Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte av batterikjøleveske

Startet av Pourran, torsdag 06. januar 2022, klokken 12:35

« forrige - neste »

Pourran

Godt nytt år. Skal ta bilen til første service etter kjøp, helt ny bil, godt 14000 KM og har fått følgende beskjed:

I tillegg skal batterikjølevæske byttes. Dette koster 3000 kr. Og Ecall batteri skal byttes. Dette koster 2000.


Er det noen som har erfaring om dette er standard?


hanche

Dette høres helt vilt ut. På sjekklisten fra første service på min bil står «Kontroller kjølevæske for inverter/motor», men ikke noe om å bytte den. Og ecall-batteriet forventes da å vare i minst fem år, om jeg ikke tar feil? (Men det er velkjent at det er steindyrt å bytte det.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Sitat fra: Pourran på torsdag 06. januar 2022, klokken 12:35
Godt nytt år. Skal ta bilen til første service etter kjøp, helt ny bil, godt 14000 KM og har fått følgende beskjed:

I tillegg skal batterikjølevæske byttes. Dette koster 3000 kr. Og Ecall batteri skal byttes. Dette koster 2000.


Er det noen som har erfaring om dette er standard?
Dette må være feil. På Kona 2020, så er batterikjølevæske kommet til som servicepunkt, men først etter 60 000 km.

https://elbilforum.no/index.php?topic=50757.0
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

oroar

Jeg skal nå ha 3-års-service på min 2020 Soul.
Fikk tilbud på den nette sum av kr 9.880.
Det er service kr 3.490 + skifte batterikjølevæske kr 3.900 + skifte e-callbatteri kr 2.490.

Førsteårs service var kr 3.490 og andreårs service kr 4.990.
Dvs at på 3 år har jeg betalt kr 18.360 i servicekostnader. Eller gjennomsnitt kr 6.120 pr år. Jeg har aldri hatt bensin- eller dieselbil med så høye servicekostnader.

Dette i kombinasjon med ei varmepumpe som vekker naboene hver morgen når jeg forvarmer bilen gjør at det er over og ut med Kia for min del. Har ellers vært svært fornøyd med bilen.
Synes det er veldig rart de ikke opplyser om slike driftskostnader når man kjøper bilen.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA