Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Okay, Laura... Hva kan hun faktisk gjøre?

Startet av Vurderer en elbil, lørdag 13. august 2022, klokken 17:16

« forrige - neste »

Vurderer en elbil

Er det noen som vet alt hva Laura i en Enyaq kan gjøre?
Jeg har prøvd litt å søke etter en oversikt/video over ting hun kan, men finner egentlig ikke annet enn at hun kan lage en kjørerute med ladestopp....
Fossilbil

Bigdrago

Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Vurderer en elbil

Så...... Hele dette handsfreesystemet er ubrukelig?
Laura er ubrukelig?

Tesla har jo et system som kan virke godt, dersom du har god diksjon uten dialekt.

Trist at Enyaq er så langt etter, da...
Fossilbil

Helgetur

Laura kan i alle fall stille varmen i bilen.
Ellers er det slik at ved å halde inne knappen fornstemmestyring litt lenger, kjem eg i kontakt med Siri via Apple CarPlay. Ho kan styre musikken, navigasjon osv integrert. Det funkar i alle fall bra. 

VoltWay

Ja, det var den varmen... Alle diskusjoner om Laura handler i stor grad om at hun kan fortelle vitser og skru på setevarmen med diverse kommandoer i underbuksehumorkategorien.

Fra diverse forum sier de fleste at hun er ubrukelig og deaktivert. Enkelte sier hun fungerer helt greit, men ikke hva de faktisk bruker henne til.

"Kjør meg hjem" fungerer visst greit, men å lese opp adresser kan fort bli et lite eventyr. Du kan starte telefonsamtaler og om en telefon er koblet opp kan du visst kommunisere med Google eller Siri i tillegg.

En kan jo håpe at programvareoppdateringer vil hjelpe, men jeg ville ikke hatt for store forhåpninger.

Dickopf

Sitat fra: Vurderer en elbil på mandag 15. august 2022, klokken 07:52

Tesla har jo et system som kan virke godt, dersom du har god diksjon uten dialekt.
...

Alle har en dialekt.
Du er unik, akkurat som alle andre.

Skoda Enyaq iV80X Founders Edition 2022
Honda CR-V 2004

VW Golf 2009 (solgt) Toyota Corolla 2004 (solgt) Citroen Berlingo (solgt) Honda Accord (solgt) Audi A3 (solgt) Opel Vivaro (solgt) Mazda 626 (solgt) Chrysler Saratoga 3.0 V6 (Le Baron) (solgt)

Bigdrago

Vel. Bokmål regnes som standardmål, alt annet er dialekt. Mange som prater tilnærmet bokmål
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

RJK

Sitat fra: Bigdrago på tirsdag 23. august 2022, klokken 21:32
Vel. Bokmål regnes som standardmål, alt annet er dialekt. Mange som prater tilnærmet bokmål
Gode deler av de i gamle Finnmark fylke (ca 75 K i 2019) + noen utflyttede, men siden de sammsynligvis utgjør under 100 K totalt, så er det vel feil å si mange, når landet snart består av ca 5,4 mill innbyggere.

Mange som lever i den illusjonen at østlendinger prater bokmål, men faktum er at de aller fleste prater dialekt, med massevis av ord og uttrykk som ikke finnes på bokmål.

Interessant nok, så bor det nå ca 112 K polakker i Norge. Så det er, med forbehold på antall Finnmarkinger som er flyttet ut fra gamle Finnmark, flere Polakker enn det er Finnmarkinger i Norge.

https://www.kommuneprofilen.no/profil/befolkning/DinRegion/bef_innvandrere_land_region.aspx

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Dickopf

Sitat fra: RJK på onsdag 24. august 2022, klokken 00:42
Sitat fra: Bigdrago på tirsdag 23. august 2022, klokken 21:32
Vel. Bokmål regnes som standardmål, alt annet er dialekt. Mange som prater tilnærmet bokmål

... de aller fleste prater dialekt


Dette er en avsporing, skal ikke dra den videre, må bare si at Oslo/østlandsdialekt er en dialekt. På lik linje med bergensk, stavanger, sørlandet etc.
Absolutt alle snakker en dialekt, og innenfor dialekter har man sosiolekter (Østkant vs vestkant i Oslo f.eks.)
Ingen snakker hverken bokmål eller nynorsk, da det er skriftmål. Og selv om de hadde gjort det, så hadde det også være dialekter.

Jeg er østlending fra Oslo, og har hele familien fra Oslo, så dette er ikke noe kjepphest fra min side. Men det er litt cocky av østlendninger å tro at "alle som ikke snakker som meg, har en dialekt".

Så til saken: Kona fra vestlandet får til Laura like bra/dårlig som meg. Men så er det jo en sak at sånne systemer generelt funker dårligere med kvinnestemmer enn med mannsstemmer.

Enkle kommandoer er stikkordet har jeg lært.
Du er unik, akkurat som alle andre.

Skoda Enyaq iV80X Founders Edition 2022
Honda CR-V 2004

VW Golf 2009 (solgt) Toyota Corolla 2004 (solgt) Citroen Berlingo (solgt) Honda Accord (solgt) Audi A3 (solgt) Opel Vivaro (solgt) Mazda 626 (solgt) Chrysler Saratoga 3.0 V6 (Le Baron) (solgt)


VoltWay

Jeg synest systemet er for tregt, unøyaktig og mangelfullt til at jeg gidder bruke tid på det. Ikke har jeg så stort behov for å prate til bilen heller.

En dag jeg testet så forsto ikke Laura hva jeg sa og kom opp med noen forslag på skjermen til hvilke kommandoer en kan bruke, så det er et tips.

Bigdrago

Sitat fra: VoltWay på lørdag 27. august 2022, klokken 09:33
Jeg synest systemet er for tregt, unøyaktig og mangelfullt til at jeg gidder bruke tid på det. Ikke har jeg så stort behov for å prate til bilen heller.

En dag jeg testet så forsto ikke Laura hva jeg sa og kom opp med noen forslag på skjermen til hvilke kommandoer en kan bruke, så det er et tips.

Ja det e at man kan få laget egne funksjoner via tale er ganske fint.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA