Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med autopiloten mellom Hamar og Lillehammer?

Startet av RubberDucky, mandag 15. august 2022, klokken 13:45

« forrige - neste »

RubberDucky

Det er kllin umulig å bruke autopilot og cruisekontroll på E6 mellom Hamar og Rudshøgda pluss deler av strekningen mellom Moelven og Lillehammer. Bilen bråbremser hele tiden. Veldig farlig.
Sånn har det vært i minst 2 år.

Noen som vet noe mer om dette?


2019 Mobilex Impala rullator

Motorwatt

Feil i Navdatabasen. Dessverre slik på flere nye (og noen gamle) veier. Lite å gjøre med annet enn å håpe på oppdatering.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RubberDucky

Det gir mening, men hvem har ansvaret? Ikke Tesla vil jeg tro?
Er det samme problem på disse stedene for andre biler enn Tesla?

2019 Mobilex Impala rullator

Motorwatt

Hvem skulle ellers ha ansvaret? 🙂. Nå har sikkert Tesla underleverandører på dette, men det fritar dem ikke.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

ps. Egentlig er denne feilpostet, og skulle ha vært i underforumet "SW og AP", men saken er den at ingen vet hvilke kilder Tesla bruker. Det har vist seg at Tesla i sin navbase har kategorisert veier, og ingen vet hvordan eller hvorfor. Sannsynligheten er stor for at nye motorveier er blitt feilkategorisert, og derfor kommet inn på en annen veistandard som har fartsbegrensninger. Hvorvidt dette også gjøres av andre aner jeg ikke. Gjøres det ikke, er iallfall denne feilen Teslas.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RubberDucky

Takk for svar.
Jeg har ikke lest EULA, men vil tro Tesla glatt fraskriver seg alt ansvar.

Er det blitt kjent om andre biler med liknende funksjoner også sliter med fantombremsing som resultat av feil i navdataene?

PS: tråden må gjerne flyttes til korrekt sted.
2019 Mobilex Impala rullator

filtvet

Som navigasjon til koppang langs rv3. Den insisterer på å kjøre deg over fra rv3 til gamleveien på østsiden av glomma. Den nye broa kom vel i 1970......

Hva tesla driver med når det gjelder sw og kart skjønner ikke jeg mye av.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Autowinder

Jeg har opplevd det samme hver gang på strekningen siden 2020 med både 3 og Y. Men det er klart at f.eks om en underleverandør koder strekningen feil kan jo ikke Tesla reise ut på alle veistrekninger og sjekke at selskapene de kjøper underlagsdataene av har gjort jobben riktig. Men det burde vært en mulighet å sende inn avviksrapporter så det kan bli rettet opp.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Motorwatt

Jeg har liten tro på avviksregistrering. Feil i datagrunnlagene har forekommet i alle år. Jeg hadde det første bilnavsystemet i en BMW 730 i 1995. Underleverandør til BMW var  Philips under navnet CARIN. Norske kart måtte jeg vente på i 3 år, men jeg kjørte på den tiden mye i Tyskland og Nederland. som hadde bra dekning. Omtrent kvalitetsmessig på nivå med dagens systemer. Og dette er skremmende! Etter det har jeg hatt navsystemer i alle mine biler, og de har vært dårlige, mindre gode, gode. Aldri bra! Alt for mange underleverandører, alt for mange kilder, og alt for dårlig vedlikehold. Innvendingene som kom i 1995 er de samme som de som kommer i dag.

Google har lagt ned milliarder på milliarder USD i sitt kartsystem, og disse inneholder sikkert titusener av feil fordi veinettet ikke er statisk. Tipper de har rundt én milliard daglige brukere. Avviksmeldinger blir derfor en umulighet.

Er det noen som mener de har, eller har hatt, et helt feilfritt navsystem for bil? Uansett merke?

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OlaM

Det er et helt grunnleggende problem ikke bare med kart, men alt som representeres med en statisk verdi i stedet for å måles direkte. Et eksempel er å lagre alderen min i en database i stedet for å lagre fødselsdatoen min. Hvis man har fødselsdatoen kan man regne seg fram til korrekt alder når som helst, men hvis man lagrer selve alderen i stedet så er den informasjonen raskt utdatert.

Avviksregistrering kan jo muligens gjøre omløpstiden raskere, men blir det nødvendigvis riktig? La oss si du sliter med å komme deg forbi en hindring. Du snur for å kjøre en omvei mens du rapporterer problemet til kartsystemet. Men de som forårsaket hindringen så at du snudde, tenkte "å nei dette skulle jo ikke skje" og fikk fjernet hindringen raskt, samtidig som din melding førte til "stengt vei" i kartet. Alle de følgende blir sendt omveien og dermed kan ingen heller se at veien nå er klar og melde kontra.

BBC hadde en humoristisk PS om dette problemet når de viste eksperimentell bilnavigasjon allerede i 1971.

https://www.youtube.com/watch?v=4qqnHtH1RAs

I stedet for å prøve å løse uløselige problemer kan man heller spørre seg hvorfor ikke autopilot / TACC kan fungere uten kartdata?
'21 3LR

DagfinnN

Mener å ha lest at Statens vegvesen har en api hvor alle skilt er registrert. Denne kunne nok ha blitt brukt. Men sikkert så mange forskjellige opplegg rundt i verden at det ikke er kapasitet til å koble seg på et lands api.
Liker ikke situasjonen, men tviler på om det hjelper å bytte til et annet bilmerke.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

#12
SitatLiker ikke situasjonen, men tviler på om det hjelper å bytte til et annet bilmerke.

Noen er bedre enn Taslas, og noen er mye bedre, men ingen er bra. Synes de tyske og den svenske er blant de bedre.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OlaM

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 17. august 2022, klokken 12:35
Mener å ha lest at Statens vegvesen har en api hvor alle skilt er registrert. Denne kunne nok ha blitt brukt. Men sikkert så mange forskjellige opplegg rundt i verden at det ikke er kapasitet til å koble seg på et lands api.
Liker ikke situasjonen, men tviler på om det hjelper å bytte til et annet bilmerke.

Google eller Garmin eller andre som er store i kartbransjen kunne de definitivt koblet seg på dette, det har de sikkert gjort allerede. De må jo forholde seg til hvert lands finurligheter uansett. Så spørs det bare hvor raskt dette kommer ut i bilen. Vet vi om Tesla outsourcer kartdata helt eller gjør de mye/noe selv?
'21 3LR

Odinpodin

Sitat fra: RubberDucky på mandag 15. august 2022, klokken 13:45
Det er kllin umulig å bruke autopilot og cruisekontroll på E6 mellom Hamar og Rudshøgda pluss deler av strekningen mellom Moelven og Lillehammer. Bilen bråbremser hele tiden. Veldig farlig.
Sånn har det vært i minst 2 år.

Noen som vet noe mer om dette?

Det som er litt morsomt er at alle som prøvekjører tesla i brumunddal tester autopilot denne strekning og får føle på fantombremsing før kjøp ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA