Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pussig ladesyklus på Imiev 2011

Startet av LasseKox, torsdag 11. august 2022, klokken 14:43

« forrige - neste »

LasseKox

Hei, kjapt om bilen, 2011 imiev gått typ 186.000 km, hatt bilen i snart to-tre år. Veldig fornøyd med deletilgang og opplevelsen av denne bilen.

Men, den er pussig når den kommer til lading, vi bruker schuko laderen på egen kurs med jordfeilbryter.
Feilen er at når vi har kjørt den nesten tom (typ to streker igjen) så lader den i 10 sekunder, så kobler bilen seg ut.
MEN hvis jeg tar laderen inn og ut og jobber litt med timingen når vifta slår inn, så kan jeg få det til, dvs at den lader oftes opptil halvveis eller fullt. (kan fort stå i 20 min å lirke)

Har gjort følgende:
-sjekket den løse laderen (prøvde med en annen ny, samme problemet)
-nytt startbatteri
-smurt opp giret (bak på kassa)
-dratt på hurtiglading for å få den over 50 %

Så, hva er det? Er det en løen obc ? har jeg en jordfeil som tusler rund i bilen min? Er driftsbatteriet så slitent at det trenger tlc?

Hjelp

TB

Diagnos apparat for å lese av feilkoder vil gjerne være en metode som kan gi svar på hva som gjør ladingen stopper.

Kan være flere årsaker, OBC, BMS, selve batteriet, med mer..

Ladebokser med schuko kan få vakkel i kablene, dårlig kontakt. Men, samme feil på annen lader gjør det mindre sannsynlig.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

engolf

Ta en titt på kontakten i själva bilen (där du kopplar in laddaren), kan vara en knäckt pinne, korrosion, eller främande objekt som förhindrar bra kontakt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA