Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TPMS??

Startet av A_Martin, søndag 28. august 2022, klokken 10:40

« forrige - neste »

A_Martin

Skal handle vinterdekkpakke. Ser noen selger inkl. originale Tesla TPMS. Er dette viktig? Noen uorginale er uten Bluetooth, går det greit? Sitat Klett Dekk: "Vi har også vanlige sensorer uten Bluethooth på lager til kun 500,- stk ferdig programmert."

geear

Må være BLE på Model Y. De gamle funker ikke.

A_Martin

#2
BLE = Bluetooth? Går det bra med uoriginale som har Bluetooth?

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: A_Martin på søndag 28. august 2022, klokken 12:34
BLE = Bluetooth? Går det bra med uoriginale som har Bluetooth?

Jeg har lest at oppdateringer fra Tesla kan få uoriginale til å slutte å virke, men jeg kan ikke bekrefte det.
Uansett så har jeg ikke sett uoriginale som koster noe særlig mindre enn å bestille originale fra Tesla.

geear

Sitat fra: A_Martin på søndag 28. august 2022, klokken 12:34
BLE = Bluetooth? Går det bra med uoriginale som har Bluetooth?
Bluetooth low energy, ja.

Da jeg kjøpte for et lite år siden fantes det ikke uoriginale å oppdrive, iallfall ikke kompatible. Mulig det har kommet nå. Er vel verdt å tenke på at hele fortjenesten er borte på et øyeblikk om du må ta av dekkene én gang, og balansere opp igjen, for et eller annet problem.

Radial

Min dekkforhandler setter bare inn originale sensorer i Y.
Bransjen hadde visstnok vært borti at TM3 har blokkert ut uoriginale BLE sensorer etter SW oppdateringer.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

BjarneD

Kjøpte 18" vinterhjul fra Dekk1. Fikk pris inkl. uoriginale TPMS. Sparte ca 600 på å skaffe originale TPMS selv fra Teslashop.

casall

Sitat fra: BjarneD på onsdag 28. september 2022, klokken 17:35
Kjøpte 18" vinterhjul fra Dekk1. Fikk pris inkl. uoriginale TPMS. Sparte ca 600 på å skaffe originale TPMS selv fra Teslashop.

Hva slags felg og type dekk kjøpte du? Pris?

BjarneD

#8
8X18, 5x114, ET-40, X-treme SX5 silver / CVC 7. Ca 22,5k inkl. omlegging.

Har sammenlignet med originale 19'' vinterhjul med R3, og kjenner tydelig at disse 18''-hjulene med Conti er tyngre. Har ikke veid på vekt, men anslagsvis flere kilo pr. hjul. Litt mindre diameter på hjulet tilsvarende ca 3% feilvisning på speedometer, og forbruket er opp 10-12% sammenlignet med sommerhjulene.

Ville tatt de originale vinterhjulene hvis jeg kunne velge igjen.

geear

Hørtes rart ut. Sjekket lufttrykk? Hiv et hjul på en badevekt?

Uansett, på tross av vektulempe på felg osv, så er CVC7 et bedre dekk enn R3, hovedsakelig fordi en slipper ulelyden.

BjarneD

#10
Har to MYLR22. Den andre bilen levert på standard vinterhjul i mars. Kjørte noen k med de før omlegging. Jeg merker ikke noen støyforskjell, men det utelukker selvsagt ikke at det er en forskjell siden det er en god stund siden jeg kjørte med R3. Kan ikke si jeg var plaget med ulelyd eller annen unormal støy.

Kjører med samme trykk, og tviler ellers på at trykk utgjør noen signifikant forskjell på hjuldiameter. Ser nå at avviket er nærmere 2% enn 3%. Uansett innafor.

R3 har tydelig lavere rullemotstand.

BjarneD

FWIW viste denne dekktesten fra 2018 at R3 i 20'' dimensjon støyet mindre enn tilsvarende CVC6 (7/10 poeng vs 5/10): https://bilmagasinet.no/wp-content/uploads/2018/10/Vinterdekktest-2018.pdf

geear

Er vel mer relevant å se på en test som viser CVC7 og R3, enn forrige modell.

https://www.motor.no/tester/motors-store-test-av-vinterdekk-2021/208030

Jeg foretrekker CVC7 og Goodyear UGI2 over Nokian sitt alternativ for tiden. Selv om jeg tidligere har kjørt mye Nokian, faktisk både sommer og vinter. Sikkerhet/grep og støy for min bruk, teller mer enn marginale forbruksforskjeller for min del.

BjarneD

#13
Viser bare hvor mye disse testene spriker. I 2018-testen fikk R3 7/10 poeng på støy. I 2022-testen 2/5. Obs at de testet 20'' SUV-dekk i 2018 og 16'' i Motors test.

Radial

Dekk kan yte så godt de vil, men når du tror du har hjullagerhavari pga dekkstøy, da styrer jeg unna uansett merke.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA