Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Del-foliering - er det lurt?

Startet av Grenadier, torsdag 18. august 2022, klokken 14:07

« forrige - neste »

Grenadier

Hei, har lyst til å beholde nye Model Y P så fin som mulig.

Har fått pris på helfoliering (transparent folie) kr 35.000,-. Det blir dessverre for dyrt.

To alternativer:

1. Delfoliering - panser, fangere, speil. Kr. 18.000,-

2. Foliering kun av panser + keramisk coating på resten av bilen, kr. 12.000,-

3. Foliering kun av panser kr. 5.000,-.

Selgeren mente det aller viktigste er foliering av panser, fordi dette "blir ødelagt og må skiftes ved steinsprut". Skjønner ikke helt hvorfor det, men...

Synspunkter? Er det ekstra viktig å ta panseret? Og vil det evt. bli stor forskjell mellom behandlet og ubehandlet, hvis jeg ikke tar hele bilen?

Keramisk coating:

Har veldig god erfaring med forrige bil som jeg behandlet med Meguiars Hybrid Ceramic Wax, som jeg bare sprayet på og tørket av. Hele "jobben" tok med ca 30 minutter. Gjorde bilen ekstremt vannavstøtende i nesten et år, til tross for mange børstevask. Usikker på hvor mye bedre en "proff" keramisk wax blir?

Hvordan ville dere brukt deres surt oppsparte penger? Kanskje spart alt sammen? (i dag gikk jo også renta opp, hehe).


k1

Jeg hadde delfoliering på min forrige (TMX), altså på sprutsoner samt bue på begge bakdørene (slik Y kommer med). Usikker selv på om jeg gidder å gjøre det igjen. Det er dyrt. MEN avverget nok noen steinsprut i lakken både på fanger og panser, da man så enkelte steder hvor folien hadde fått hakk, mens lakk under var like fin.
Ny eier av bilen var veldig fornøyd da lakken var som ny ved salg.

Du ser ikke godt noen forskjell på der du har lagt den klare folien vs steder uten - da må du helt tett inntil og bevisst se etter forskjellen.

Heller nok mot å droppe det denne gang på ny bil. Kjenner jeg ikke orker å være så "petimeter" på den nye og at enten kan jeg leve med steinsprut som jeg evt bare lakkfyller selv med rep kit, eller i verste fall gir det til micropaint/MPS for å fikse. Og ved salg, så selger man jo en brukt bil, så å forvente strøken lakk gjør nok ikke de fleste, og du får det nok ikke igjen - kanskje mer lettsolgt bil evt.

Men det kommer vel rett og slett an på om du kjører på mye veier som lett gir steinsprang, hvor viktig det er for deg med strøken bil osv...

geear

Ganske sikker på at du ikke får igjen pengene, så det er noe du gjør for egen del. Personlig liker jeg ikke folierte biler, dårlig overflatefinish i forhold til polert klarlakk. Selv på de dyreste foliene. Hadde derfor heller spart pengene og lakkert opp igjen panseret om det ble så ille at det faktisk var nødvendig for trivselens skyld. På min P har jeg gått for Modesta BC-05 (coating til 13k) og transparent folie i innstegene (gjort selv), dette etter å ha sett slitasjen på LR i ti mnd først. Mye vaskeriper selv med absolutt mest mulig skånsomme vaskemetoder.

Vaduz

For de prisene der får du veldig mye detailing om du fortsatt er interessert etter 4-5 år. Hadde droppet det, viktigere å ikke vaske i børstevask for at ikke bilen skal bli veldig matt over tid.

Grenadier

Takk for gode råd.

Tror jeg kjøper folie selv til utsatte steder (dørkarmer, håndtak, lastesone), og går for keramisk coating (bruker da nevnte Meguiars hybrid ceramic wax)

ndrsone

Sitat fra: Grenadier på mandag 22. august 2022, klokken 11:48
Takk for gode råd.

Tror jeg kjøper folie selv til utsatte steder (dørkarmer, håndtak, lastesone), og går for keramisk coating (bruker da nevnte Meguiars hybrid ceramic wax)

Vurdere det samme, har du fått anbefalt folie for disse sonene?  Og skal man Coate før eller etter folie?

Haggish

Sitat fra: ndrsone på onsdag 24. august 2022, klokken 09:23
Sitat fra: Grenadier på mandag 22. august 2022, klokken 11:48
Takk for gode råd.

Tror jeg kjøper folie selv til utsatte steder (dørkarmer, håndtak, lastesone), og går for keramisk coating (bruker da nevnte Meguiars hybrid ceramic wax)

Vurdere det samme, har du fått anbefalt folie for disse sonene?  Og skal man Coate før eller etter folie?

Du skal ikke forsegle for folie.
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

ndrsone

Sitat fra: Haggish på onsdag 24. august 2022, klokken 12:22
Sitat fra: ndrsone på onsdag 24. august 2022, klokken 09:23
Sitat fra: Grenadier på mandag 22. august 2022, klokken 11:48
Takk for gode råd.

Tror jeg kjøper folie selv til utsatte steder (dørkarmer, håndtak, lastesone), og går for keramisk coating (bruker da nevnte Meguiars hybrid ceramic wax)

Vurdere det samme, har du fått anbefalt folie for disse sonene?  Og skal man Coate før eller etter folie?

Du skal ikke forsegle for folie.

Den skjønte jeg ikke, jeg skal ikke coate før folie? Har bare tenkt å foliere deler av bilen, som rundt håndtak og i karmer

Haggish

Du må forsegle etter du har foliert fordi folien sitter ikke på forseglet bil.
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA