Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kobling av Easee charge

Startet av Simhav, onsdag 03. august 2022, klokken 22:06

« forrige - neste »

Simhav

Hei,
Sameiet har fått på plass ladeinfrastruktur der det er gjort klar for 11 ladere. Den enkelte kjøper inn Easee charge lader og «klikker « den på plass selv. Jeg kjøpte inn selv og gjorde som boka sier.
Laderen blinker nå hvit, og får meldingen» søker etter master og prøver å koble til master». Av oversikten kan eg se at det skal være to masterenheter i rekken. En nabo fikk også problem med å koble til, men vedkommende fikk hjelp av noen kyndige som tok en reboot på laderen og det løste problemet.
Er det noen som vet hvordan dette gjøres el evt vet hva som er problemet?

På forhånd takk for hjelpen.

TB

Det tryggeste er nok å ta kontakt med de som har installert, mulig noe ikke er riktig satt opp fra grunnen av?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Erik Ola Ulvestad

Nysgjerrig....2 masters?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Dickopf

Sikker på at du ikke må kjøpe den selv av de som har installert infrastrukturen?

Det må ofte settes opp i systemet som er levert og tildeles faser, tilgjengelig strøm osv. Da kan man ikke alltid bare kjøpe en lader fra hvor som helst (les elektroimportøren el.l) og montere den selv.
Du er unik, akkurat som alle andre.

Skoda Enyaq iV80X Founders Edition 2022
Honda CR-V 2004

VW Golf 2009 (solgt) Toyota Corolla 2004 (solgt) Citroen Berlingo (solgt) Honda Accord (solgt) Audi A3 (solgt) Opel Vivaro (solgt) Mazda 626 (solgt) Chrysler Saratoga 3.0 V6 (Le Baron) (solgt)

Lars C. Krogenæs

Bakplaten blir programmert (kurs, master, sikringer osv) ved installasjon fra elektriker.

Så må operatør koble opp mot betalingsmottaker i sine systemer. Ellers vet man jo ikke hvem som har ladet.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Dickopf

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 24. august 2022, klokken 22:42
Bakplaten blir programmert (kurs, master, sikringer osv) ved installasjon fra elektriker.

Så må operatør koble opp mot betalingsmottaker i sine systemer. Ellers vet man jo ikke hvem som har ladet.

Bakplaten blir ikke programmert. Det er ikke noe elektronikk i den. Den er i prinsippet bare en koblingsboks. Men det er klart at strømtilførselen dit kommer jo fra en viss kurs og fordeling. Men master/toppsystemet vet ikke hvilken lader som er på hvilken kurs hvis det ikke programmeres.
Du er unik, akkurat som alle andre.

Skoda Enyaq iV80X Founders Edition 2022
Honda CR-V 2004

VW Golf 2009 (solgt) Toyota Corolla 2004 (solgt) Citroen Berlingo (solgt) Honda Accord (solgt) Audi A3 (solgt) Opel Vivaro (solgt) Mazda 626 (solgt) Chrysler Saratoga 3.0 V6 (Le Baron) (solgt)

Lars C. Krogenæs

#6
Sitat fra: Dickopf på fredag 26. august 2022, klokken 13:17
Bakplaten blir ikke programmert. Det er ikke noe elektronikk i den. Den er i prinsippet bare en koblingsboks.

Her tar du helt feil. Det du skriver, gjelder ZapTec sine bakplater, som er "dumme".

Easee bakplater har egen programmerbar chip (under hvitt klistremerke). Bakplaten blir dermed programmert med kursnr. , sikring på kursen, hvilken lader som er master, SSID/passord for WiFi, oppsett mot backend +++. Det gjør at Easee kan tilby "Ease Ready", der elektriker setter opp og programmerer bakplater, mens beboere får tilsendt "chargeberry" og klikker den på plass, så er man klar til å lade.

https://youtu.be/UVMDbb78Foo?t=259
Her viser en video programmering av bakplate nr 2,3 osv. Videoen er fra 2021. Nå har Easee også en installer app, som gjør det enda enklere å programmere mange bakplater i et stort anlegg.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA