Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny Nissan Leaf til 230000 eller brukt

Startet av nichols4, fredag 19. august 2022, klokken 12:20

« forrige - neste »

Hallgrim86

#15
Sitat fra: nichols4 på mandag 22. august 2022, klokken 10:33
Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 22. august 2022, klokken 09:17
Sitat fra: nichols4 på søndag 21. august 2022, klokken 12:05
MX-30 virker absolutt som et godt alternativ. Veldig bra pris, og vi kan nok leve med den rekkevidden. Skal se på den.

Endte med å kjøpe en, synes det var en skikkelig kjekk liten bil med kjempegod komfort.
Hvor lenge må du vente på den?
Ny Leaf er 10 mnd

4uker. Kunne velge imellom Sort/Makoto/Bose (som jeg valgte) , Ceramic/Business-utstyrt, Machine Grey/Business-utstyrt som kom da.

Mobile bør han en Machine Grey ledig nå som jeg akkurat sa ifra meg.

Rævedilter

Broren min fekk leaf på vel 1 mnd., han fekk bilen forrige veke.

nichols4

Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 22. august 2022, klokken 11:00
Sitat fra: nichols4 på mandag 22. august 2022, klokken 10:33
Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 22. august 2022, klokken 09:17
Sitat fra: nichols4 på søndag 21. august 2022, klokken 12:05
MX-30 virker absolutt som et godt alternativ. Veldig bra pris, og vi kan nok leve med den rekkevidden. Skal se på den.

Endte med å kjøpe en, synes det var en skikkelig kjekk liten bil med kjempegod komfort.
Hvor lenge må du vente på den?
Ny Leaf er 10 mnd

4uker. Kunne velge imellom Sort/Makoto/Bose (som jeg valgte) , Ceramic/Business-utstyrt, Machine Grey/Business-utstyrt som kom da.

Mobile bør han en Machine Grey ledig nå som jeg akkurat sa ifra meg.
Gjermundsen kan levere mx30 i november. Men egentlig trenger vi ikke før til neste år, de sier imidlertid at hvis vi ikke tar den i november så kan det bli dyrere. De skal ha 259000 for den, mens mazda.no skriver 255900.
Er usikker på om stikkontakt i garasjen er 16a eller 13a. Krever det 16a, eller er det mulig å sette ned ladehastighet til å matche 13a eller 10a kurs?

Uansett, så frister denne nå mer enn Leaf, så det går kanskje mot Mazda.

Hallgrim86

Det var på en måte samme problemstillingen jeg hadde som deg. Leaf er nok et trygt og godt valg på alle måter, men de billigste versjonene er ganske kjipe greier.

Mazdaen bommer stort sett på alt elbilmessig men den er bedre å sitte i, høre på musikk i og kjøre med enn de andre til den summen i mine øyne. Jeg betalte Mazda.no pris for bilen jeg kjøpte .

Vollis47

Sitat fra: nichols4 på mandag 22. august 2022, klokken 18:52
Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 22. august 2022, klokken 11:00
Sitat fra: nichols4 på mandag 22. august 2022, klokken 10:33
Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 22. august 2022, klokken 09:17
Sitat fra: nichols4 på søndag 21. august 2022, klokken 12:05
MX-30 virker absolutt som et godt alternativ. Veldig bra pris, og vi kan nok leve med den rekkevidden. Skal se på den.

Endte med å kjøpe en, synes det var en skikkelig kjekk liten bil med kjempegod komfort.
Hvor lenge må du vente på den?
Ny Leaf er 10 mnd

4uker. Kunne velge imellom Sort/Makoto/Bose (som jeg valgte) , Ceramic/Business-utstyrt, Machine Grey/Business-utstyrt som kom da.

Mobile bør han en Machine Grey ledig nå som jeg akkurat sa ifra meg.
Gjermundsen kan levere mx30 i november. Men egentlig trenger vi ikke før til neste år, de sier imidlertid at hvis vi ikke tar den i november så kan det bli dyrere. De skal ha 259000 for den, mens mazda.no skriver 255900.
Er usikker på om stikkontakt i garasjen er 16a eller 13a. Krever det 16a, eller er det mulig å sette ned ladehastighet til å matche 13a eller 10a kurs?

Uansett, så frister denne nå mer enn Leaf, så det går kanskje mot Mazda.

Med vanlig stikkontakt kan du uansett ikke lade med mer enn 8 A. Og anlegget må tilpasses av elektriker.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Mippen

Leaf er en bra, velprøvd bil som virker godt skrudd sammen. Det du må spørre deg selv om er hva du skal bruke bilen til. Alle biler har fordeler/ulemper. Fordelen med Leaf er at det er en av de første hel elektriske bilene som kom i nyere tid. De har derfor hatt mange år på seg til å se at ting fungerer bra og har gjort små justeringer hele veien.

Bilen er relativt romslig i forhold til mange biler i samme prisklasse. Den har ok rekkevidde. Du har muligheter til å sette på takstativ, selv om lasten er begrenset. Du kan også montere hengerfeste til å frakte sykler bakpå bilen.  Prisen er også en fordel i forhold til mange andre biler. Der er også svært lett og kjapt få tak i biler brukt og ny. Mange forhandlere har lagerbiler eller demobiler som skal selges ut.

Minuset med Leaf er at den bruker chademo til hurtiglading. Det er en gammel teknologi. Chademo ser imidlertid ikke ut til å forsvinne med det første, så ville ikke ha bekymret meg så mye for det. På papiret lader den heller ikke så raskt (maks 50 kW), men den ser ikke ut til å være så langt bak andre biler siden den ofte har en ganske jevn lade hastighet. Andre biler kan lade fortere en stund før hastigheten faller. Derfor blir gjerne snitt hastigheten omtrent den samme. På vinteren presterer den faktisk ofte veldig bra forhold til konkurrenter siden den ikke har batteri kjøling. Andre biler sliter gjerne mer i kulden med å lade.

Minuset med at den mangler kjøling er at batteriet kan bli varmt om sommeren hvis du lader mye på en dag. Det vil gjøre at hastigheten på lading faller. Du må kjøre et stykke for at det skal skje riktig nok.  Når jeg hadde leaf skjedde det typisk etter 3 lading på langtur. Med rundt 200 kilometer rekkevidde (80 prosent ladet) vil du ikke merke så mye til det før du har kjørt rundt 450-500 kilometer (hvis du stater med bilen fulladet). Bilen er oppgitt til 270 kilometer rekkevidde. På vinteren ligger den på rett over 200, og på sommeren kan du klare rundt 300 på en lading.

Skal du kjøpe en brukt bil er det viktig at du sjekker batteriet. Biler som er hurtigladet mye kan ha litt ekstra redusert kapasitet siden bilen ikke har aktiv kjøling av batteriet. Samme med biler som er importert fra varme land i utlandet. Siste vil jeg anbefale å styre unna.
Fremtiden er elektrisk.

nichols4

Sitat fra: Vollis47 på mandag 22. august 2022, klokken 20:39
Med vanlig stikkontakt kan du uansett ikke lade med mer enn 8 A. Og anlegget må tilpasses av elektriker.
Kan dette justeres, om man lader på 8, 10 eller 16a på Leaf of Mazda Mx-30?
Hvis inkludert stikkontaktlader krever 16a, finnes det evt andre laderkabler man kjøpe som bare krever 8-10a?

Mippen

Sitat fra: nichols4 på tirsdag 23. august 2022, klokken 09:33
Sitat fra: Vollis47 på mandag 22. august 2022, klokken 20:39
Med vanlig stikkontakt kan du uansett ikke lade med mer enn 8 A. Og anlegget må tilpasses av elektriker.
Kan dette justeres, om man lader på 8, 10 eller 16a på Leaf of Mazda Mx-30?
Hvis inkludert stikkontaktlader krever 16a, finnes det evt andre laderkabler man kjøpe som bare krever 8-10a?

Du kan kjøpe uoriginale ladekabler som kan justeres mellom 6 og 16a for en billig penge.
Fremtiden er elektrisk.

TB

#23
Kabel med vanlig kontakt og industri kontakt (ofte omtalt som blå eller rød kontakt) er lovlige å selge, finnes i flere varianter også de som er justerbare.

Men, det er begrenset hvor lovlige disse er til regelmessig bruk. Hjemme lading er best å gjennomføre på en fastmontert ladeboks. Da kan en få opp mot 32A om elektrisk anlegg og hovedsikring har tilfredsstillende kapasitet.

Tilfeldig lading, på besøk o.l kan fortsatt gjøres via stikkkontakt.

https://elbil.no/lade/lade-elbilen-hjemme/lade-med-vanlig-stikkontakt/

https://nye.naf.no/elbil/elbil-nytt/na-er-det-slutt-pa-stikkontakten-for-lading
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Trekkoppbil

Med dagens priser, er det et dilemma, om man skal kjøpe nytt eller brukt.

Garanti:
Den eneste garantien som jeg synes betyr noe når det gjelder Leaf, er kapasitetsgarantien.
På 24kwt var den 5 år, og den er nok ikke så aktuell lenger. Det eneste som kan bety noe, er at enkelte USA-leafer fikk nye batterier etter 3-5 år, og de kan ha vesentlig bedre batteri enn andre, men det er nok få av dem som er tatt inn til Norge. Det er 8 års garanti mot brudd i batteriet, men risikoen anser jeg som ubetydelig.
30- og 40-kw batteriene har 8 års kapasitetsgaranti. Disse batteriene kan nok tape seg fort, så denne garantien kan være betryggende å  ha.
Det finnes garantier for andre ting på bilen også, men det er sjelden det ryker komponenter. Komponenter kan være dyre, men det bør være mulig å få tak i brukte komponenter. Vannbårene varmeapparater i 2011 og 2012, har en sikring som kan ryke, og som er vanskelig å bytte.
De fleste feil klarer du nok å fikse sjølv, hvis du klarer å lade startbatteriet, bruke startkabler eller booster, og å ta av og på batteripol hvis det skulle være nødvendig, og lignende.
Hvis du trenger garanti for å fikse småting, så kan du vurdere ordninger for det.

Hurtiglading:
Jeg forstår ikke hvorfor folk henger seg opp i hva slags ladekontakt bilen har. Det er helt andre ting som er viktig.
Gamle og små batterier er vanskelige å lade opp.
Erfaringen min med 24kwt batteri, er at ved  greie temperaturer kunne man få full ladefart på 48 kw opptil ca 50-60%, den gang batteriet var ganske friskt og bra. Det gjaldt batteri fra ca 2015-2016, som var på ca 21-22kwt da de var nye, og man kunne få full ladehastighet opptil 13-14kwt, og når ladestrømmen begynnte å gå ned, var det på tide å reise videre til neste lading.
Med et litt eldre batteri på 16kwt gikk det treigt å lade når man var kommet opp i 8kwt.  En gang lada jeg litt over halvfullt batteri med kanskje litt ugunstig temp om vinteren, og da fikk jeg 6kw. Da avbrøyt jeg ladinga etter kort tid, og kjørte noen mil til neste lader, og da lada jeg over 30kw.
Det hette seg at man helst ikke skulle hurtiglade over 80%, men ofte begynner effekten å gå ned når man har lada opp til ca 40-60%,  og da vil man gjerne kjøre videre til neste lader. Er det for kallt eller for varmt, eller batteriet er gammelt, så er det problematisk å lade over halvfullt.
På 30 kwt-batteriet var det åpna opp så man kunne få høy ladeeffekt på høyere SOC, men da kan batteriet gå varmt hvis man ikke avslutter lading i tide, og disse batteriene kan tape seg fort.
Lading dreier seg om hva man er innstillt på, og hvordan man innretter seg.

Termisk styring:
Leaf kan være en grei bil, om du parkerer svalt. Helst innendørs.
Står bilen i solsteiken med fullada batteri om sommeren, så taper batteriet seg. Det har hendt et par ganger at jeg har vært dum å låne bort bil om sommeren,  og da har batteriet tapt seg så mye i løpet av en heteperiode, at jeg får lyst til å selge bilen etterpå. Står bilen ute i kulda over natta, så er det problematisk å lade kaldt batteri. Da gjelder det å kjøre inn en lunk, og kjøre batteriet langt ned, før man hurtiglader. Og parkerer du i kulda, gjelder det å lade opp før batteriet blir kaldt, og ha låg ladestrøm på høy SOC.
Andre biler har aktiv termisk styring.  Da må man være oppmerksom på at det kan gå energi til kjøling eller oppvarming av batteriet, hvis du parkerer dumt.

Valg av bruktbil:
Tilstand på batterier varierer mye med årgang, alder og hvordan batteriet er holdt.
Det eldste årgangene som er kjørt her i landet, kan ha antydninger til rust.

RJK

#25
Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 24. august 2022, klokken 08:51
Med dagens priser, er det et dilemma, om man skal kjøpe nytt eller brukt.

SNIP

Hurtiglading:
Jeg forstår ikke hvorfor folk henger seg opp i hva slags ladekontakt bilen har. Det er helt andre ting som er viktig.
Gamle og små batterier er vanskelige å lade opp.
Erfaringen min med 24kwt batteri, er at ved  greie temperaturer kunne man få full ladefart på 48 kw opptil ca 50-60%, den gang batteriet var ganske friskt og bra. Det gjaldt batteri fra ca 2015-2016, som var på ca 21-22kwt da de var nye, og man kunne få full ladehastighet opptil 13-14kwt, og når ladestrømmen begynnte å gå ned, var det på tide å reise videre til neste lading.
Med et litt eldre batteri på 16kwt gikk det treigt å lade når man var kommet opp i 8kwt.  En gang lada jeg litt over halvfullt batteri med kanskje litt ugunstig temp om vinteren, og da fikk jeg 6kw. Da avbrøyt jeg ladinga etter kort tid, og kjørte noen mil til neste lader, og da lada jeg over 30kw.
Det hette seg at man helst ikke skulle hurtiglade over 80%, men ofte begynner effekten å gå ned når man har lada opp til ca 40-60%,  og da vil man gjerne kjøre videre til neste lader. Er det for kallt eller for varmt, eller batteriet er gammelt, så er det problematisk å lade over halvfullt.
På 30 kwt-batteriet var det åpna opp så man kunne få høy ladeeffekt på høyere SOC, men da kan batteriet gå varmt hvis man ikke avslutter lading i tide, og disse batteriene kan tape seg fort.
Lading dreier seg om hva man er innstillt på, og hvordan man innretter seg.

Termisk styring:
Leaf kan være en grei bil, om du parkerer svalt. Helst innendørs.SNIP
Hvilken plugg som er på bilen, avgjør hvor mange ladere man klarer å finne. Stadig flere ladestasjoner bygges med bare noen få ChaDeMo-ladere. Noen stasjoner får ikke den pluggen i det hele tatt, og jeg tror det vil bli stadig flere steder hvor den pluggen rett og slett ikke vil finnes, eller man er begrenset til 50 kWh, selv om nyere modeller kan lade raskere. Det vil derfor være bonus om du finner raskere ladere.

Hurtiglader man sjeldent, og maks en eller 2 ganger i løpet av en ferietur, så betyr dette kanskje lite, men det vil selvsagt bety noe for de som vurderer å kjøpe den brukt. CCS er riktignok ikke noen garanti, for andre problemer kan og hemme, som man ser med Renault Zoe og lading der det eksisterer IT/TT-nett istedet for TN-nett.

Så kommer det med flere ladinger på en tur. Det vil absolutt kunne bli et problem for de som skal langt, og må lade mange ganger for å komme seg videre. Og har bilen lite batteri og derved begrenset rekkevidde, så vil det absolutt ikke være noe "selling point" at man bør begrense seg til maks 60 % SoC

Igjen, dette blir veldig individuelt for hvordan man selv tenker å bruke bilen, men når mange må snu seg rundt i forbindelse med f.eks. jobb-bytte, så kan slike forutsetninger føre til at man bør ut på leit etter bil der man ikke hemmes.

Selv er jeg motstander mot å sette meg i en slik låst situasjon, og vil ha en bil som ikke vil være den begrensende faktor. Jeg stod på nippet til å skaffe meg en norgesversjon av nye Leaf 40 kWh, men trakk meg da jeg synes begrensningene gjorde bilen mindre interessant.

Men jeg forstår og respekterer at andre tenker motsatt. Men samtidig reagerer jeg på utsagn som at man ikke forstår hvorfor folk bryr seg om dette. Det hele handler om "use case", og å kunne se utenfor egne behov og vurderinger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

HouseGlover

Helt enig med deg. Nå som Tesla har åpnet opp sine ladestasjoner i både Norge og Sverige så er det klart en fordel å ha CCS kontra ChaDemo hurtiglading. Når vi kjørte til Danmark i sommer så var det ladekaos i Sverige, skapt av norske elbilister, og da var det deilig å ty til Tesla ladestasjoner. Så vidt jeg husker så måtte vi lade IONIQ'en 4 ganger for å komme til Danmark (via Malmø), brukte totalt bare litt over en time på ladingen. Den muligheten hadde man ikke hatt om man brukte ChaDemo, da måtte man ha ventet flere timer i kø bare for å komme til laderen.



nichols4

Takk for alle tilbakemeldinger! Vi har nå bestilt en Mazda Mx-30 som leveres i November. De ble ny Mazda da dette fremsto som mye mer bil og utstyr for pengene enn den rimeligste Nissan, kortere levering. Og også som nevt CSS lader framfors Nissans ChaDemo. Kortere rekkevidde, men det fungerer for vårt bruk.
Brukt Leaf virker veldig dyrt nå, så kjøpe ny bil virker som et bedre kjøp. Så får vi se hvordan verdiene holder seg og bruktbilpriser utvikler seg framover, i forhold til inflasjon og el.pris. Vi kommer nok til å beholde bilen i 10-20 år og da er ikke vidersalgsverdien så viktig.

Hallgrim86

Sitat fra: nichols4 på mandag 29. august 2022, klokken 06:26
Takk for alle tilbakemeldinger! Vi har nå bestilt en Mazda Mx-30 som leveres i November. De ble ny Mazda da dette fremsto som mye mer bil og utstyr for pengene enn den rimeligste Nissan, kortere levering. Og også som nevt CSS lader framfors Nissans ChaDemo. Kortere rekkevidde, men det fungerer for vårt bruk.
Brukt Leaf virker veldig dyrt nå, så kjøpe ny bil virker som et bedre kjøp. Så får vi se hvordan verdiene holder seg og bruktbilpriser utvikler seg framover, i forhold til inflasjon og el.pris. Vi kommer nok til å beholde bilen i 10-20 år og da er ikke vidersalgsverdien så viktig.

Gratulerer med ny bil! Jeg er biased, men synes den var skikkelig fin til den prisen :)

hELgenen

Sitat fra: nichols4 på mandag 29. august 2022, klokken 06:26
Vi kommer nok til å beholde bilen i 10-20 år og da er ikke vidersalgsverdien så viktig.

Det er korrekt - men å beholde bilen i 10-20 år - det er noe man kan si, man kan oppriktig mene det når man
sier det også - men at det faktisk blir slik...se det er vel heller tvilsomt.

Mange av oss har vel gått i den fellen der og gradvis innsett at verden endrer seg, behov endrer seg og
før eller siden endrer man mening selv også.......og plutselig står det en ny bil i oppkjørselen....

Jeg har møtt flere elbil eiere og husker spesielt en som i sin tid mente en av disse leafene med kort rekkevidde var mer enn godt nok for dem til evig tid - ladere var det jo overalt....og så kom dagen da de skulle reise langt og besøke familie....

Nå eier de ikke leaf'n lengre....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA