Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå

Startet av filtvet, torsdag 25. august 2022, klokken 10:10

« forrige - neste »

filtvet

Ja, folk skriver ganske mye rart av hva slags "3" de selger på finn :)

Nå fikk jeg enda en renteøkning fra Dnb...... Blir nok enten å selge eller betale ned raskere om vi klarer.

Nesla

Jeg har tenkt å kjøpe en 2020-2021 modell 3. Det eneste kravet jeg har er at det må være utgaven med facelift.

I skrivende stund er det 1100 TM3 på finn, og 2021 modellene begynner å nære seg 380. Hvor lenge bør jeg vente for å gjøre et godt kjøp? Er i en posisjon der jeg ikke "må" ha ny bil og i utgangspunktet kan jeg vente til januar.

jlan

Sitat fra: Nesla på søndag 02. oktober 2022, klokken 18:38
Jeg har tenkt å kjøpe en 2020-2021 modell 3. Det eneste kravet jeg har er at det må være utgaven med facelift.
Vanskelig å si, men jeg tror rundt juletider kan være bra.

Tenker du på en med bakhjulsdrift?  Det er litt forskjellige batterier der. De første med LFP batterier hadde WLTP 448 km. Det er mulig det samsvarer med facelift. Ihvertfall et bra valg, selv om det kanskje lader litt saktere enn NMC/NCA i ekstremt kalde forhold.  De nyeste 2022 RWD bilene har LFP og WLTP 491 km. Som også er en vesentlig oppgradering.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

advale

#78
Ting tar litt tid, spesielt hvis prisen skal ned. Det tar gjerne noen måneder før folk er villig til å sette prisen ned. Men ser ut som i disse tider er det litt annerledes.

Jeg spådde for 3-4 mnd siden i en eiendomsforum der 95 % var uenig i at prisen skulle ned. Men etter å ha fulgt litt med på Finn i de siste ukene så virker som prisen er allerede så smått i bevegelse. Og det vil nok akselerere etterhvert. Det skader nok ikke å avvente hvis man ikke har hast med få kjøpt bil.

I USA er det spådd enda en trippel-heving noe som gir rente på rundt 4 %. Mens her i Norge er den altså bare på 2,25%. Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at Tesla må sette prisen ned etter nyttår. I USA må jo markedet bli bom stopp snart. I Kina er det allerede covid-nedstenging og full krise over hele fjøla..

Wisd0m

Model 3 øker nok heller i pris akkurat nå. Ca. 20 000 i vektavgift kommer nok til å slå inn i bruktmarkedet om det ikke allerede har gjort det.

filtvet

Tviler på at markedet holder seg nå. Renten har doblet seg og 2% lån har plutselig blitt over 4. Og elbilfordelene er det snart slutt på. Drivstoff og bom er fortsatt litt billigere men alt annet er dyrere.

Electric cars in Norway

Enig. Hørte de på finansavisen mil etter mil poden i forrige uke nevnte det samme som deg.

Marius76

Prisoppgang er utopi. En kamerat har sin 2019 Long Range på finn nå og han forteller om svært liten aktivitet. Han har priset den relativt lavt, men har kun fått en henvendelse med et bud langt under. Tror den nærmer seg en måned på markedet. Når det nå er over tusen model 3 på markedet så sier det seg selv at prisene må presses ned.

Nesla

Mens man er inne på det:

2019 LR prises ganske likt som 2021 SR på bruktmarkedet.

Hva vil være det beste kjøpet?

Handyman

Sitat fra: Nesla på mandag 10. oktober 2022, klokken 19:59
Mens man er inne på det:

2019 LR prises ganske likt som 2021 SR på bruktmarkedet.

Hva vil være det beste kjøpet?
Kommer nok an på hvilke krav og behov man har ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hemi

med alt vi har av muligheter og valg, blir model 3 som er en litt upraktisk sedan, også stadig mindre valgt ene og alene av den grunn.

jlan

Sitat fra: hemi på mandag 10. oktober 2022, klokken 22:30
med alt vi har av muligheter og valg, blir model 3 som er en litt upraktisk sedan, også stadig mindre valgt ene og alene av den grunn.
Vel, det er levert over 3000 nye i år. Det er ganske bra for en bilmodell som har vært i salg i 4 år, og som det ikke reklameres for..  Bortsett fra superladerene da. De tror jeg har stor reklameverdi. "Alle" vet hvor og hvordan de skal lade en Tesla.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Vaduz

Sitat fra: filtvet på lørdag 08. oktober 2022, klokken 18:32
Tviler på at markedet holder seg nå. Renten har doblet seg og 2% lån har plutselig blitt over 4. Og elbilfordelene er det snart slutt på. Drivstoff og bom er fortsatt litt billigere men alt annet er dyrere.

2kwt per mil er vel ganske vanlig i motorveifart, koster vel ca 2kr. Diesel, la oss si 0.5l for å være raus, er vel da ca 10kr per mil, så selv i dagens marked blir det minimum 5 ganger så dyrt per mil med ICE. I tillegg kommer dyre servicer og bom. Vi er vel snart der at selv uten subsidier overhodet, ville jeg valgt elektrisk.

filtvet

Upraktisk? Vi er familie på 4 og det går helt greit å frakte oss + bagasje uten problemer. Ikke alle andre elbiler har mulighet for takstativ og hengerfeste.

Men tror ikke du sparer så mye på "servicer". Har hittil vært i kontakt med servicecenter 5 ganger siden bilen (2021) var ny. Koster mye tid og penger der også. Tid er penger.

Bom - ja fra nyttår sparer du kun 30%....


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA