Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Henney Kilowatt

Startet av skaravelle, onsdag 17. august 2022, klokken 11:08

« forrige - neste »

skaravelle

Hei!
Jeg er fersk bruker av forumet, men har eid el-bil en stund og er en middels rutinert bilbygger.

I begynnelsen av september lander det en Renault Dauphine i garasjen, den mangler motor og jeg har begynt å gruble på hva jeg lage av denne. Det finnes noen åpenbare alternativer, f.eks. å bygge den opp orginalt ved å få tak i en orginal motor, boble boxer-motor har vært gjort, og BMW motorsykkelmotor kan være et alternativ. Men jeg har egentlig mest lyst å gjøre en elektrisk konvertering ved hjelp av deler enten fra en Buddy, Think eller trilling. Har lest meg fram til at det har blitt vanskelig, men betyr det umulig?

Dauphine ble jo bygget som el-bil i USA under navnet Henney Kilowatt allerede på begynnelsen av 60-tallet, regner ikke med at det er mulig å få ut noe offisiell dokumentasjon derfra, men da kan man i hvert fall vise til at det ikke er et nytt påfunn.

Bilen har egenvekt på ca 650 kg i fossilutgave, 850ccm motor med 27 hestekrefter, 1-100 på 32 sekunder. Henney veide 1100 kg i 72v-utgaven og hadde toppfart på 80km/t på orginale bremser (trommel foran og bak).

Regner med det er lurt å holde seg i det nedre segmentet både hva angår ytelse og spenning, har kikka såvidt på 2EL-prosjektet som kanskje kunne vært en referanse, men er fortsatt usikker på hvilken retning jeg skal gå.

Hva tenker elektro-folket, yay or nay? Alle innspill er velkomne...

Caspar

Hei
Spennende planer. Jeg har brukt mye tid på dette og har bygget Mini Pickupen som er godkjent med Think innmat. Ring meg gjerne på 930 64200.
Mvh
Caspar
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

skaravelle

Sitat fra: Caspar på onsdag 17. august 2022, klokken 11:12
Hei
Spennende planer. Jeg har brukt mye tid på dette og har bygget Mini Pickupen som er godkjent med Think innmat. Ring meg gjerne på 930 64200.
Mvh
Caspar
Jeg ringer deg en dag, takk  :+1:

Uansett hvilken ombygging jeg lander på, tipper jeg at Vegvesenet er interessert i at jeg får gjort noe med bremsene. Kjenner jeg klør etter å få bilen hjem og begynne å forske  :)

elektrolux

Av nevnte drivverk bør du skygge unna det primitive gaffeltruck verket til Buddy.

Simotion fra Think er rimelig og tilgjengelig og topp kvalitet og ferdig "hacket" mens i-Miev er mer moderne og kraftigere.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

skaravelle

Hva legger du i ferdig «hacket»?

elektrolux

Utstyr for å programmere kjørespenninger, effekt etc. er tilgjengelig.

Dermed kan en tilpasse drivlinjen til det batteriet en ønsker
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

skaravelle

Sitat fra: elektrolux på onsdag 24. august 2022, klokken 07:54
Utstyr for å programmere kjørespenninger, effekt etc. er tilgjengelig.

Dermed kan en tilpasse drivlinjen til det batteriet en ønsker
Ok  :+1: Takk for gode råd. Like greit å kjøpe seg en Think delebil med en gang kanskje, mens de fortsatt finnes?

skaravelle

Sitat fra: Caspar på onsdag 17. august 2022, klokken 11:12
Hei
Spennende planer. Jeg har brukt mye tid på dette og har bygget Mini Pickupen som er godkjent med Think innmat. Ring meg gjerne på 930 64200.
Mvh
Caspar
Fikk endelig pløyd gjennom Mini-tråden din nå, veldig inspirerende, det har blitt en ryddig bil  :+1:

skaravelle


Elmo

Nå er jeg på tynn is, men . . .
er det ikke primært Think "Classic" (2000-2002) man bruker som donorbil ???
mens dette er "ny" Think (2008-2012) ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

skaravelle

Sitat fra: Elmo på lørdag 03. september 2022, klokken 00:33
Nå er jeg på tynn is, men . . .
er det ikke primært Think "Classic" (2000-2002) man bruker som donorbil ???
mens dette er "ny" Think (2008-2012) ?
Mulig jeg har gjort en bommert da, men den kosta uansett lite penger.  :) Har henta hjem Dauphinen nå, den er ganske solid, men må strammes opp en del før jeg kan begynne å gruble videre på konverteringa.

Elmo

Sitat fra: skaravelle på onsdag 07. september 2022, klokken 13:51
Mulig jeg har gjort en bommert da,
Hvis ikke Caspar eller Elektrolux "melder seg på " her så spør den direkte på PM
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Caspar

Hei
Jo her har du fått tak i en City og ikke en Classic. Denne er nok ikke en innertier som donor dessverre
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

skaravelle

#13
Ok, takk for tips, får jakte ny donor da.  :)

Jeg ser uansett at det byr på utfordringer å bygge Dauphinen slik jeg hadde tenkt, bakakselen er av typen "swingaxle", altså er stabiliteten til akslinger m.m. avhengig av innfestinga mot girkassa. Den hadde jeg egentlig ikke tenkt å bruke, siden en av målsettingene er å få automatgir.

Elmo

Sitat fra: skaravelle på onsdag 14. september 2022, klokken 08:07
bakakselen er av typen "swingaxle", altså er stabiliteten til akslinger m.m. avhengig av innfestinga mot girkassa. Den hadde jeg egentlig ikke tenkt å bruke.
Skader vel ikke å ha gearkassa der, bare la den stå i samme gear alltid ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA