Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ambient belysning

Startet av ELvin2022, mandag 22. august 2022, klokken 16:32

« forrige - neste »

ELvin2022

Når jeg skifter Ambient lyset i bilen til en farge, så blir ikke fargen lagret. Neste gang jeg "starter" bilen går den alltid tilbake til blå,  dette skjer ikke på min Id4 gtx med 2.4 software, men skjer med min id4 som har 3.0 software.. noe tips?

igniztion

Har du opprettet brukerprofil på den med 3.0 software? Mener også det er en instilling for om sånt skal lagres på brukerprofilen, men der er jeg veldig usikker da jeg ikke har 3.0 selv.

Virker forøvrig som det er en del rot med lagring av personlige innstillinger på 3.0, så er godt mulig det ikke fungerer.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

ELvin2022

Ja, har opprettet profil. Ja, vi får håpe de fikser opp i det etterhvert 🙂👍🏻

HvemPrompa

#3
Inntil det kommer en bugfix på dette med personlige instillinger, så kan du prøve å skru av syncing med WeConnectID.

Har selv en 2022 PRO på SW 3.0 og opplever at instillinger for klima og ambient-belysning ikke lagres. Har ikke prøvd dette selv, men mistenker at instillingene blir borte fordi den synkroniserer med WeConnect. Tror videre at klima og ambiente ikke er programmert riktig i WeConnect appen etter 3.0, og dermed defaulter den til blått/hvitt lys og 22 grader på klimaanlegget. Altså mistenker jeg at dette kan være et backend problem i "skyen" til VW og ikke selve programvaren i bilen, altså et kompatibilitetsproblem mellom SW3.0 og server/WeConnectApp.

Veldig kult om flere kunne tenke seg å teste ut dette her, skru av sync - lagre instillinger for klima og lys i bilen og se om dette vedvarer til neste kjøretur. Da har vi i alle fall en liten workaround inntil en mer permanent fix er på plass.


Kires

Har testet dette og fungerer ikke. De mest irriterende innstillingene den ikke husker er at speil ikke skal foldes onn og at jeg har deaktivert auto bakrute visker. Har nå prøvd å lagte innstillinger og holdt av knappen på skjerm inne til den rebooter, var et annet tips jeg leste om. Ikke fått sjekket om det virker
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

El-inor

#5
Tillat et spørsmål litt på siden av trådens tema. Jeg har plutselig fått en ufyselig rød farge på alle ikoner til erstatning for grønn. Hvordan får jeg den blå fargen tilbake?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

igniztion

Fargen på ikonene følger fargen på ambien belysningen. Settes i infotainment.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

El-inor

Sitat fra: igniztion på onsdag 24. august 2022, klokken 11:42
Fargen på ikonene følger fargen på ambien belysningen. Settes i infotainment.

Takker igniztion - da har jeg fått tilbake blåfargen som passer mitt lynne bedre.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Asfalt

Sitat fra: El-inor på onsdag 24. august 2022, klokken 12:08
Sitat fra: igniztion på onsdag 24. august 2022, klokken 11:42
Fargen på ikonene følger fargen på ambien belysningen. Settes i infotainment.

Takker igniztion - da har jeg fått tilbake blåfargen som passer mitt lynne bedre.

Hmmm...... :-X

HvemPrompa

Sitat fra: Kires på tirsdag 23. august 2022, klokken 20:10
Har testet dette og fungerer ikke. De mest irriterende innstillingene den ikke husker er at speil ikke skal foldes onn og at jeg har deaktivert auto bakrute visker. Har nå prøvd å lagte innstillinger og holdt av knappen på skjerm inne til den rebooter, var et annet tips jeg leste om. Ikke fått sjekket om det virker

Jeg tror jeg greide å omgå problemet på et vis. Ser ut til at bare det siste du konfigurerer ikke blir lagret (kan være noe sånt som at array.length - 1 ikke tas hensyn til i programmeringen, er gjerne flere elementer som skal leses inn fra eksempelvis noe json data).

Prøv å stille inn temperatur og ambientlys, og endre deretter på  noen andre personlige brukerinstillinger (f.eks infelling av speil). Når du da kommer tilbake dagen etter, så skal resultatet være at bare speilinstillingene ikke ble lagret (altså den siste configen du gjorde), mens temp og ambient er det du satte det til. Men men, kommer nok en release med litt bugfix snart. Men inntil da så har jeg det lyset jeg vil ha, og slipper å korrigere temp hver gang jeg setter meg inn.  :+1:

unik42

Husker ikke helt hvor en gjør det, men det er en funksjon som stiller inn ambientebelysningen etter kjøremodus.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

aasvang78

Sitat fra: HvemPrompa på tirsdag 23. august 2022, klokken 18:43
Inntil det kommer en bugfix på dette med personlige instillinger, så kan du prøve å skru av syncing med WeConnectID.

Har selv en 2022 PRO på SW 3.0 og opplever at instillinger for klima og ambient-belysning ikke lagres. Har ikke prøvd dette selv, men mistenker at instillingene blir borte fordi den synkroniserer med WeConnect. Tror videre at klima og ambiente ikke er programmert riktig i WeConnect appen etter 3.0, og dermed defaulter den til blått/hvitt lys og 22 grader på klimaanlegget. Altså mistenker jeg at dette kan være et backend problem i "skyen" til VW og ikke selve programvaren i bilen, altså et kompatibilitetsproblem mellom SW3.0 og server/WeConnectApp.

Veldig kult om flere kunne tenke seg å teste ut dette her, skru av sync - lagre instillinger for klima og lys i bilen og se om dette vedvarer til neste kjøretur. Da har vi i alle fall en liten workaround inntil en mer permanent fix er på plass.



Fikk min nye ID4 GTX for en måned siden, da med SW 3.0. Har akkurat samme problem som dere beskriver med ambientebelysning, temperatur og avstand ACC også. Skal teste ut dette nå.

HvemPrompa

#12
Jeg fikk både klimaanlegg og ambient til å vare i flere dager, men plutselig endret fargen seg til å være en helt annen som jeg ikke har vært i nærheten av å stille inn selv (ikke default fargen).

Fikk stadig varsel om at konfigurasjonsinnstillinger var klare til å laste inn (med cancel/ok), trykket jeg cancel så holdt mine innstillinger seg, trykket jeg ok så gikk alt tilbake til default. Men til slutt så lot det seg heller ikke løse med cancel heller, alt bare endret seg en dag.

Gjorde kort prosess: Slettet bilen fra weconnect appen, tilbakestilte til fabrikkinnstillinger. Så nå kjører jeg med gjestekonto og alle innstillinger er lagret i bilen og den laster inn disse hver gang jeg skal ut på tur. Går glipp av klimastyring over app, men har heller på kupevarming til fastsatt tidspunkt (fra jobb) når det begynner å bli kaldt/hensiktsmessig. Kan leve med dette til vi får 3.1 eller 3.2 som sikkert løser sync med "skyen" til VW.

Er programmerer selv, og kan bare ikke fatte at tyske ingeniører har valgt å gå for en online løsning hva gjelder personlige innstillinger for bilen. Slike innstillinger burde kun eksistere i bilens eget minne, ellers gjør man det bare komplisert for seg selv (jfr. KISS). Eneste fordelen jeg ser med å ha en "backup" av slike innstillinger på en VW server er vel å slippe rekonfigurering etter en eventuell reset av bilen eller tilsvarende. Men dette er lettere sagt enn gjort med tanke på at et konfigurasjonsdatasett kan bli utdatert fra SW-versjon til SW-versjon, selv om det finnes gode retningslinjer programmeringsmessig for å beholde bakoverkompatibilitet med innstillinger osv.

Uansett, dropper du app - så løser alt seg. Så får man ta en vurdering på om funksjonalitetene i appen trumfer personlige innstillinger i bilen som man må fikle med fra gang til gang. Under personlige innstillinger har man også scheduled charging, og dette tilbakestilles også hvis man ikke bruker gjestekontoen, så valget er for meg veldig enkelt - har ikke noe problem med å ofre klimastying over app.

Paasan

Det er forunderlig at et så stort konsern ikke er bedre på sw. Har brukt app til å samhandle med VW bil i seks år nå, og det har aldri fungert plettfritt.. Noen med relevant bakgrunn som kan forklare dette?

daktari

Sitat fra: Paasan på fredag 09. september 2022, klokken 18:09
Det er forunderlig at et så stort konsern ikke er bedre på sw. Har brukt app til å samhandle med VW bil i seks år nå, og det har aldri fungert plettfritt.. Noen med relevant bakgrunn som kan forklare dette?
Sikkert tidligere mest innleie. Var med på et test-brukerforum for etron noen år tilbake med masse europeere, og da var det BCG som hadde laget app-prototyper og kjørte hele showet.
Tar litt tid å bygge opp Cariad.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA