Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Heve førersetet?

Startet av El-inor, torsdag 18. august 2022, klokken 13:57

« forrige - neste »

El-inor

Jeg føler at jeg sitter for lavt i min GTX selv med den manuelle reguleringen i topp-posisjon. Noen som vet om det er mulig å gjøre et inngrep for å heve sittehøyden ytterligere?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Dieselgubben

#1
Et mulig inngrep kan jo være å få lagt inn  noen silikonpads i skinka ala Khardasians?

Edit: skrivefeil. Mente setet i stedenfor skinka og komfortstoler istedenfor Khardasians.

Randeboy

Sitat fra: El-inor på torsdag 18. august 2022, klokken 13:57
Jeg føler at jeg sitter for lavt i min GTX selv med den manuelle reguleringen i topp-posisjon. Noen som vet om det er mulig å gjøre et inngrep for å heve sittehøyden ytterligere?

Setet er vel bare skrudd rett ned med skruer som alle andre biler. Legg skiver under så får du det litt høyere

Olemann

Sitat fra: El-inor på torsdag 18. august 2022, klokken 13:57
Jeg føler at jeg sitter for lavt i min GTX selv med den manuelle reguleringen i topp-posisjon. Noen som vet om det er mulig å gjøre et inngrep for å heve sittehøyden ytterligere?

Enig med deg.  Gjelder både manuell og el variant.  Har testet ut ulike puter, fant til slutt en "trekant-pute" på T Hansen var det vel som er laget for rygg, men funker fint å sitte på, fordi den da er lav under lårene og ikke klemmer av der.

El-inor

#4
Sitat fra: Olemann på torsdag 18. august 2022, klokken 20:58
Sitat fra: El-inor på torsdag 18. august 2022, klokken 13:57
Jeg føler at jeg sitter for lavt i min GTX selv med den manuelle reguleringen i topp-posisjon. Noen som vet om det er mulig å gjøre et inngrep for å heve sittehøyden ytterligere?

Enig med deg.  Gjelder både manuell og el variant.  Har testet ut ulike puter, fant til slutt en "trekant-pute" på T Hansen var det vel som er laget for rygg, men funker fint å sitte på, fordi den da er lav under lårene og ikke klemmer av der.

Takker Olemann - sjekker ut den løsningen!

- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

El-inor

Sitat fra: El-inor på torsdag 18. august 2022, klokken 21:02
Sitat fra: Olemann på torsdag 18. august 2022, klokken 20:58
Sitat fra: El-inor på torsdag 18. august 2022, klokken 13:57
Jeg føler at jeg sitter for lavt i min GTX selv med den manuelle reguleringen i topp-posisjon. Noen som vet om det er mulig å gjøre et inngrep for å heve sittehøyden ytterligere?

Enig med deg.  Gjelder både manuell og el variant.  Har testet ut ulike puter, fant til slutt en "trekant-pute" på T Hansen var det vel som er laget for rygg, men funker fint å sitte på, fordi den da er lav under lårene og ikke klemmer av der.

Takker Olemann - sjekker ut den løsningen!

Da er innkjøpet gjort hos tHansen. Kjøpte både den beregnet for rygg og den for sete (249,- for hver), så får vi se hvilken av dem kona og jeg liker best som sittepute. Selv er jeg 1,80 høy og har aldri følt at jeg har sittet for lavt i en SUV tidligere.

Testturen går t/r Hafjell, og jeg kommer selvfølgelig tilbake med en fyldig rapport.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

MinID

Sitat fra: El-inor på mandag 22. august 2022, klokken 11:45
Sitat fra: El-inor på torsdag 18. august 2022, klokken 21:02
Sitat fra: Olemann på torsdag 18. august 2022, klokken 20:58
Sitat fra: El-inor på torsdag 18. august 2022, klokken 13:57
Jeg føler at jeg sitter for lavt i min GTX selv med den manuelle reguleringen i topp-posisjon. Noen som vet om det er mulig å gjøre et inngrep for å heve sittehøyden ytterligere?

Enig med deg.  Gjelder både manuell og el variant.  Har testet ut ulike puter, fant til slutt en "trekant-pute" på T Hansen var det vel som er laget for rygg, men funker fint å sitte på, fordi den da er lav under lårene og ikke klemmer av der.

Takker Olemann - sjekker ut den løsningen!

Da er innkjøpet gjort hos tHansen. Kjøpte både den beregnet for rygg og den for sete (249,- for hver), så får vi se hvilken av dem kona og jeg liker best som sittepute. Selv er jeg 1,80 høy og har aldri følt at jeg har sittet for lavt i en SUV tidligere.

Testturen går t/r Hafjell, og jeg kommer selvfølgelig tilbake med en fyldig rapport.

Og rapporten forventes å blir strålende positiv som alltid.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

El-inor

Sitat fra: MinID på mandag 22. august 2022, klokken 12:00
Sitat fra: El-inor på mandag 22. august 2022, klokken 11:45
Sitat fra: El-inor på torsdag 18. august 2022, klokken 21:02
Sitat fra: Olemann på torsdag 18. august 2022, klokken 20:58
Sitat fra: El-inor på torsdag 18. august 2022, klokken 13:57
Jeg føler at jeg sitter for lavt i min GTX selv med den manuelle reguleringen i topp-posisjon. Noen som vet om det er mulig å gjøre et inngrep for å heve sittehøyden ytterligere?

Enig med deg.  Gjelder både manuell og el variant.  Har testet ut ulike puter, fant til slutt en "trekant-pute" på T Hansen var det vel som er laget for rygg, men funker fint å sitte på, fordi den da er lav under lårene og ikke klemmer av der.

Takker Olemann - sjekker ut den løsningen!

Da er innkjøpet gjort hos tHansen. Kjøpte både den beregnet for rygg og den for sete (249,- for hver), så får vi se hvilken av dem kona og jeg liker best som sittepute. Selv er jeg 1,80 høy og har aldri følt at jeg har sittet for lavt i en SUV tidligere.

Testturen går t/r Hafjell, og jeg kommer selvfølgelig tilbake med en fyldig rapport.

Og rapporten forventes å blir strålende positiv som alltid.

Utfallet av slike tester vil alltid være usikkert MinID, men det blir spennende å erfare om tHansen leverer der VW åpenbart har bommet.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

El-inor

Da er testen gjennomført. Begge tHansen-løsningene tjener sin hensikt - det vil si å heve førerposisjonen i ID.4 GTX til akseptabel høyde for en SUV. Den dedikerte sitteputen oppleves mest komfortabel og stødig sideveis.

Puta som selges som ryggstøtte fungerer også som sittepute. Den gir enda høyere sittehøyde enn den dedikerte sitteputen, men kan oppleves litt ustabil sideveis.

I vårt tilfelle blir det nok til at kona (160 cm) benytter puta som gir høyest sittehøyde, og jeg den andre.

Det er merkelig at ikke produsenten har sørget for at reguleringsmuligheten for setene tilfredsstiller flere brukergrupper. Det er rikelig med takhøyde og sittestillingen er helt klart lavere enn hos sammenlignbare SUV-er.



- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

igniztion

Merkelig at de manuelle setene skal være så lave? Jeg er 180 og med de elektriske setene i høyeste posisjon sitter jeg med hodet i glasstaket.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

El-inor

Sitat fra: igniztion på mandag 22. august 2022, klokken 21:46
Merkelig at de manuelle setene skal være så lave? Jeg er 180 og med de elektriske setene i høyeste posisjon sitter jeg med hodet i glasstaket.

Da må det være glasstaket som bygger mye ned for over mitt hode er det plenty md plass.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

biggern

#11
Det er vel forskjellen på våres forskjellige høyde over/underkropp som gjør utslaget.
Selv ca. 178 og har ikke behov for å kjøre TOP Sport+ El-setene i topp.
Vil da uansett nesten stange hodet i taket.
Men vet jo av erfaring at på tidligere biler med Manuelle seter har heve/senke mulighetene vært noe begrenset.

El-inor

Sitat fra: biggern på tirsdag 23. august 2022, klokken 10:42
Det er vel forskjellen på våres forskjellige høyde over/underkropp som gjør utslaget.
Selv ca. 178 og har ikke behov for å kjøre TOP Sport+ El-setene i topp.
Vil da uansett nesten stange hodet i taket.
Men vet jo av erfaring at på tidligere biler med Manuelle seter har heve/senke mulighetene vært noe begrenset.

Slik jeg forstår Olemann lenger oppe i tråden så sitter man for lavt enten setene er elektrisk styrte eller ikke. Jeg har ikke målt, men jeg vil anta at jeg har minst 20 cm til taket i min GTX med setet manuelt jekket opp til topp - i bil uten panoramatak.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

hELgenen

Sitat fra: El-inor på tirsdag 23. august 2022, klokken 20:24
Sitat fra: biggern på tirsdag 23. august 2022, klokken 10:42
Det er vel forskjellen på våres forskjellige høyde over/underkropp som gjør utslaget.
Selv ca. 178 og har ikke behov for å kjøre TOP Sport+ El-setene i topp.
Vil da uansett nesten stange hodet i taket.
Men vet jo av erfaring at på tidligere biler med Manuelle seter har heve/senke mulighetene vært noe begrenset.

Slik jeg forstår Olemann lenger oppe i tråden så sitter man for lavt enten setene er elektrisk styrte eller ikke. Jeg har ikke målt, men jeg vil anta at jeg har minst 20 cm til taket i min GTX med setet manuelt jekket opp til topp - i bil uten panoramatak.

Synes jeg kommer veldig høyt med de elektriske setene. Fruen på 1.65 har null problemer med å komme så høyt hun vil.........

igniztion

Det går vel mye på personlige preferanse også. Jeg har setet slik at jeg akkurat såvidt ser toppen på panseret nederst gjennom frontruten. Andre liker å se hele frontpartiet på bilen.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA