Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2016 Leaf 30 nekter å kjøre.

Startet av Helgetur, onsdag 10. august 2022, klokken 20:31

« forrige - neste »

Helgetur

Leafen har blitt litt snurt i ferien då den har stått masse stille. Eg tenkte det var 12v-batteriet som streika. Etter lading er det på 12,08v når bilen er i gong. Dropper til 11,8v når eg skruer på fjernlys/ledbar.
Er det batteriet som er for svakt som lager desse feilmeldingane? Har kopla 12v batteriet heilt i frå i ein time før eg prøvde på nytt. Har ikkje prøvd å slette feilmeldingane enno. Nokon tips?



kaiat

Det høres ut som om batteriet har tatt kvelden, ja. Du kan muligens sjekke jordingskabel, men det er nok batteriet.

I følge servicemanualen er det en spesiell prosedyre som skal følges ved skifte av 12V-batteri. Jeg har hatt ute batteriet i min Leaf uten å følge denne prosedyren (visste ikke om den) og det gikk bra, men aldri godt å vite.
SitatPrecaution for Removing 12V Battery
1. Check that EVSE is not connected.
NOTE:
If EVSE is connected, the air conditioning system may be automatically activated by the timer A/C function.
2. Turn the power switch OFF → ON → OFF. Get out of the vehicle. Close all doors (including back door).
3. Check that the charge status indicator lamp does not blink and wait for 5 minutes or more.
NOTE:
If the battery is removed within 5 minutes after the power switch is turned OFF, plural DTCs may be
detected.
4. Remove 12V battery within 1 hour after turning the power switch OFF → ON → OFF.
NOTE:
• The 12V battery automatic charge control may start automatically even when the power switch is in
OFF state.
• Once the power switch is turned ON → OFF, the 12V battery automatic charge control does not start for
approximately 1 hour.
CAUTION:
• After all doors (including back door) are closed, if a door (including back door) is opened before
battery terminals are disconnected, start over from Step 1.
• After turning the power switch OFF, if "Remote A/C" is activated by user operation, stop the air
conditioner and start over from Step 1.


renska


Trekkoppbil

Etter min erfaring er det et vanlig forløp at startbatteriet sliter når bilen har stått noen uker. Deretter kan det være en periode hvor batteriet stadig er tomt. Trikset jeg har brukt, er å lade det opp over natta med en intelligent biltemader, over natta, når det er tomt. Det kan gjenta seg flere ganger i løpet av en periode, før batteriet tar seg opp igjen.  Av og til er det behov for å kople av den ene batteripolen for å få lada batteriet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA