Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå

Startet av filtvet, torsdag 25. august 2022, klokken 10:10

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: heiho på onsdag 12. oktober 2022, klokken 11:44
Sitat fra: filtvet på onsdag 12. oktober 2022, klokken 11:29

Bom - ja fra nyttår sparer du kun 30%....

Er det vedtatt?

Det er ingenting av statsbudsjettet 2023 som er vedtatt. SV skal ha sin touch på det før det blir godtatt. Har hørt at SV er litt mer opptatt av miljø enn SP, så kan jo være 70% blir 52%...
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jlan på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 00:02
Sitat fra: hemi på mandag 10. oktober 2022, klokken 22:30
med alt vi har av muligheter og valg, blir model 3 som er en litt upraktisk sedan, også stadig mindre valgt ene og alene av den grunn.
Vel, det er levert over 3000 nye i år. Det er ganske bra for en bilmodell som har vært i salg i 4 år, og som det ikke reklameres for..  Bortsett fra superladerene da. De tror jeg har stor reklameverdi. "Alle" vet hvor og hvordan de skal lade en Tesla.

En av grunnene til at Model 3 ikke velges er at folk heller går for Model Y om de trenger mer bagasjeplass. Veldig like biler på mange måter, men Y er sykt praktisk. Har hatt begge og likt begge på forskjellige måter. Som familiebil med høye unger og behov for mye plass er Model Y best. Da jeg kjøpte Model 3 var det ikke Model Y / ID4 osv...
Tesla Model Y                         2021-

Taben

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 12. oktober 2022, klokken 12:36
Sitat fra: heiho på onsdag 12. oktober 2022, klokken 11:44
Sitat fra: filtvet på onsdag 12. oktober 2022, klokken 11:29

Bom - ja fra nyttår sparer du kun 30%....

Er det vedtatt?

Det er ingenting av statsbudsjettet 2023 som er vedtatt. SV skal ha sin touch på det før det blir godtatt. Har hørt at SV er litt mer opptatt av miljø enn SP, så kan jo være 70% blir 52%...

Hei. Det er ikke vedtatt. Statsbudsjettet skal som en hovedregel vedtas gjennom Stortingets ordinære budsjettbehandling i november-desember
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

hemi

hva gjør model 3, som model Y ikke gjør bedre for snittet?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hemi på onsdag 12. oktober 2022, klokken 15:21
hva gjør model 3, som model Y ikke gjør bedre for snittet?

Model 3 har litt lavere pris, litt lengre rekkevidde, og litt lavere tyngdepunkt i svinger...
Men at det var 3 ganger så mange som valgte Model Y så langt i 2022 tyder på at folk setter pris på fordelene med Model Y:
- 5 tommer mer bakseteplass til beina på Model Y (minus 1 tomme på førersetet)
- Høyere bakseter (mindre vinkel på knærne på høye folk)
- Mye større bagasjerom inkl større frunk og rom under gulvet bak på Model Y
- Høyere bakkeklaring på Model Y
- Høyere under taket (til hodet) på Model Y
- Model Y er ikke sedan, så du får full stasjonsvogn-følelse når du skal laste inn store ting på Model Y
- 600kg mer hengervekt på Model Y (1600kg)

....så hvis du er en single fyr på 24 år som skal tæppe på Narvesen for å kjøpe is, så er Model 3 best.
Tesla Model Y                         2021-

CorsoDante

#95
Sitat fra: hemi på onsdag 12. oktober 2022, klokken 15:21
hva gjør model 3, som model Y ikke gjør bedre for snittet?

Kjører hakket bedre?

Det er da omtrent ingen som spekulerer i hvorfor Model Y selger bedre enn Model 3, og som delvis er årsaken til at det nå er godt over 1.000 Model 3 på finn.no?

Forstår meget godt at folk flest velger MY (skulle da bare mangle), men var aldri et alternativ for meg (oss). For stor. Noe som er en forse for omtrent alle andre, greit nok. Prisen drar naturligvis i samme retning :)
TM3P "FSD"

jlan

#96
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 12. oktober 2022, klokken 12:41

En av grunnene til at Model 3 ikke velges er at folk heller går for Model Y om de trenger mer bagasjeplass.
Det er så. Men det er ikke snakk om noen masseflukt fra Model 3. Av 38600 leverte ligger 1150, 2.98 % på Finn.

Det er omtrent det samme som Audi e-tron. Av 25727 leverte er 768, 2.99% på Finn.

Av alle leverte elbiler, 585132, ligger 11893 , 2.03% på Finn.

Tall fra elbilstatistikk.no og finn.no
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: hemi på onsdag 12. oktober 2022, klokken 15:21
hva gjør model 3, som model Y ikke gjør bedre for snittet?
Ting jeg savner (i varierende grad) fra min -19 TM3:
- Lavt tyngdepunkt og kjørestillingen, mer sportslig.
- Svært godt lydanlegg!
- Svært høy ladefart.
- Den noe mindre størrelsen, og likevel svært god bagasjeplass.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hemi

Sitat fra: Handyman på onsdag 12. oktober 2022, klokken 16:09
Sitat fra: hemi på onsdag 12. oktober 2022, klokken 15:21
hva gjør model 3, som model Y ikke gjør bedre for snittet?
Ting jeg savner (i varierende grad) fra min -19 TM3:
- Lavt tyngdepunkt og kjørestillingen, mer sportslig.
- Svært godt lydanlegg!
- Svært høy ladefart.
- Den noe mindre størrelsen, og likevel svært god bagasjeplass.

jeg har hentet ut nye 3P og ny YP

tyngdepunkt er marginalt høyere, ref batteri er mesteparten av vekta
lyden var ish samme på mine
ladfarten var vel høyere på YP enn 3P (jeg hadde april 2019 3P)

bagasjeplassen er ekstremt dårlig på 3, og hattehylla gjør at man ikke får noe særlig inn

hvilken Y har du?

erikwg

Interresant! Hvor mange Y er levert og hvor mange er på Finn?

Handyman

Sitat fra: hemi på onsdag 12. oktober 2022, klokken 19:35
Sitat fra: Handyman på onsdag 12. oktober 2022, klokken 16:09
Sitat fra: hemi på onsdag 12. oktober 2022, klokken 15:21
hva gjør model 3, som model Y ikke gjør bedre for snittet?
Ting jeg savner (i varierende grad) fra min -19 TM3:
- Lavt tyngdepunkt og kjørestillingen, mer sportslig.
- Svært godt lydanlegg!
- Svært høy ladefart.
- Den noe mindre størrelsen, og likevel svært god bagasjeplass.

jeg har hentet ut nye 3P og ny YP

tyngdepunkt er marginalt høyere, ref batteri er mesteparten av vekta
lyden var ish samme på mine
ladfarten var vel høyere på YP enn 3P (jeg hadde april 2019 3P)

bagasjeplassen er ekstremt dårlig på 3, og hattehylla gjør at man ikke får noe særlig inn

hvilken Y har du?
Hadde 3er fra mars -19, og Y fra august -21.
Ladefart og lyd var mye bedre i 3ern.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jlan på onsdag 12. oktober 2022, klokken 15:44
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 12. oktober 2022, klokken 12:41

En av grunnene til at Model 3 ikke velges er at folk heller går for Model Y om de trenger mer bagasjeplass.
Det er så. Men det er ikke snakk om noen masseflukt fra Model 3. Av 38600 leverte ligger 1150, 2.98 % på Finn.

Det er omtrent det samme som Audi e-tron. Av 25727 leverte er 768, 2.99% på Finn.

Av alle leverte elbiler, 585132, ligger 11893 , 2.03% på Finn.

Tall fra elbilstatistikk.no og finn.no

Nei, jeg mener heller ikke det er masseflukt fra Model 3. Til det er bilen for god, og passer mange veldig bra. Rekkevidde, kvaliteten og lavt forventet verdifall gjør det til en bil som er bra og eie, som også kan sies om Model Y.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. oktober 2022, klokken 05:16
Sitat fra: jlan på onsdag 12. oktober 2022, klokken 15:44
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 12. oktober 2022, klokken 12:41

En av grunnene til at Model 3 ikke velges er at folk heller går for Model Y om de trenger mer bagasjeplass.
Det er så. Men det er ikke snakk om noen masseflukt fra Model 3. Av 38600 leverte ligger 1150, 2.98 % på Finn.

Det er omtrent det samme som Audi e-tron. Av 25727 leverte er 768, 2.99% på Finn.

Av alle leverte elbiler, 585132, ligger 11893 , 2.03% på Finn.

Tall fra elbilstatistikk.no og finn.no

Nei, jeg mener heller ikke det er masseflukt fra Model 3. Til det er bilen for god, og passer mange veldig bra. Rekkevidde, kvaliteten og lavt forventet verdifall gjør det til en bil som er bra og eie, som også kan sies om Model Y.
Enig med siste taler. TM3 er en kongebil.

turfsurf

3 er billigere, ser bedre ut, bedre rekkevidde, lavere forbruk, mindre støy (i form av å være sedan), lettere å vaske, lavere dekkutgifter, kjører bedre og P har trackmode.

Y er mere praktisk, har litt bedre bakkeklaring og man sitter høyere.

Har man ikke geriatriske problemer eller har for vane å fylle bilen med folk og/eller ting så vil jeg si 3 er ett bedre valg. For vår del er Y det klare valget.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på torsdag 13. oktober 2022, klokken 08:36
3 er billigere, ser bedre ut, bedre rekkevidde, lavere forbruk, mindre støy (i form av å være sedan), lettere å vaske, lavere dekkutgifter, kjører bedre og P har trackmode.

Y er mere praktisk, har litt bedre bakkeklaring og man sitter høyere.

Har man ikke geriatriske problemer eller har for vane å fylle bilen med folk og/eller ting så vil jeg si 3 er ett bedre valg. For vår del er Y det klare valget.
Enig, jeg hadde nok beholdt 3ern hadde den hatt hengerfeste. Men siden jeg hadde svært god pris (tidlig reservasjon) på Yen ble det bytte.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA