Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjemmeladeboks til Tesla Y

Startet av Jonny85, fredag 26. august 2022, klokken 02:21

« forrige - neste »

Jonny85

Hei!
Har bestilt en Tesla Y og en P
Jeg sitter nå å vurderer hvilken lader jeg skal velge.
Er det Easee lader og tesla lader som er det beste ?
Hvilken av disse to bør jeg velge, eventuelt andre forslag?

Er det slik at man må ha overspenningsvern dersom man går for tesla lader ?
Håper noen har tips her  :)

turfsurf

Sitat fra: Jonny85 på fredag 26. august 2022, klokken 02:21
Er det Easee lader og tesla lader som er det beste ?
Hvilken av disse to bør jeg velge, eventuelt andre forslag?

Er det slik at man må ha overspenningsvern dersom man går for tesla lader ?
Overspenningsvern må man ha uansett. Ellers har begge innebygget DC vern, så man slipper det i tillegg.

Foreløpig har Easee mere støtte for automasjon, mens TWC har knapp til ladeluken og er noe billigere. Fast kabel følger og med TWC, som har sine fordeler og ulemper.

En fordel med Easee som jeg liker er muligheten for å styre den eksternt for lastbalansering mot hovedsikring.

Ellers er vel TWC det beste kjøpet. Ett alternativ er f.eks MyEnergi Zappi, som har mange muligheter for styring sammen med solcelle anlegg uten eksterne tjenester. Og så har vi og ZaptecGo som ser bra ut.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

snakkesalig

Om du går for noe annet enn TWC så kjøp uansett kabel med knapp..

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på fredag 26. august 2022, klokken 05:22
Sitat fra: Jonny85 på fredag 26. august 2022, klokken 02:21
Er det Easee lader og tesla lader som er det beste ?
Hvilken av disse to bør jeg velge, eventuelt andre forslag?

Er det slik at man må ha overspenningsvern dersom man går for tesla lader ?
Overspenningsvern må man ha uansett. Ellers har begge innebygget DC vern, så man slipper det i tillegg.

Foreløpig har Easee mere støtte for automasjon, mens TWC har knapp til ladeluken og er noe billigere. Fast kabel følger og med TWC, som har sine fordeler og ulemper.

En fordel med Easee som jeg liker er muligheten for å styre den eksternt for lastbalansering mot hovedsikring.

Ellers er vel TWC det beste kjøpet. Ett alternativ er f.eks MyEnergi Zappi, som har mange muligheter for styring sammen med solcelle anlegg uten eksterne tjenester. Og så har vi og ZaptecGo som ser bra ut.

Jeg mente det ikke var krav om overspenningsvern i eksisterende anlegg - kun nye anlegg etter 2012?
Vi har overspenningsvern på hus ferdig i 2011 - men jeg mener dette ble diskutert under prosjekteringen i 2010. Vi tok det uansett med, men jeg er ikke sikker på at du MÅ ha det på eldre anlegg. Mulig noen elektrikere bare dunker det med uansett - men her er jeg litt usikker på om det kan være ulik praksis

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 26. august 2022, klokken 07:24

Jeg mente det ikke var krav om overspenningsvern i eksisterende anlegg - kun nye anlegg etter 2012?
Vi har overspenningsvern på hus ferdig i 2011 - men jeg mener dette ble diskutert under prosjekteringen i 2010. Vi tok det uansett med, men jeg er ikke sikker på at du MÅ ha det på eldre anlegg. Mulig noen elektrikere bare dunker det med uansett - men her er jeg litt usikker på om det kan være ulik praksis
Usikker på krav der, det var ihvertfall ett krav fra installatør når vi fikk satt opp lader på hytta.

Overspenningsvern er kjekt uansett tenker jeg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: hELgenen på fredag 26. august 2022, klokken 07:24
Jeg mente det ikke var krav om overspenningsvern i eksisterende anlegg - kun nye anlegg etter 2012?
Vi har overspenningsvern på hus ferdig i 2011 - men jeg mener dette ble diskutert under prosjekteringen i 2010. Vi tok det uansett med, men jeg er ikke sikker på at du MÅ ha det på eldre anlegg. Mulig noen elektrikere bare dunker det med uansett - men her er jeg litt usikker på om det kan være ulik praksis
Du snakker om det generelle kravet til overspenningsvern - og det er såklart ikke krav å etterinstallere det med mindre man renoverer sikringsskapet (for anleggets del), men siden NEK400:2018 er det krav at alle punkt som installeres for elbillading er beskyttet av overspenningsvern, enten kun kursen eller hele tavla. Så JA, det er krav om å installere overspenningsvern om man skal få installert en ny kurs/ladeboks i dag.

Jonny85

Mener dere det er best å velge tesla sin billader ?

turfsurf

Sitat fra: Jonny85 på mandag 29. august 2022, klokken 00:03
Mener dere det er best å velge tesla sin billader ?
Som sagt, fordelene med Tesla er at den er rimeligst med god margin, har fast kabel med knapp og ser ganske ok ut. Man kan og få frontpanel i samme farge som bilen hvis det er viktig.

Easee har en fordel i at den kan automatiseres med smart strømstyring. Men det kan man og gjøre via Tesla sitt API. Har man f.eks solceller på taket, eller har andre biler som ikke har ett bra API så ville jeg vurdert Easee.

Jeg har Easee på hytta og hjemme, skulle jeg valgt i dag ville jeg kjøpt TWC hjemme.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Jeg har TWC3, men det hender jeg "angrer" og kunne tenkt meg en Easee (for strømstyringens del), hadde jeg hatt Easee så er jeg 100% sikker på at jeg hadde savnet TWC3 hver eneste gang jeg skulle sette bilen til lading og koble den fra lading igjen. Det er kun du som kan bestemme hva du prioriterer høyest.

Easee får ikke lavere pris eller fysisk knapp på ladekabelen gratis via software etter man har kjøpt den, så fordelen med TWC er at det finnes muligheter for at den kan få smartere styring via software i etterkant. Det går iallfall rykter om at noe er på vei.

ruslebiff

Vær klar over at easee ikke støtter 3 fas IT nett ordentlig, fikk meg en overraskelse her selv. Fungerer kun så lenge ladestrømmen er 11A, så strømstyring er vanskelig. Ville heller kjøpt TWC eller Zaptec

turfsurf

Sitat fra: ruslebiff på mandag 29. august 2022, klokken 11:59
Fungerer kun så lenge ladestrømmen er 11A, så strømstyring er vanskelig.
Minimum 11A må vel det være? Merket meg dette jeg og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

filtvet

Har ladet min Easee på både 5kw og 11kw med styring fra app uten problemer.

Derimot har de kommunale TW-stasjonene av og stoppet lading og jeg må ta ut/inn kabel for å start på nytt.

geear

Sitat fra: filtvet på fredag 02. september 2022, klokken 11:51
Har ladet min Easee på både 5kw og 11kw med styring fra app uten problemer.

Derimot har de kommunale TW-stasjonene av og stoppet lading og jeg må ta ut/inn kabel for å start på nytt.
11A 3-fas 230V er 4,4 kW, så det er i så fall under der at det blir trøbbel. Relevant nå med effektleddene.

jlan

Sitat fra: geear på fredag 02. september 2022, klokken 13:46
11A 3-fas 230V er 4,4 kW, så det er i så fall under der at det blir trøbbel. Relevant nå med effektleddene.
Men er det et problem at den hopper over på enfase med så lite last? Jeg kjører min Easee fast på enfase for tiden, men det er fordi jeg ikke har fått automatisk effektbegrensning fra Tibber ennå. De har lovet det, men inntil videre har jeg bare strømbegrensning, og da er det best å ha mest mulig på samme fase.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Kim-

At den ikke støtter 3-fas under 11A er vel ikke noe problem?

En kan jo sette ladestyrken i tesla appen.

(Hvis en bruker automasjonsløsninger som styrer mot easee sin api, kan en jo bare endre dette til å bruke tesla sin api. Kan og sette easee laderen over på fast 1-fas, så kan man styre helt ned hvis det fortsatt er et problem).
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA