Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå

Startet av filtvet, torsdag 25. august 2022, klokken 10:10

« forrige - neste »

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

REN-BIL


turfsurf

Sitat fra: REN-BIL på torsdag 13. oktober 2022, klokken 17:21
Sitat fra: jlan på torsdag 13. oktober 2022, klokken 10:31
Sitat fra: erikwg på onsdag 12. oktober 2022, klokken 19:38
Interresant! Hvor mange Y er levert og hvor mange er på Finn?
LMGTFY: 17934 - 317

Interessant! Hvor mange prosent ligger på Finn?
Vanskelig med prosentregning? 317*100/17934=? Sånn ca 1,8% blir det vel.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Helge

Sitat fra: turfsurf på torsdag 13. oktober 2022, klokken 08:36
3 er billigere, ser bedre ut, bedre rekkevidde, lavere forbruk, mindre støy (i form av å være sedan), lettere å vaske, lavere dekkutgifter, kjører bedre og P har trackmode.

Y er mere praktisk, har litt bedre bakkeklaring og man sitter høyere.

Har man ikke geriatriske problemer eller har for vane å fylle bilen med folk og/eller ting så vil jeg si 3 er ett bedre valg. For vår del er Y det klare valget.
Vi er jo noen her også som er enig med turfsurf ser jeg. Hadde vi trengt større bagasjerom (uten fast hattehylle) samt tilhengerfeste på Teslaen i vår familie så hadde vi kjøpt MY. Men vi prioriterte lengst mulig rekkevidde (lavt energiforbruk) og så synes vi også utseendet er i M3 sin favør.

Det finnes penere biler enn M3 selv om jeg synes M3 er en ganske pen bil. Men det finnes mange flere biler som er penere enn MY synes jeg  ;)  Men smaken er som baken... delt! Jeg har aldri likt "klumpete" og høye biler   :laugh:
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

turfsurf

Sitat fra: Helge på lørdag 15. oktober 2022, klokken 17:23
Vi er jo noen her også som er enig med turfsurf ser jeg. Hadde vi trengt større bagasjerom (uten fast hattehylle) samt tilhengerfeste på Teslaen i vår familie så hadde vi kjøpt MY. Men vi prioriterte lengst mulig rekkevidde (lavt energiforbruk) og så synes vi også utseendet er i M3 sin favør.

Jeg liker jo begge. Når det gjelder rekkevidde, så fikk jeg testet TMY med fritidshengeren vår, og som forventet hadde TMY samme forbruk som TM3. Regner med det blir det samme med sykkelstativ.

Glemte foresten en fordel til for TMY, tillatt totalvekt. Det var nok en ting vi overskred relativt ofte med TM3, og som er greit å slippe. Så til lengre familieturer med fire-fem stykker, eller til hytta med henger (mye bedre løsning på hengerfeste!) eller sykler, så foretrekkes model Y.

På langtur nedover Sverige eller Danmark / Europa med to i bilen så er valget klart TM3.

Totalt sett så ville jeg nok valgt TMY ti av ti ganger, fordelene til TM3 er så små i.f.h.t. ulempene, men det kommer jo veldig an på livsstil og livssituasjon. Skjønner godt at mange ikke velger TMY.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

pekle

Hadde også valgt TM3 igjen om det var aktuelt å bytte igjen per nå. Men så er ikke mine krav til praktikalitet høyere enn at nåværende TM3 trolig beholdes fram til eCayman kommer i 2025. Men at de fleste prioriterer mer praktiske egenskaper i hverdagen er ikke så vanskelig å forstå.

Linka

Sitat fra: Kim- på lørdag 03. september 2022, klokken 19:07
Lov å spørre hva du fikk for den?

Vi fikk tilbud på 367',  385' , 405' og 415' fra bruktbilforhandlere. Varierer veldig for samme bilen så undersøk for all del flere. Siste tilbud nå er 430' , men sistnevnte var en litt annen salgsmodell (avhengig av endelig  salgspris). Sistnevnte er nok mer realistisk 420' til slutt.

REN-BIL

Sitat fra: turfsurf på torsdag 13. oktober 2022, klokken 17:47
Sitat fra: REN-BIL på torsdag 13. oktober 2022, klokken 17:21
Sitat fra: jlan på torsdag 13. oktober 2022, klokken 10:31
Sitat fra: erikwg på onsdag 12. oktober 2022, klokken 19:38
Interresant! Hvor mange Y er levert og hvor mange er på Finn?
LMGTFY: 17934 - 317

Interessant! Hvor mange prosent ligger på Finn?
Vanskelig med prosentregning? 317*100/17934=? Sånn ca 1,8% blir det vel.

Beklager, innlegget var en følge av dårlig humor...

turfsurf

Sitat fra: REN-BIL på søndag 16. oktober 2022, klokken 19:13
Sitat fra: turfsurf på torsdag 13. oktober 2022, klokken 17:47
Sitat fra: REN-BIL på torsdag 13. oktober 2022, klokken 17:21
Interessant! Hvor mange prosent ligger på Finn?
Vanskelig med prosentregning? 317*100/17934=? Sånn ca 1,8% blir det vel.

Beklager, innlegget var en følge av dårlig humor...
Humor er vanskelig på internett
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mrdamian

Prisene har definitivt falt mye de siste ukene. Gode tider for de som vil ha brukt '21 Long Range :)

nikolaih

Stor spread akkurat nå. Kjøpere tilbyr så lite at man likegodt kan beholde bilen for leasing, eller kansellere ordre på nybilbestilling. Alle sitter stille i båten...

hELgenen

Sitat fra: nikolaih på torsdag 17. november 2022, klokken 00:08
Stor spread akkurat nå. Kjøpere tilbyr så lite at man likegodt kan beholde bilen for leasing, eller kansellere ordre på nybilbestilling. Alle sitter stille i båten...

Antallet model 3 på finn.no har jo gått mye opp. Så her er det nok mange som enten skal over på Y eller så er det også et signal om at den lånefinansierte bilen spiser for mye av budsjettet til folk.

Tesla sin finansieringsboble der de har inngått samarbeid med ymse finansieringstilbydere for å pushe bil på folk til en svært billig rente har jo sikkert gjort at en del som ikke burde hoppet på dette for 1-4 år siden - faktisk tok skrittet.

Det er jo et tegn i tiden at enkelte har strukket strikken og levd så langt lånte penger kan rekke - noen har sågar levd dette livet godt i 20 år eller mer hvilket sikkert har gjort noe med livsstilen.

Nå står kanskje bil,båt og hytte blant de objekter folk vil prøve å kvitte seg med først. Og så lenge rentene øker så vil vi nok se stadig flere biler på finn.no. Enkelte må kanskje regne med å sitte igjen med et lån etter at bilen er gjort opp også. Under forrige krise på slutten av 80 tallet (1987-1992) var det ikke uvanlig at folk satt igjen med gjeld etter at både hus og bil var solgt - husker flere av mine første arbeidskolleger midt på 90 tallet satt igjen med lån etter at hus og bil var solgt etter skillsmisseoppgjør.  Dette fikk min generasjon inn med morsmelka og siden den gang har nok noen av oss fra den gang levd et first-price liv for å være rustet for en gjentakelse.

Jeg tror derfor at det voksende antall biler som nå havner på finn.no er første tegn på at man begynner å stramme inn livremmen, akkurat slik mange måtte på slutten av 80 tallet. Jeg tror også det kommer til å bygge seg opp flere og at prisene etterhvert vil dumpes slik at enekelte tvinges til å ta et tap på en lånefinansiert bil.

Jeg aner ikke om jeg får rett - men kan bare vise til hva som skjedde på slutten av 80 tallet og trekke paralleller med det som skjer nå. 

De som vurderer å selge i dette markedet har 2 valg - enten dumpe prisen og satse på et raskt salg - eller håpe på at krisen ikke stikker så dypt slik at det vil påvirke bruktprisene videre nedover. Jeg tror markedets spread viser at man nå står å balanserer mellom disse 2 punktene.......

arthur

#117
Sitat fra: hELgenen på torsdag 17. november 2022, klokken 07:40
Sitat fra: nikolaih på torsdag 17. november 2022, klokken 00:08
Stor spread akkurat nå. Kjøpere tilbyr så lite at man likegodt kan beholde bilen for leasing, eller kansellere ordre på nybilbestilling. Alle sitter stille i båten...
Nå står kanskje bil,båt og hytte blant de objekter folk vil prøve å kvitte seg med først. Og så lenge rentene øker så vil vi nok se stadig flere biler på finn.no.

Nok en bekreftelse på at vi i utgangspunktet har det nokså greit? Hvis man i tillegg hadde vært så fornuftig å ha sikret seg mht fastrente på lån når denne var tilgjengelig til godt under to prosent så hadde det ikke vært noe behov for å legge ut bilen på finn! Klar over at enkelte her synes å mene at sikring er gambling, men det er jeg som sagt grunnleggende uenig i!

"– Gitt at folk hadde sett over forbruket, er det riktig som Norges Bank sier, de aller fleste kan håndtere renteøkningene. Vi må anerkjenne smerten det er å si opp streamingabonnementet og droppe en ferie. Og det er en reell smerte hvis du har hatt flere tiår med gode tider.

Reite er direktør for personmarked, og har i en årrekke analysert nordmenns forbruk over tid."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JQObd6/oekonom-om-priskrisen-det-store-flertallet-har-et-forbruksproblem
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

VeryElectrix

Sitat fra: nikolaih på torsdag 17. november 2022, klokken 00:08
Stor spread akkurat nå. Kjøpere tilbyr så lite at man likegodt kan beholde bilen for leasing, eller kansellere ordre på nybilbestilling. Alle sitter stille i båten...

For meg som faktisk er i markedet etter å kjøpe en LR/P, lett brukt, 2022 modell med Ryzen, vil vel påstå selgerne har vilt urealistiske forventninger til pris.
De tar ikke innover seg at bilen er BRUKT og krever minst nybilpris. De med eldre modeller er i mange tilfeller enda villere i blikket. Kanskje ikke så rart mtp hvor sykt markedet har vært de siste årene, but still...
Det er også en eller annen merkelig trend på Tesla hvor "alle" prøver å selge vinterdekkene sine for ekstra i annonsen(??), er jo helt kortsluttning i midten av November.

Mange av bilene er fullfinansiert uten en krone egenkapital så er nok en del flippere og folk som har overvurdert egne økonomiske forutsetninger. Mange av de er bombesikre på at bilene blir vanvittig mye dyrere over nyttår, men jeg tror nok heller Tesla må tilpasse prisene sine de nye avgiftene om de vil beholde sin relevans volummessig mot et økende antall konkurrenter.

mrdamian

Avhengig av ærligheten til forhandlere og privatpersoner i hvorvidt de oppgir faktisk salgssum på Finn så kan dere se i Google Sheets arket mitt at 80-90% av alle 2021/22 Model 3 LR som ligger ute for salg per nå har blitt satt ned (ganske betydelig) i pris. Det er jo også kanskje det at folk flest ikke vet forskjellene på årsmodellene og batteriene, så det gjør det lettere for noen å selge en 580 KM LR som 614 KM ettersom det ikke er det samme som med vanlige bilprodusenter som har helt nye modeller / facelift.

Det er en del som oppgir feil rekkevidde og annen informasjon så jeg synes litt synd på de som evt. blir "lurt" :(

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA