Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Smart lading

Startet av ELvin2022, torsdag 11. august 2022, klokken 01:28

« forrige - neste »

ELvin2022

Har tenkt litt på dette i det siste, jeg har easee lader hjemme, og jeg har koblet opp den med tibber og aktivert smart lading. Dette fungerer forøvrig utmerket!  Den lader når strømmer er billig, skrur seg av igjen hvis det er en time som er dyr, og skrur seg på igjen når prisen synker. Det er det jeg har lurt litt på, er det skadelig for batteriet med alle disse korte ladingene i løpet av en ladeøkt? lading skrus av og på gjentatte ganger. Noen som har noe formening om det?

Lars C. Krogenæs

Er ikke skadelig i det heletatt. Det samme gjelder for trekk av strøm fra batteriet.

Tenk på hvordan batteriet blir brukt under en kjøretur. Fullt trykk hvis du har Leaf (eller kun 10% trykk på pedalen med Tesla), og så slipper man opp, regenerer litt før man igjen gir litt watt, og justerer strømtrekket kontinuerlig underveis. Justeringen som Tibber foretar av trekket er ingenting i forhold til det batteriet må gjennom på en normal kjøretur.

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

ELvin2022

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 11. august 2022, klokken 09:46
Er ikke skadelig i det heletatt. Det samme gjelder for trekk av strøm fra batteriet.

Tenk på hvordan batteriet blir brukt under en kjøretur. Fullt trykk hvis du har Leaf (eller kun 10% trykk på pedalen med Tesla), og så slipper man opp, regenerer litt før man igjen gir litt watt, og justerer strømtrekket kontinuerlig underveis. Justeringen som Tibber foretar av trekket er ingenting i forhold til det batteriet må gjennom på en normal kjøretur.
Takk for svar! 🙂👍🏻

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA