Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå

Startet av filtvet, torsdag 25. august 2022, klokken 10:10

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: filtvet på lørdag 03. desember 2022, klokken 09:34
Har en 2022 LR 3. Ser at de ligger ut til over 500´men de blir ikke solgt.....

Hadde jeg fått 480 hadde jeg solgt på dagen. Høye strømpriser og 70% bom... ja da kan jeg like godt kjøre en bensin eller diesel til 150´
Ja, slik kan man tenke når man kun motiveres av egen lommebok.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

snakkesalig

Sitat fra: filtvet på lørdag 03. desember 2022, klokken 09:34
Har en 2022 LR 3. Ser at de ligger ut til over 500´men de blir ikke solgt.....

Hadde jeg fått 480 hadde jeg solgt på dagen. Høye strømpriser og 70% bom... ja da kan jeg like godt kjøre en bensin eller diesel til 150´

Jeg vedder en boks makrell på at den blir solgt på under en uke om du legger den ut for 480000, så klem på!

tornaldo

#182
Sitat fra: filtvet på lørdag 03. desember 2022, klokken 09:34
Har en 2022 LR 3. Ser at de ligger ut til over 500´men de blir ikke solgt.....

Hadde jeg fått 480 hadde jeg solgt på dagen. Høye strømpriser og 70% bom... ja da kan jeg like godt kjøre en bensin eller diesel til 150´

Blir spennende å følge salgsprosessen, og høre hva du får for den. Overgang til diesel til 150000 kr blir vel så interessant å høre om.

Her er det en med forferdelig dårlig tid (dog litt høy km):

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Sortert etter billigst på 2022 modell LR.

Nr 2 går likevel på et brukbart tap med FSD, som er fullstendig bortkastet bruk av penger, og verdt en brøkdel av prisen på bruktmarkedet.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

hELgenen

Det vanlige før var jo at man måtte ta et tap på bruktbil.

Jeg er ganske sikker på at vi er på vei dit igjen. At en bil til 500.000 tapte seg 200.000 på 3 år var helt normalt for noen år siden. Har selv tapt ca 200.000 på ca 2 år på en bil til 500.000 - dette var dog før den største elbilfeberen kom.  Og mine biler som jeg har eid har vært perfekt holdt i stand med alle service fulgt på merkeverksted - så selv en strøken bil kan tape seg 200.000 på noen få år... Jeg tror de største tapene kommer til våren på disse model 3 nå. De som ligger der nå til 480k vil nok fort kunne bikke under 400k til våren.......

filtvet

#184
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 03. desember 2022, klokken 10:33
Sitat fra: filtvet på lørdag 03. desember 2022, klokken 09:34
Har en 2022 LR 3. Ser at de ligger ut til over 500´men de blir ikke solgt.....

Hadde jeg fått 480 hadde jeg solgt på dagen. Høye strømpriser og 70% bom... ja da kan jeg like godt kjøre en bensin eller diesel til 150´
Ja, slik kan man tenke når man kun motiveres av egen lommebok.

Hva med kommunen her som kuttet ut gratis lading, eller Oslo som har doblet prisen på lading? De tenker på miljø eller hva?

Syklist

...gratis lading er noe optimistisk i disse dager...   Trenger du pengene, selg bilen snarest.  Dersom du synes den er bra, behold den.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Fonn

Sitat fra: hELgenen på lørdag 03. desember 2022, klokken 15:33
Det vanlige før var jo at man måtte ta et tap på bruktbil.

Jeg er ganske sikker på at vi er på vei dit igjen. At en bil til 500.000 tapte seg 200.000 på 3 år var helt normalt for noen år siden. Har selv tapt ca 200.000 på ca 2 år på en bil til 500.000 - dette var dog før den største elbilfeberen kom.  Og mine biler som jeg har eid har vært perfekt holdt i stand med alle service fulgt på merkeverksted - så selv en strøken bil kan tape seg 200.000 på noen få år... Jeg tror de største tapene kommer til våren på disse model 3 nå. De som ligger der nå til 480k vil nok fort kunne bikke under 400k til våren.......


Jeg har fulgt med mye på finn den siste mnd, og om en trykker inn på "sjekk bilens historikk", ser en at det nesten ikke har blitt solgt biler fra september.

Dette er en random elbil fra Audi.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=265253548

og ja, jeg er litt farget av at jeg solgte min E-tron 50, og er i markedet for en brukt 55. men se på historikk over elbiler, mulig det er slik for alle biler, men det er dem jeg har fulgt med på.
.



hELgenen

Sitat fra: Fonn på lørdag 03. desember 2022, klokken 21:37
Sitat fra: hELgenen på lørdag 03. desember 2022, klokken 15:33
Det vanlige før var jo at man måtte ta et tap på bruktbil.

Jeg er ganske sikker på at vi er på vei dit igjen. At en bil til 500.000 tapte seg 200.000 på 3 år var helt normalt for noen år siden. Har selv tapt ca 200.000 på ca 2 år på en bil til 500.000 - dette var dog før den største elbilfeberen kom.  Og mine biler som jeg har eid har vært perfekt holdt i stand med alle service fulgt på merkeverksted - så selv en strøken bil kan tape seg 200.000 på noen få år... Jeg tror de største tapene kommer til våren på disse model 3 nå. De som ligger der nå til 480k vil nok fort kunne bikke under 400k til våren.......


Jeg har fulgt med mye på finn den siste mnd, og om en trykker inn på "sjekk bilens historikk", ser en at det nesten ikke har blitt solgt biler fra september.

Dette er en random elbil fra Audi.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=265253548

og ja, jeg er litt farget av at jeg solgte min E-tron 50, og er i markedet for en brukt 55. men se på historikk over elbiler, mulig det er slik for alle biler, men det er dem jeg har fulgt med på.
.

Tok noen stikkprøver. Ikke mange av dem som har endret prisen - men 100% av det tilfeldige utvalget hadde heftelser på bilen.....Mao. her sitter det en del som betaler på en bil de prøver å få solgt - og det sitter nok langt inne å selge en bil lavere enn det man har igjen av heftelser.. Antallet model 3 stiger dog jevnt og trutt videre, så utvalget for den som vil kjøpe er stort om dagen.

tornaldo

Når det i lange perioder har vært mer lønnsomt å låne penger til bilen, enn å bruke egenkapital, så blir det mange med heftelser. Heftelser sier egentlig ikke veldig mye.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Vaduz

De ville vært merkelig å betale en bil cash de siste 10 årene med rentenivået som har vært. Ville heller blitt overrasket om jeg så bil uten heftelser!

filtvet

Vi har god buffer, kommer ikke til å sitte med restlån om jeg selger, men uansett føles det nå litt meningsløst å bruke 10.000,- på en bil jeg synes er ok og ikke sparer særlig mye på ift bruk.

Kanskje vi går ned til 1 bil.

Moas

Sitat fra: hELgenen på lørdag 03. desember 2022, klokken 15:33
Det vanlige før var jo at man måtte ta et tap på bruktbil.

Jeg er ganske sikker på at vi er på vei dit igjen. At en bil til 500.000 tapte seg 200.000 på 3 år var helt normalt for noen år siden. Har selv tapt ca 200.000 på ca 2 år på en bil til 500.000 - dette var dog før den største elbilfeberen kom.  Og mine biler som jeg har eid har vært perfekt holdt i stand med alle service fulgt på merkeverksted - så selv en strøken bil kan tape seg 200.000 på noen få år... Jeg tror de største tapene kommer til våren på disse model 3 nå. De som ligger der nå til 480k vil nok fort kunne bikke under 400k til våren.......
Det finnes verre tilfeller. Jeg så en som skulle selge sin Taycan. Bilen koster over 1,2 ny. To mnd etter overtakelsen, ble den solgt for ca 1 mill.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Taben

#192
Sitat fra: filtvet på søndag 04. desember 2022, klokken 09:50
Vi har god buffer, kommer ikke til å sitte med restlån om jeg selger, men uansett føles det nå litt meningsløst å bruke 10.000,- på en bil jeg synes er ok og ikke sparer særlig mye på ift bruk.

Kanskje vi går ned til 1 bil.

Hei. Det høres fornuftig ut for deg, sett ut fra dine tidligere innlegg her på elbilforum. Samtidig kan du frigi all tid du tidligere har brukt på forumet til andre og mer positive ting i livet. Mange fine bensin/ dieselbiler i prisklassen 150.000,- som er rimelige å eie og bruke.
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

hELgenen

Sitat fra: Moas på søndag 04. desember 2022, klokken 10:37
Sitat fra: hELgenen på lørdag 03. desember 2022, klokken 15:33
Det vanlige før var jo at man måtte ta et tap på bruktbil.

Jeg er ganske sikker på at vi er på vei dit igjen. At en bil til 500.000 tapte seg 200.000 på 3 år var helt normalt for noen år siden. Har selv tapt ca 200.000 på ca 2 år på en bil til 500.000 - dette var dog før den største elbilfeberen kom.  Og mine biler som jeg har eid har vært perfekt holdt i stand med alle service fulgt på merkeverksted - så selv en strøken bil kan tape seg 200.000 på noen få år... Jeg tror de største tapene kommer til våren på disse model 3 nå. De som ligger der nå til 480k vil nok fort kunne bikke under 400k til våren.......
Det finnes verre tilfeller. Jeg så en som skulle selge sin Taycan. Bilen koster over 1,2 ny. To mnd etter overtakelsen, ble den solgt for ca 1 mill.

Ser den - er jo ofte tilfelle med dyre biler.

Jeg har aldri kjøpt bil med lån - men jeg lever på en litt annen planet enn i de fleste andre ettersom jeg har opplevd renter på langt over 10%.  At bankene ga bort penger gratis i mange år er jo mer eller mindre helt vannvittig. Om renten går sakte mot 5% eller mer - så vil det jo sikkert trigge en del salg bare det...
Spennende tider er det i alle fall..........

tornaldo

Jeg kjøper ikke for mine egne penger, men gjennom rammelån på huset, som da blir veldig fleksibelt. Har byttet bil veldig ofte siste tiden, så da er det praktisk. For min del fremstår derfor alle bilene uten heftelser. Tror det er ganske mange som heller låner på boligen, får gjerne veldig gode betingelser, kanskje kun slått av rentekampanjer gjennom Tesla.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA