste en kommentar i Bjørn Nyland sin video om dette følgende:
Marc Onrust
for 10 minutter siden (redigert)
Classic Ioniq apparently can't charge because of charge port geometry. There is a little plastic thingy right above the CCS receiver which prevents the connector from fully sliding in. Too bad.

Stemmer det at man ikke få plugget inn "gammel" ioniq på Tesla SC ladere?

btw, link til video - https://www.youtube.com/watch?v=BlUZfGMqv_g
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

RJK

Her lades en Ioniq 28 kWh på SuC i nederland, så med mindre det er noe spesielt med inntaket på "norske" biler, ser jeg ikke at det skal være problematisk. Mener og å ha sett norsk Ioniq 28 kWh testet på SuC, og der var vel nevnt en som fikk problemer med en ikke avsluttet sesjon, men fikk det ordnet med litt support.

https://www.youtube.com/watch?v=xFkz1vmvG-s&t=41s
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Zimon

Takker for youtube linken. Ser ut til at i det minste på hans bil så er det LED lys rett på oversiden av selve ladekontakten. På slutten av videoen så forteller han at han måtte bøy på LED lampen med noe verktøy for å klare å dytte Tesla laderen inn i kontakten, da var det trangt, men handshake etc virket og han viser at den gikk fort til 60kw+ lading.

Så sjekke min Ioniq 28kwh versjon om den har LED lyset på samme sted ved nærmeste anledning.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Zimon

Da blir det første tur til utlandet for min del med Ioniq'en 28kWh versjonen, destinasjon Danmark. Har Ladeklubben brikke, har også installert Eon Drive appen og lagt inn betalingskort, Eon og Clever skal vist ha samarbeid så kun en app man evt skulle trenge + Ionity støttes av Ladeklubben + app installert etc. Så der håper jeg at man er ganske dekket da.

Derimot så er det to spørsmål som noen her kanskje vet svaret på:

1. Kan man med Tesla appen og norsk bruker lade på Telsa SC stasjoner i Danmark? Eller det det fortsatt kun låst til det langet man opprinnelig har lagt inn konto på?

2. På Ioniq 28kWh så er det en liten LED lampe rett over ladeporten. Testet i sommer på Fokserød og Tesla laderen fikk jeg ikke dyttet helt inn. Noen som har testet å bøye opp LED lampe "vorten" som stikker ut eller lignende? eller annen løsning, kanskje det finnes en rask liten adapter som kan plugges i bil så Tesla lader i adapter, ergo bare en liten "forlenger"?



om ikke bilde tag fungerer:  https://vehq.com/wp-content/uploads/2021/12/Hyundai-IONIQ-EV-2018-EV-Stocket.png
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Vidar_S

Sitat fra: Zimon på fredag 19. august 2022, klokken 19:22
Da blir det første tur til utlandet for min del med Ioniq'en 28kWh versjonen, destinasjon Danmark. Har Ladeklubben brikke, har også installert Eon Drive appen og lagt inn betalingskort, Eon og Clever skal vist ha samarbeid så kun en app man evt skulle trenge + Ionity støttes av Ladeklubben + app installert etc. Så der håper jeg at man er ganske dekket da.

Derimot så er det to spørsmål som noen her kanskje vet svaret på:

1. Kan man med Tesla appen og norsk bruker lade på Telsa SC stasjoner i Danmark? Eller det det fortsatt kun låst til det langet man opprinnelig har lagt inn konto på?


I Tesla-appen kan du se hvilken stasjoner i både Norge og andre land som er åpne for lading for ikke-Tesla. Det er med andre ord ikke låst til landet hvor man har lagt inn kontoen, men samtidig er det ikke nødvendigvis alle superchargere som er åpnet for allmuen.

Zimon

Bare husker at i pilotfasen så var det slik at f.eks i Norge var kun åpen for nordmenn og i Nedeland var det kun nederlendere som kunne bruke de. Men regnet med at Tesla har åpnet for alle, på de som er åpnet vel og merke. Tesla har også kart på sine sider som kan brukes. https://www.tesla.com/no_no/findus?v=2&bounds=60.69795750575069%2C18.994630376306407%2C55.28916787832525%2C-2.0991196236935927&zoom=7&filters=party

Har også tatt frem dremmel her og filt ned på LED lampa, så da bør man nok klare å stappe inn Supercharger kontakt som har en litt tykkere del bak.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Zimon

Da er man litt på nett igjen, kom hjem fra Danmarks tur med uønsket suvenir, covid... Jeg tok fra dremel før avreise og filet litt på LED lampa slik at den er litt buet, brukte bare litt blank neglelakk fra kona til å evt tett igjen i mangel på noe annet slik at man fikk evt tettet sprekker og åpninger.

Så det ble testet å lade på Tesla Fokserød på vei til Larvik som gikk knirkefrikk, der var det de ladere som man ikke får skjøvet helt inn om man ikke modifiserer LED lampa eller bøyer den. Toppet opp litt på Møller Bil Larvik som har par hurtigladere + "sakteladere" som også er åpent for almuen.

I Danmark så ladet vi på Ionity Nøgerø via Elbilforeningens ladeklubb, fungerte knirkefritt. Ved ankomst på stedet vi skulle være så fikk vi ladet på 230V schuko via ladeadapter som fulgte med bilen, så ved avreise søndag så hadde vi 100%. Skulle lade på Ionity Nøgerø igjen, men der var alle ladere offline, så 200meter opp i gata så er det heldigvis Tesla ladere. En i følge med samme type bil og ikke modifisert LED lampe fikk koblet til uten problem for der hadde de annen ladekontakt som er "flatere" og man får skjøvet den helt inn.

Tenkte å lade på Ionity Ringdalskogen, etter Larvik, men der var det god kø, Cirkle K så var kun 1 av 2 ladere i funksjon, men hadde nok til å komme til Fokserød og fylte på med strøm der fra Recharge. Ble deretter litt ekstra omvei igjennom Sande etc pga en i følge foran oss med fossil bil fikk flerra dekk på E18 og måtte fraktes av redning. Ultraflaks at eier av butikken som han ble "dumpet av hos" kom ut av butikken sin da han hadde levert noe fra seg og min kamerat fikk låne to gamle dekk og fikk satt på bak på bilen og jeg fikk plass til hans 2 originale dekk i min bil og fikk de fraktet hjem til han. Så det ble også liten lading på Tesla Liertoppen for å sikre å komme hjem uten å måtte stoppe i Oslo og evt lade kø.

Oppsummering er at dette gikk sånn sett strålende selv om Ionity på hjemturen var kaputski, takket være at Tesla har åpnet for tredjeparts biler så gikk dette ganske så smurt med litt planlegging og backup.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

RJK

#8
Er ikke Nøgerø, men Nørager. ;)

Men når jeg så bedre på kartet, ser jeg de har en Sunset Boulevard (SB der. Nå banner jeg innvendig for at jeg ikke visste det før, og selv gikk på McDonalds, både på vei sørover og nordover. SB er milevis bedre enn McDonalds noen ganger vil bli.

Er en Tesla SuC-stasjon der som er bedre plassert for å stikke innom SB, men finner den ikke som åpen for ikke-Teslaer.


Edit, den er "open for all" i Chargefinder-kartet, men tydeligvis ikke når jeg sjekket i Tesla-appen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Zimon

Nørager ja, stemmer det. Sveise-corona-blind... :P

Stemmer, Tesla SC er rett ovenfor veggen til Sunset Boulevard bygget og laderene der er åpne for ikke Tesla biler. Den er synlig i min Tesla app (Android tlf), åpne app, velg "lade ikke Tesla" og så scroll ned til Danmark og trykk på "søk i dette området" så skal du få den opp.

Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

RJK

Må ha vært blind...

Har appen i dark mode, og fant ikke "søk i dette området" før jeg trykte på knappen for å finne min posisjon. Da kunne jeg scrolle meg ned igjen, og trykke på knappen.

Nå funka det.

LG V30 med Android i versjon 9 (nyeste jeg får offisielt).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Zimon

Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA