Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bil til 400 000.

Startet av JRF, fredag 12. august 2022, klokken 14:32

« forrige - neste »

JRF

Hei har behov for ny bil, og har følgende krav.
- 400+ km WLTP-rekkevidde
- 100+ kw hurtiglading og CCS plug
- Varmepumpe
- Hengerfeste/transportfeste for sykkelstativ bak.
- Grei bagasjeplass, men holder fint med en sedan eller småbil likevel. Golfklasse og opp.

Nice to have.
- Skinnseter

Tenkte på et budsjett på rundt 400 000 +- og enten nybil eller nyere enn 2020 brukt med lav km stand (men de koster vel omtrent det samme som ny i dag).

De jeg har vurdert så langt:

- Tesla model 3
Mye prat om lakkproblemer, og div elektronikk og hjulopphengs problemer.

- VW ID3
Har prøvekjørt den og er litt skuffet over at de bare har touch knapper, og litt lavt bagasjerom. Og har dårlig erfaring med service nivået til Møller etter å ha hatt en e-golf i noen år.

- Polestar 2
Dyr tilleggspakke for å få med varmepumpe

- Hyundai KONA Electric
Bare 80 kW hurtiglading

- MG ?
Vet veldig lite om disse.

-Nissan Leaf
Totalt uaktuelt å kjøpe bil med CHAdeMO plug eller bare 50 kW hurtiglading.

kenlee

Må du ha 100kw+ hurtiglading? Hvis det kravet kan fires på høres Kia e-niro ut som en kandidat.
Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

vesttrønder

MG ZS EV er jo ganske enkel og OK bil, som kanskje kan komme innafor budsjett. Vi begynte der, men skaut over, ja... :)

geear

Sitat fra: kenlee på fredag 12. august 2022, klokken 16:14
Må du ha 100kw+ hurtiglading? Hvis det kravet kan fires på høres Kia e-niro ut som en kandidat.
Den har så lavt forbruk, at selv med 78 kW opp til ca 60%, eller hva det er, så lader den antall km per minutt tilsvarende biler som lader mye raskere. Veldig effektiv på langtur.

Burger

Vi kjøpte TM3 SR+ i fjor før prisen gikk opp, ble 394k med hengerfeste og vinterjul.

Fornøyd med kinesisk byggekvalitet så langt, det eneste posetive/negative er LFP batterier som ikke vil lade når de er kalde, så bila er forvist til garasje. Nyttet ikke å sove i vinter når den stod utafor åpent soveromsvindu. Virket som varmepumpa gikk i 10-20 minutter hver time.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

JRF

Sitat fra: Burger på lørdag 13. august 2022, klokken 15:23
Vi kjøpte TM3 SR+ i fjor før prisen gikk opp, ble 394k med hengerfeste og vinterjul.

Fornøyd med kinesisk byggekvalitet så langt, det eneste posetive/negative er LFP batterier som ikke vil lade når de er kalde, så bila er forvist til garasje. Nyttet ikke å sove i vinter når den stod utafor åpent soveromsvindu. Virket som varmepumpa gikk i 10-20 minutter hver time.
Kinesisk byggekvalitet? Tesla blir vel bygd i USA eller Tyskland?

hELgenen

Sitat fra: JRF på lørdag 13. august 2022, klokken 15:32
Sitat fra: Burger på lørdag 13. august 2022, klokken 15:23
Vi kjøpte TM3 SR+ i fjor før prisen gikk opp, ble 394k med hengerfeste og vinterjul.

Fornøyd med kinesisk byggekvalitet så langt, det eneste posetive/negative er LFP batterier som ikke vil lade når de er kalde, så bila er forvist til garasje. Nyttet ikke å sove i vinter når den stod utafor åpent soveromsvindu. Virket som varmepumpa gikk i 10-20 minutter hver time.
Kinesisk byggekvalitet? Tesla blir vel bygd i USA eller Tyskland?

Og shanghai

JRF

Jeg heller egentlig litt mot Tesla, men blir skremt av all snakket om lakkproblemer (som kan føre til rust på sikt), og den ekstremt lange leveringstiden de har nå. Jeg er uten bil nå, og vil altså bli det fram til en ny kommer.

Når det gjelder hurtigladings hastighet så kjører jeg ganske regelmessig rundt 40 mil til fjellet i helger, spesiellt om vinteren. Og regner da med et ladestopp uansett hva jeg velger, og vil jo minimere tiden dette stoppet tar. Når det kommer til effektivitet så er det eneste jeg har lest en test hvor Polestar 2 brukte ganske mye mer enn Tesla model 3.

geear

De fleste Teslaer registrert i Norge det siste året er produsert i Kina. Og kvaliteten på disse har vært langt over alt som har kommet fra USA. De eneste som ikke har kommet fra Kina det siste året, er Y performance (som kun har vært levert i et par måneder), de er produsert i Tyskland, og er ikke på nivå med det som har kommet fra Kina.

Tesla har lang leveringstid nå, ja, men er vel samtidig blant de med kortest leveringstid.

Når det gjelder pratet om lakkproblemer osv., så er det vel greit å finne den berømte klypa med salt. Har selv hatt Tesla i mange år nå og er ikke bekymret...

JRF

Sitat fra: geear på mandag 15. august 2022, klokken 10:11
Tesla har lang leveringstid nå, ja, men er vel samtidig blant de med kortest leveringstid.
På Hyundai KONA Electric sa de at estimert leveringstid er 4 måneder fra bestillingsdato. Mens på Tesla model 3 ser jeg at leveringstiden for standard range er jan - mars hvis man velger sportsfelger for 13500 kr ekstra, og april til juni hvis man velger de inkluderte felgene.

JRF

#10
Sitat fra: Burger på lørdag 13. august 2022, klokken 15:23
LFP batterier som ikke vil lade når de er kalde
Hmm. det var jo enda et poeng imot Tesla. Ser kanskje ut til at det kan bli Kona da. Hvis man ikke skal plusse på 100k og gå for TM3 LR da. Da får man jo firehjulstrekk og veldig rask lading også. For det er vel bare standard range som har LFP batterier?

geear

Min erfaring er iallfall at Tesla er mye bedre på temperaturkontroll på batteripakken enn Kona/e-Niro. Har vanskelig for å tro at det er dårligere på Tesla 3 SR enn de..

JRF

Sitat fra: geear på mandag 15. august 2022, klokken 16:49
Min erfaring er iallfall at Tesla er mye bedre på temperaturkontroll på batteripakken enn Kona/e-Niro. Har vanskelig for å tro at det er dårligere på Tesla 3 SR enn de..
Men tar ikke Tesla batterivarmingen fra overskuddsvarme fra motor og frekvensomformer? Hvordan blir det da når man ikke kjører, men lader bilen for neste dag på Haugastøl i 20 minus med LFP batterier? Har den andre kilder for oppvarming av batteriet også? Og det bruker vel i så fall en del energi på å holde et LFP batteri varmt for å kunne lade det, kontra et lithium batteri som ikke trenger oppvarming?

førategangtesla

Sitat fra: geear på mandag 15. august 2022, klokken 10:11
De fleste Teslaer registrert i Norge det siste året er produsert i Kina. Og kvaliteten på disse har vært langt over alt som har kommet fra USA. De eneste som ikke har kommet fra Kina det siste året, er Y performance (som kun har vært levert i et par måneder), de er produsert i Tyskland, og er ikke på nivå med det som har kommet fra Kina.

Tesla har lang leveringstid nå, ja, men er vel samtidig blant de med kortest leveringstid.

Når det gjelder pratet om lakkproblemer osv., så er det vel greit å finne den berømte klypa med salt. Har selv hatt Tesla i mange år nå og er ikke bekymret...

Jeg lurte på om du kan utdype litt det med kvalitetsforskjellene mellom berlin/shanghai modellene? Jeg venter på en tesla model y performance som da kommer fra Berlin og har foreløpig forventet levering 3 desember til 17 januar. Når jeg får levering så har vel Berlin forhåpentligvis fått litt erfaring osv og kvaliteten gått opp litt siden start. Men blir litt betenkt og nysgjerrig når jeg hører model y fra Tyskland ikke er på nivå fra Kina modellene.

Jeg var hadde en prøvetur med en Model y performance fra Berlin i sommer og jeg må si at jeg synes den så riktig bra ut både utvendig og innvendig, alle paneler var jevne og fine, lakken så knall ut, ingen knirk eller ulyder av noe slag og den føltes skikkelig sammenskrudd og tight. Men så kommer jeg fra en 10 år gammel bil da  :)

RJK

Sitat fra: geear på mandag 15. august 2022, klokken 16:49
Min erfaring er iallfall at Tesla er mye bedre på temperaturkontroll på batteripakken enn Kona/e-Niro. Har vanskelig for å tro at det er dårligere på Tesla 3 SR enn de..
Hvordan har du kommet frem til denne konklusjonen? Min Kona har riktignok ikke mulighet for batterivarming ved navigering til SuC. Men det er vel den stålkontrollen Hyundai har på batteritemp som gjør at den holder seg i det lavere skiktet som gir best rekkevidde, men som da fører til at det er noe kaldt til å få full ladefart med en gang.

Samtidig så er det ikke mye tid som skiller på lading fra 5-80 % fra sommer til vinter, selv om man ikke får toppfarten med en gang, og heller ikke kommer opp i 70-78 grader som maks.

Er jo litt spent på om Kona får den løsningen med å forvarme med å navigere til lader, slik Ioniq 5 og KIa EV6 skal få/har fått...Tror det ikke, men er jo interessant å se.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA