Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny Nissan Leaf til 230000 eller brukt

Startet av nichols4, fredag 19. august 2022, klokken 12:20

« forrige - neste »

nichols4

En brukt Leaf koster fort min 90000 for en som er 9-10 år gammel, og opp til 140-150000 for en nyere. Disse har kun 24kwh batteri mot den nye som har 39kwh, pluss garanti og er jo en ny bil. Jeg synes det virker "billig" å kjøpe den nye basic modellen, selv om denne mangler noen funksjoner, og har kun 3.3kw lader. Vi kjører ikke mye og lader over natten når det trengs, foreløpig kun i stikkontakt (før sameie installerer ladepunkter).

Kjører ikke mye på vinteren, så varmepumpe er vel ikke så viktig. Og uansett så vil man få bedre rekkevidde på en 39khw uten varmepumpe vs en 24kwh med varmepumpe.

Noe annet å tenke på ang den rimeligste nye leafen, Visia?
https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf

snakkesalig


TB

Leaf var et stort gjennombrudd i 2011, der konkurrenten var Mitsubishi i-MiEV.

I dag er Leaf ikke så importerende, når en sammenligner med andre merker.
Startmodellen med 3,6 kW lading og 39 kWh brutto batteri har bare ett konkurransefortrinn, lav pris.
I følge web siden har Visia en startpris fra 229 900 kr. Regner med det kommer noe ekstra, som vinterdekk o.l. før bilen er på veien.

I følge NAF har en Nissan LEAF 40 kWt 208,9 kilometer rekkevidde i vintertesten 2021, da stoppet den. Dvs. en må regne ca 170 km, for å ha noe margin.

Om dette er en rekkevidde som er god nok, vil en lav innkjøpspris gjøre verditapet mindre. Men, se også om andre merker kan være aktuelt. Å kjøpe en (rimelig) bil som ikke passer bruken er også kostbart.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

nichols4

Takk for svar.
Prisen er viktig. Er det noen andre nye biler som er bedre i samme prisnivå?

Hallgrim86

#4
Du kan få en MX-30 for 255 000 ny - og de har ikke veldig lang leveringstid.

Kjempekort rekkevidde - 20 sommer / sikkert 13 på vinter.

Veldig komfortabel, høyt kvalitetsnivå på det meste. mye standardutstyr. Samboer satt ok foran en Axkid Minikid barnestol. Ikke veldig praktisk bil om baksetet er ofte i bruk.

egleh

en stor fordel leaf har er alder. de andre produsentene har ikke samme erfaring og hatt tid på seg til å luke ut feil. https://www.tv2.no/a/11248733/   tesla er feks en helt ny bilprodusent, og har derfor begrenset erfaring med understell, karosseri, etc. noe mange teslaeiere har fått erfare.

HouseGlover

Jeg ville nok heller valgt en Hyundai IONIQ electric 28 kw 2017-2019 modell.

Problemet med Nissan Leaf er at den bruker Chademo for hurtiglading som er utdatert.

Mazda MX-30, selv om den ser bra ut, har dårlig hurtiglading og er ubrukelig på langkjøring.

Opel Ampera E er ikke nevnt her, men denne er grei så lenge man bruker den til lokalkjøring. Den egner seg imidlertid dårlig til langkjøring (sløser med strøm i høy fart, ingen varmepumpe, dårlig på hurtiglading), den har heller ikke Adaptive Cruise Control.

Alle disse elbilene jeg har listet over blir slått av den første Hyundai IONIQ electric 28 kw. Denne elbilen har til og med ladeluken plassert samme sted som på Tesla. Det gjør det enkelt å lade på Tesla sine ladestasjoner i både Norge og Sverige - nå som Tesla har åpnet disse for alle. Denne har også de fleste funksjonene som Adaptive Cruise Control, ventilerte seter, ryggekamera mv. Mangler kun app.
Her får du en bra totalpakke.

automat

Sitat fra: egleh på lørdag 20. august 2022, klokken 23:02
en stor fordel leaf har er alder. de andre produsentene har ikke samme erfaring og hatt tid på seg til å luke ut feil. https://www.tv2.no/a/11248733/   tesla er feks en helt ny bilprodusent, og har derfor begrenset erfaring med understell, karosseri, etc. noe mange teslaeiere har fått erfare.
Problemet med Leaf er at Nissan i liten grad har brukt erfaringene de har høstet undeveis, til å oppgradere modellen. (I motsening til Tesla som oppgraderer modellene sine konstant.)

Leaf er i stor grad samme konstruksjon i dag som i 2011, bare med stadig større batteri. Og så ga de den en facelift i 2018.

Nissan har ikke gjort noe med den manglende temperaturstyringen av batteriet underveis, som er en grunnleggende svakhet. De har kun sminket symptomene, som er litt forskjellige for de forskjeliige batteristørrelsene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

egleh

Sitat fra: automat på søndag 21. august 2022, klokken 09:10
Problemet med Leaf er at Nissan i liten grad har brukt erfaringene de har høstet undeveis, til å oppgradere modellen. (I motsening til Tesla som oppgraderer modellene sine konstant.)
det skulle bare mangle. tesla har et ENORMT kvalitetsproblem. leaf har i flere undersøkelser kommet bedre ut en fossilbiler, mens tesla er i den andre enden av skalaen. kjøper man tesla er man prøvekanin. mange har mistet livet på grunn av livsfarlig selvkjøringsteknologi som har blitt overhypet og pushet på markedet alt. for. tidlig.

nichols4

Sitat fra: Hallgrim86 på lørdag 20. august 2022, klokken 11:11
Du kan få en MX-30 for 255 000 ny - og de har ikke veldig lang leveringstid.

Kjempekort rekkevidde - 20 sommer / sikkert 13 på vinter.

Veldig komfortabel, høyt kvalitetsnivå på det meste. mye standardutstyr. Samboer satt ok foran en Axkid Minikid barnestol. Ikke veldig praktisk bil om baksetet er ofte i bruk.
MX-30 virker absolutt som et godt alternativ. Veldig bra pris, og vi kan nok leve med den rekkevidden. Skal se på den.

automat

Sitat fra: egleh på søndag 21. august 2022, klokken 11:26

det skulle bare mangle. tesla har et ENORMT kvalitetsproblem. leaf har i flere undersøkelser kommet bedre ut en fossilbiler, mens tesla er i den andre enden av skalaen. kjøper man tesla er man prøvekanin. mange har mistet livet på grunn av livsfarlig selvkjøringsteknologi som har blitt overhypet og pushet på markedet alt. for. tidlig.

Hvorfor i all verden kommer du med all denne mishagsytringen mot Tesla i denne tråden? Tesla er i et helt annet segment enn det trådstarter spør om, og hvor gode eller dårlige Teslas selvkjøringsegenskaper er blir en total avsporing.

Problemet nå om dagen er at bruktmarkedet for elbiler er helt spinnvilt. Der andre eier risikerer å få det verditapet første eier normalt ville tatt. Det taler for å kjøpe nybil, hvis man klarer å skaffe en med akseptabel leveringstid.

En Leaf Visia er en ribbet bilmodell, med gammel teknologi. Det gjør at den neppe blir så «hot» på bruktmarkedet den dagen man skal selge den. Men jo lenger eietid man planlegger for, jo mindre betyr dette.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Sitat fra: automat på søndag 21. august 2022, klokken 09:10
Sitat fra: egleh på lørdag 20. august 2022, klokken 23:02
en stor fordel leaf har er alder. de andre produsentene har ikke samme erfaring og hatt tid på seg til å luke ut feil. https://www.tv2.no/a/11248733/   tesla er feks en helt ny bilprodusent, og har derfor begrenset erfaring med understell, karosseri, etc. noe mange teslaeiere har fått erfare.
Problemet med Leaf er at Nissan i liten grad har brukt erfaringene de har høstet undeveis, til å oppgradere modellen. (I motsening til Tesla som oppgraderer modellene sine konstant.)

Leaf er i stor grad samme konstruksjon i dag som i 2011, bare med stadig større batteri. Og så ga de den en facelift i 2018.

Nissan har ikke gjort noe med den manglende temperaturstyringen av batteriet underveis, som er en grunnleggende svakhet. De har kun sminket symptomene, som er litt forskjellige for de forskjeliige batteristørrelsene.

Betviler ikke at du har rett i alt du skriver så åpenbart ikke en bil for deg, men for det store flertall av bilkjøpere så nevner du ting de ikke har noen tanker om.

https://www.youtube.com/watch?v=DkPs_BXSmWc&ab_channel=Raiti%27sRides
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

automat

Sitat fra: arthur på søndag 21. august 2022, klokken 17:38

Betviler ikke at du har rett i alt du skriver så åpenbart ikke en bil for deg, men for det store flertall av bilkjøpere så nevner du ting de ikke har noen tanker om.


Elbil er nytt for mange, og da er det greit å nevne elbilspesifikke egenskaper. Slik at man får et best mulig grunnlag før kan kjøper.

Ang videoen, så trodde jeg Nissan ikke videreførte Leaf inn i 2023, men de velger tydeligvis å tyne maks ut av modellen. Er prisen riktig, så er det jo et greit kjøp. Så lenge man er klar over svakhetene. (Chademo og temperaturstyring av batteri).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Hallgrim86

Sitat fra: nichols4 på søndag 21. august 2022, klokken 12:05
MX-30 virker absolutt som et godt alternativ. Veldig bra pris, og vi kan nok leve med den rekkevidden. Skal se på den.

Endte med å kjøpe en, synes det var en skikkelig kjekk liten bil med kjempegod komfort.

nichols4

Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 22. august 2022, klokken 09:17
Sitat fra: nichols4 på søndag 21. august 2022, klokken 12:05
MX-30 virker absolutt som et godt alternativ. Veldig bra pris, og vi kan nok leve med den rekkevidden. Skal se på den.

Endte med å kjøpe en, synes det var en skikkelig kjekk liten bil med kjempegod komfort.
Hvor lenge må du vente på den?
Ny Leaf er 10 mnd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA