Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første langtur med EV6 GT-Line - erfaringerer så langt

Startet av Sten, tirsdag 23. august 2022, klokken 22:34

« forrige - neste »

Sten

Da er Drammen <-> Ålesund, min første langtur med ny elbil, unnagjort. Her er mine pluss og minus og subjektive erfaringer så langt. Andre har sannsynligvis en annen oppfatning :-):

+Veldig komfortabel: Kia må ha gjort en grundig jobb med understellet her, den sluker ujevnheter bra uten å bli duvende.
+ Mer enn nok krefter: Jeg kjører stort sett i ECO modus, selv da er den mer enn sprek nok til daglig bruk.
+ Relativt stillegående, selv med 255 dekk
+ Setene er komfortable til å være standardseter og det bør være enkelt å finne en grei sittestilling (om man ikke er for høy). Men jeg har inntrykk av å sitte på og ikke i setene.
+ Den opplevde kvaliteten er generelt god. Jeg har hverken hørt knirking eller skrangling. Materialene rundt førerplassen virker bra med unntak av den blanke, sorte plasten som er brukt i midtkonsollen og som pynt i dørene. Ser fint ut helt til man tar på den...
+ Lading og rekkevidde. 7-80% på 21 minutter må sies å være innafor (300KW lader)
+ Fysiske hjul for temperaturregulering. Glimrende, selv om man kan bytte modus, slik at det venstre hjulet styrer lydvolum.
+ Meridiananlegget låter bra - det sies at det trenger noe innspillingstid (som alle høyttalere), så da blir det muligens enda bedre

Minus:
- Styringen er ikke spesielt direkte og mangler tilbakemelding fra undelaget. Har lest et sted at det er hele 2,67 omdreininger ende til ende, noe jeg synes gir unaturlig store rattutslag, spesielt i lave hastigheter. I sporemodus blir styringen noe fastere, uten at dette hjelper noe særlig.
- Instrumentpanelet. Det er to ting som er viktig: hastighet og rekkevidde. hvorfor denne informasjonen da er plassert helt ute i kanten på hver sin side, med gode muligheter til å bli skjult bak rattet er en gåte. Det hjelper ikke at en stor del av skjermen domineres av to "3D pølser" som gir lite eller ingen informasjon. Heldigvis er dette software som kan endres.
- Pekeskjermen har for små ikoner til å brukes under kjøring og for mye dill gjemt i undermenyer.
- Den adaptive fartsholderen fungerer så lenge veien ikke svinger. Selv i slake svinger mister den "target", noe som gjør den slitsom å bruke. Når man tar igjen kjøretøy, tilpasses ikke hastigheten gradvis men brått. Dette er det mange andre som klarer mye bedre.
- Sidene i bagasje kunne med fordel vært kledd med teppe, hardplasten der ser ut til å være av typen som lett skrapes opp. Det skal være mulig å kjøpe formsydde tepper fra 3. part (husker ikke i farta hvor jeg så det)

Konklusjon:
En glimrende til langkjøring på typiske norske landeveier. Det er lagt vekt på komfort og bilen innbyr til avslappende, rolig kjøring. ECO modus gjør bilen mest harmonisk (kombinasjon av motor, understell og styring).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA