Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E-tron 55 S-line Black Edition

Startet av Fendern, tirsdag 09. august 2022, klokken 20:37

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Jeg er skeptisk til motorteknologien med børster som BMW bruker. Det har sine fordeler også men likevel føler jeg at børstemotorer er gammeldags og vil føre til ekstra vedlikeholdsutgifter.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

elektro

#31
e-tron er litt sterkere/raskere
Bmw ix 40 er raskere enn oppgitt i spesifikasjonene og er derfor like rask som audi etron. Ingen praktisk forskjell her.
Alle tyske biler er som regel raskere enn oppgitt, men det er i alle fall 0,4 sek på papiret. Og i følge resultatene til Teslabjørn er det faktisk 0,4 sek forskjell fra 50-100 km/t. Det er vel til en viss grad nyttig nyttig, selv om jeg er enig i at det ikke er noen praktisk forskjell.

e-tron har større batteri (15 kWh netto / 20 kWh brutto)
Ja, etron har større batteri, men bruker samtidig såpass mye ekstra strøm at den reelle rekkevidden er ca lik.
I sommertesten til NAF gikk de to bilene akkurat like langt, 399 km, mens i vintertesten gikk e-tron 32 km, lenger. Selv om det var snøvær. Og robåt tidligere. Det er mange mulige forklaringer på dette, men gitt at bilene bruker like mye energi på å varme opp kupéen, vil en bil med mindre batteri bruke prosentvis større andel til oppvarming. Samt at e-tron har mer buffer. I praksis vil nok disse bilene ha veldig lik rekkevidde, men jeg tror e-tron vil trekke det lengste strået i fire av fem tilfeller. Rett og slett fordi det skal mye til at en bil med relativt lik form og størrelse bruker 17-18% mer energi. Men forskjell er det. Så kan man selvfølgelig synes med at forbruket til e-tron gir en litt vond smak i munnen. Det kan imidlertid også hende at det bidrar til å gjøre kjøreopplevelsen hakket mer sportslig.

e-tron lader raskere
Begge bilene lader på 150, men etron har en flatere ladekurve. Samtidig er det ikke noe praktisk forskjell på hvor langt du kan kjøre per ladeøkt. Etron lader raskere mot slutten, men den bruker også mer energi så det går opp i opp.
Hvis vi tar utgangspunkt i at bilene går like langt, bruker iX 40 elleve minutter lenger på å toppe batteriet fra 50% til 90%. Ikke veldig viktig, men 29 minutter er litt lenger å vente enn 18 minutter hvis man en sjelden gang ikke er opptatt med andre ting mens dette pågår.

e-tron har mer oppgitt bagasjeplass og frunk
Etron er oppgitt med betydelig større bagasjerom i spesifikasjonen, men forskjellen er mindre i virkeligheten. Men det er nok litt større på etron. At ix ikke har frunk for ladekabler er et savn.
Bruker egentlig frunken mest på langtur. Gjerne til matvarer. Og søppel på vei tilbake. :) Ikke stor forskjell her heller, egentlig er det mest skuffende at ingen av de store bilene har litt mer plass i bagasjen. Men pluss for fleksibelt sikkerhetsnett på begge. iX har den snedigste løsningen.

e-tron har høyere max bakkeklaring og luftfjæring
Begge bilene har tilstrekkelig bakkeklaring etter mitt skjønn. Ut i fra hva jeg kan se har ix mer enn etron, men etron har kanskje mulighet for å justere høgere pga luft ved behov? Uansett begge bilene tar deg frem til 99% av alle hytter. Angående luft så kan ix 40 ha luft, men du kan nok ikke bestille det nå da bmw har begrenset noen av tilvalgene pga delemangel.
Enig i at bakkeklaringen til iX er mer enn tilstrekkelig. Tror det er 20,2 cm. e-tron har i utgangspunktet 17,2 men kan heves til 24,2 eller senkes til 15,2. I fem forskjellige nivåer. Det er jo utvilsomt en liten fordel, selv om det ikke er viktig. Viktigere synes jeg det er med luftfjæringen i seg selv. Her synes jeg det var litt forskjell. Og det er standard.

SitatInformasjonen jeg viser til her har støtte i data fra bjørn nyland. Du kan se mer her. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=735351678

Hvis du ser på reviews så slår de begge veier. Det kommer ned til om du ønsker det tradisjonelle eller det moderne. Bilene er såpass like at det kommer ned til personlig preferanse.

Når det kommer til pris har bmw vært billigere men jeg ser audi kommer ganske bra ut i disse dager da jeg antar de kjører på med kampanjer for å selge ut før oppdateringen kommer. Men, det er jo selvfølgelig usikkert hvordan oppdateringen vil slå ut på bruktbilprisen. Samtidig er det rabatt å hente på bmw dersom du er kan benytte deg av storkunderabatt på 4% som feks medlem i akademikerne osv.

Det kommer alt i alt ned til hvilken bil du liker. Du vil garantert bli fornøyd med begge. Og ikke minst. Hvilken kan du få før nyttår så du ikke må betale moms :)

Se kommentarer over, i rødt. Nå tar det helt av her! :) Enig i konklusjonen, altså. :) Dette er veldig like biler, hvor det først og fremst koker ned personlig smak. Og hva du får tak i før nyttår. Det er klart, e-tron 55 er jo veldig nær en eller annen midtlivsoppdatering... Som forklarer at man nå kan gjøre et godt kjøp, med noen designelementer som ikke fantes da jeg kjøpte. Jeg er kanskje mest skuffet over at jeg ikke finner noen god grunn til å bytte til iX 40, fordi jeg synes den er grisekul.

PS! Når det gjelder akkurat forbrukstestene Teslabjørn har gjort av e-tron 55, er ingen av disse gjort i gode forhold på sommeren på den vanlige ruta. Resultatene ligger er dermed kunstig høye, sammenlignet med en del andre biler. Dette velger han å se bort fra, når han i alle sine videoer kommenterer forbruket til «fat e-tron».
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på mandag 15. august 2022, klokken 23:30
Se kommentarer over, i rødt. Nå tar det helt av her! :) Enig i konklusjonen, altså. :) Dette er veldig like biler, hvor det først og fremst koker ned personlig smak. Og hva du får tak i før nyttår. Det er klart, e-tron 55 er jo veldig nær en eller annen midtlivsoppdatering... Som forklarer at man nå kan gjøre et godt kjøp, med noen designelementer som ikke fantes da jeg kjøpte. Jeg er kanskje mest skuffet over at jeg ikke finner noen god grunn til å bytte til iX 40, fordi jeg synes den er grisekul.
Tja, jeg diskvalifiserte etron når jeg vurderte den på to ting nesten umiddelbart. Den inneklemte opplevelsen i cockpiten og båtfølelsen når man kjører.

Etron er stor og veldig tung, og føles slik. Selv med alt av sportslige innstillinger skrudd opp på maks.

IX40/50 er milevis bedre her, og grunn nok til å velge den (merk: personlige preferanser). Men så er det jo iX50 man egentlig vil ha...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hax

Sitat fra: elektro på mandag 15. august 2022, klokken 23:30

e-tron har større batteri (15 kWh netto / 20 kWh brutto)
Ja, etron har større batteri, men bruker samtidig såpass mye ekstra strøm at den reelle rekkevidden er ca lik.
I sommertesten til NAF gikk de to bilene akkurat like langt, 399 km, mens i vintertesten gikk e-tron 32 km, lenger. Selv om det var snøvær. Og robåt tidligere. Det er mange mulige forklaringer på dette, men gitt at bilene bruker like mye energi på å varme opp kupéen, vil en bil med mindre batteri bruke prosentvis større andel til oppvarming. Samt at e-tron har mer buffer. I praksis vil nok disse bilene ha veldig lik rekkevidde, men jeg tror e-tron vil trekke det lengste strået i fire av fem tilfeller. Rett og slett fordi det skal mye til at en bil med relativt lik form og størrelse bruker 17-18% mer energi. Men forskjell er det. Så kan man selvfølgelig synes med at forbruket til e-tron gir en litt vond smak i munnen. Det kan imidlertid også hende at det bidrar til å gjøre kjøreopplevelsen hakket mer sportslig.

Jeg ser at vi er mer eller mindre enige, men jeg må arrestere deg litt for cherry picking :)

Det stemmer at etron gikk litt lenger i vintertesten til naf og at det var snøvær, men da er det også viktig å nevne at ix testen gikk når det var 5 grader kaldere. Og når du først har begynt å trekke inn miljøfaktorer som taler for etron burde en også trekke frem de som taler for ix. I sommertesten der de gikk like langt kjørte etron i 20 grader og tør veibane mens ix hadde ca 12 grader og delvis våt kjørebane. Ix testes også med 22 tommer mot 20 på etron. Basert på dette kunne en like gjerne snu din konklusjonen på hodet å si at ix som vil trekke det lengste strået 4 av 5 ganger, men jeg holder meg til min tidligere konklusjon om at de går ca like langt. :)

elektro

Sitat fra: Hax på tirsdag 16. august 2022, klokken 08:36
Jeg ser at vi er mer eller mindre enige, men jeg må arrestere deg litt for cherry picking :)

Det stemmer at etron gikk litt lenger i vintertesten til naf og at det var snøvær, men da er det også viktig å nevne at ix testen gikk når det var 5 grader kaldere. Og når du først har begynt å trekke inn miljøfaktorer som taler for etron burde en også trekke frem de som taler for ix. I sommertesten der de gikk like langt kjørte etron i 20 grader og tør veibane mens ix hadde ca 12 grader og delvis våt kjørebane. Ix testes også med 22 tommer mot 20 på etron. Basert på dette kunne en like gjerne snu din konklusjonen på hodet å si at ix som vil trekke det lengste strået 4 av 5 ganger, men jeg holder meg til min tidligere konklusjon om at de går ca like langt. :)

Om vintertesten i 2022 skriver NAF at det var; "relativt greie vinterforhold, med tørre veier og kuldegrader mellom 0 og -10 grader. Bildet under viser til sammenligning hvordan det så ut vinteren 2020. Neppe noen fordel, i alle fall. Det andre bildet viser e-tron 55 i sommertesten med 21-tommers hjul (som er 265 mm. brede både foran og bak). Ikke 20, som NAF muligens skrev. Jeg går imidlertid med på at iX 40 hadde dårligere kjøreforhold i sommertesten, og imponerer med 22-tommers hjul. Selv om gunstig vind f.eks. fort kan oppheve andre ulemper. I tillegg kommer innstillinger i bilen, sjåførenes kyndighet osv.

Litt mer kjøtt på beinet; I Teslabjørn sin 90 km/t test brukte iX 40 brukte bare 170 Wh/km. Det gir 415km. rekkevidde dersom man får 70,5 kWh ut av batteriet. Dette er med 21 tommers hjul og Alenza dekk i 255 mm. bredde.

Godeste Teslabjørn har som sagt ingen gode tester av rekkevidden på e-tron 55, men har testet e-tron 50 Sportback til 201 Wh/km med 20 timmers hjul og Alenza dekk i 255 mm. bredde. Eksakt samme resultat fikk jeg med min e-tron 55 quattro da jeg kjørte tur/retur Dal-Rudshøgda i 90 km/t konstant nylig, med Contiental dekk med samme dimensjoner. Dersom man får 85,7 kWh ut av batteriet, så gir det 426 km. rekkevidde.

I 120 km/t brukte iX40'en 242 Wh/km, som gir 293 km. rekkevidde.

I samme hastighet brukte e-tron 50 Sportback 256 Wh/km. Som vel er et resultat vi kan stryke, for her får denne modelen nok en viss fordel av aerodynamikken. Men, det sannsynliggjør mine målinger av den feite broren til 265 og 270 i to forskjellige tester på samme strekning. La oss ta den dårligste noteringen, den gir 314 km. rekkevidde, dersom man får kun 84,7 kWh ut i høyere fart, med mer varmetap.

Nuvel. Jeg har for lengst gått med på uavgjort i disiplinen rekkevidde. Det gjør det bla. lettere å sammenligne ladehastighet. Men e-tron kan stå lengst stille med varmeapparatet på. Ha ha.. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 16. august 2022, klokken 06:34
Tja, jeg diskvalifiserte etron når jeg vurderte den på to ting nesten umiddelbart. Den inneklemte opplevelsen i cockpiten og båtfølelsen når man kjører.

Etron er stor og veldig tung, og føles slik. Selv med alt av sportslige innstillinger skrudd opp på maks.

IX40/50 er milevis bedre her, og grunn nok til å velge den (merk: personlige preferanser). Men så er det jo iX50 man egentlig vil ha...

Ja, folk er forskjellig. Det du kaller inneklemt, opplever jeg som mer førerorientert og til dels positivt. :)

Personlig synes jeg selv e-tron med standardunderstell og 20-tommers hjul føles mer sportslig enn iX 40 med stålfjærer og 22-tommers hjul på svingete vei. (Black Edition har vel sportsunderstell og 21-tommers hjul). Lavere tyngdepunkt og luftfjæring bidrar nok til det. Eller kanskje det er kraftdistribusjonen som gjør det. Vil tro iX 50, eller iX 40 med luftfjæring er mer lik, men jeg foretrekker styringen på e-tron. Dessuten er den da langt billigere.

Mange kommenterer at gassresponsen på e-tron er treg, men at det ikke "smeller til" som på Tesla er faktisk noe jeg setter pris på. Her er nok iX mer din smak, den er relativt rask fra 0-50.

Apropos båt; her er en klassiker, Model X vs. e-tron 55 i 5th Gear. https://youtu.be/Mh9v7zludUs?t=636
Her er elgtest med e-tron 55 https://www.youtube.com/watch?v=L1EMrOGALbg (med standard understell, 20-tommers hjul og kjøremodus Auto).
Her er samme test med iX 40 https://www.youtube.com/watch?v=L1EMrOGALbg

Felles for alle er at det er store og tunge biler, men at e-tron 55 peker seg ut som båt, finner jeg litt merkelig. I forhold til en Model Y eller 3, selvfølgelig..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Får prøve å pense inn på sporet igjen. Men først, BMW iX er en bil jeg virkelig liker! En annen bil jeg har vurdert er NIO ES8. Prøvekjørte den for andre gang denne uken. Kort oppsummert; Dette er e-tron og Model X som har fått barn. Den er raskere og større enn e-tron, og mer komfortabel enn Model X.

Hadde denne bilen fått litt bedre paneler i skjermene, Android Auto OS, eller i alle fall Google navigasjon, litt mindre billig plastikk som «avslører» bilens opphav, delingsnett, litt færre rare lyder, DAB, mer avanserte lykter med spyling, større tank til vindusspylervæske, litt mer tilbakelente seter på bakerste rad og noen andre småting, hadde den vært nær perfekt. Har ikke avskrevet den, men den begynner også å bli noe gammel uten samme «Botox behandling» som e-tron.

En bil jeg umiddelbart følte meg hjemme i, er Volvo XC40. Her er nesten alt riktig. Skulle dog gjerne hatt den med skjermen og MMI'en til Polestar. Men det er plassen gjør vel at den blir diskvalifisert for oss. Selv om den kanskje kunne fungert som ventepølse?

For de som ikke har e-tron 55 fra før, og har maks to barn (ev. tre litt større), virker Black Edition som et fantastisk kjøp. Hva er prisen, egentlig? Er det 820' med vinterhjul og serviceavtale?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Fendern

Jeg var så «dum» å spørre her inne hva jeg burde ha, så endte opp med HUD, skinnseter og elektrisk rattstamme (pluss noe andre småtteri som skvettlapper og rullegardin for de små). Prisen endte opp på 840.

Forresten, vi kommer fra XC40 (elektrisk), og kanskje det eneste jeg ser jeg kommer til å savne fra denne er Google Maps som navigasjon. Hvordan er det å bruke Apple Car Play i Audien, og Google Maps herifra?

Orbit

Apple Car Play + Google maps fungerer helt fint, men jeg foretrekker likevel bilens egen navigasjon. Kartinformasjonen til Audi er riktignok mer på etterskudd med oppdateringer, men det har ikke plaget meg. Ved å bruke bilens egen navigasjon får du

  • Mulighet for kart/navigasjon også på skjerm foran fører (CarPlay er bare på skjerm i midtkonsollen)
  • Navigasjonsveiledning i HUD (siden du har bestilt dette)
  • Nøyaktig estimat av batteriprosent på mellomstopp/mål, samt evt ladebehov underveis
  • Sanntidsinformasjon om tilgjengeligheten på ladere underveis - riktignok ikke for alle ladeoperatører
  • Bedre omdirigering av kjørerute ved kø/ulykker (I alle fall min erfaring. De gangene passasjerer har sjekket omkjøring med Google maps på mobil, har det kommet dårlig ut når vi gamblet på dens forslag. Nå er konsensus blitt at bilen vet best)
  • Mer bil-relevante Point-Of-Interrest på kartet, og også bedre filtrering. Du kan også ha forskjellig filtrering på de to skjermene.
Du får i alle fall nå muligheten til å prøve begge deler, så kan det godt være at du har andre preferanser.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hemsedal

Er det noen som har bilder av påmonterte skvettlapper


el-H

Sitat fra: hemsedal på tirsdag 16. august 2022, klokken 22:02
Er det noen som har bilder av påmonterte skvettlapper
Jeg hadde lagt ut noen her i en annen tråd: https://elbilforum.no/index.php?topic=48184.600
En annen hadde også lagt ut bilde av bil som er svart eller grå nederst i en annen tråd.

Fendern

#41
Sitat fra: Orbit på tirsdag 16. august 2022, klokken 21:40
Apple Car Play + Google maps fungerer helt fint, men jeg foretrekker likevel bilens egen navigasjon. Kartinformasjonen til Audi er riktignok mer på etterskudd med oppdateringer, men det har ikke plaget meg. Ved å bruke bilens egen navigasjon får du

  • Mulighet for kart/navigasjon også på skjerm foran fører (CarPlay er bare på skjerm i midtkonsollen)
  • Navigasjonsveiledning i HUD (siden du har bestilt dette)
  • Nøyaktig estimat av batteriprosent på mellomstopp/mål, samt evt ladebehov underveis
  • Sanntidsinformasjon om tilgjengeligheten på ladere underveis - riktignok ikke for alle ladeoperatører
  • Bedre omdirigering av kjørerute ved kø/ulykker (I alle fall min erfaring. De gangene passasjerer har sjekket omkjøring med Google maps på mobil, har det kommet dårlig ut når vi gamblet på dens forslag. Nå er konsensus blitt at bilen vet best)
  • Mer bil-relevante Point-Of-Interrest på kartet, og også bedre filtrering. Du kan også ha forskjellig filtrering på de to skjermene.
Du får i alle fall nå muligheten til å prøve begge deler, så kan det godt være at du har andre preferanser.

Takk for knallgodt svar!

Tillegsspørsmål: Kan man bruke ALLE apper man har på telefonen, på skjermen i bilen, når den er koblet opp med Apple CarPlay? Youtube, Spotify, osv

Contango

Man kan kun bruke apper som støtter Apple Car Play.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

StigV

Sitat fra: hemsedal på tirsdag 16. august 2022, klokken 22:02
Er det noen som har bilder av påmonterte skvettlapper

Jeg har bare foran, originale fra Audi, det ser slik ut
2022 Audi e-tron 55 S-line
2015 Tesla Model S 85D

daktari

Sitat fra: elektro på søndag 14. august 2022, klokken 21:49
Sitat fra: daktari på lørdag 13. august 2022, klokken 10:49
Sitat fra: elektro på fredag 12. august 2022, klokken 18:21
Sitat fra: Orbit på torsdag 11. august 2022, klokken 23:32
Nøkkel på Android-telefon heter "Audi connect key" (opsjon 2F1 kr 1980), men dette er en tjeneste som må fornyes etterhvert. Det følger også med et RFID-kort i kredittkortstørrelse, men dette kan bare aktiveres via en Android-telefon. Etter de tre første årene som er inkludert, koster det 913 kr/år.

Ladeluke på begge sider (JS1, kr 5560) kan leveres også med standardladeren på 11 kW. Skal en ha 22 kW er dette et ekstra tilvalg (KB4, kr 20360). Disse kan nå bestilles uavhengig av hverandre. Det var før en binding i systemet (men ikke teknisk) på at 22 kW krevde også høyre ladeluke, men den er tatt bort nå.

Takk Orakel! Jeg mener @Orbit.. :D

Har forøvrig prøvekjørt BMW iX40 i dag, og jeg står ved mitt råd ang. e-tron 55 quattro Black Edition; Løp og kjøp!
Kanskje bedre i en annen tråd, men hva synes en erfaren etron eier om iX40?

Hehe.. ser at dette fort kan utarte seg, men la meg begynne med å si at jeg har alltid har hatt sansen for BMW. Som ung var drømmen en 325i (eller M3, da..). 20 år senere likte jeg deres til tilnærming til elbil med i3 og har latt meg imponere av hva de fikk til med iX3, selv om den kom litt sent og er uten firehjulstrekk. Jeg er også blant de som liker utseendet til iX veldig godt! Faktisk enda bedre enn e-tron quatttro. Med en pris på rett over 800 greit utstyrt burde 40'en også være en god konkurrent. Men;

  • e-tron er litt sterkere/raskere
  • e-tron har større batteri (15 kWh netto / 20 kWh brutto)
  • e-tron lader raskere
  • e-tron har mer oppgitt bagasjeplass og frunk
  • e-tron har høyere max bakkeklaring og luftfjæring
Du betaler altså mer, eller i beste fall like mye, for mindre. Selv om forskjellene i praksis er små, og iX 40 er nyere, må jeg si 1-0 til e-tron på verdi for pengene.

På støynivå vurderer jeg bilene likt og assistentsystemene oppleves som like bra. Fjæringen er imidlertid mer komfortabel i e-tron, samtidig som den krenger mindre. Jeg mener også at styringen er mer direkte og «tightere» på et vis. 2-0.

Når det gjelder interiøret er iX mer moderne og luftigere. Begge bilene har gode bakseter med OK lårstøtte. Jeg blir imidlertid ikke helt venn med de korte, rare forsetene i iX, som man sitter oppå. Selv om det faktisk er noe sidestøtte der, når det trengs. Skjermen er pen, men sitter for langt unna føreren, og den må man bruke i større grad enn på e-tron. F.eks. til å endre avstand til forankjørende bil på adaptiv cruise, velge kjøreprogram osv. Lane assist har ingen dedikert knapp, men man må «cycle» innom hastighetsbegrensning for å komme til ACC med og uten kjøreassistent. Nå kan man sikkert gjøre mye med iDrive, med litt trening, men direkte intuitivt er dette systemet ikke. De haptiske knappene på treverket, som min bil var utstyrt med, krever jo også at man tar blikket bort fra veien i stor grad. Varmepanelene i iX er en interressant løsning, men for meg blir dette 3-0.

Så kunne jeg fint levd med dette, dersom bagasjeplassen var mye bedre i BMW iX. Det er den ikke. Snarere tvert om, etter mitt skjønn. Den er i beste fall lik. Da mener jeg valget blir relativt enkelt, men heldigvis handler ikke bilkjøp kun om fornuft. 8)

PS! Jeg kjørte en kort, blandet testrunde på tre mil med begge biler og fikk 20,0 kWh/100 km. i iX'en  og 21,0 kWh/100 km. i e-tron. Er dessverre litt usikker på om jeg fikk med meg turen til den forrige testsjåføren erttersom jeg ikke nullstilte «denne turen».. Fikk i alle fall ikke inntrykk av ar der var natt og dag. Hadde vært gøy å testet bilene på langtur, sammen. Under like forhold og i samme tempo.
Enig i mye, men vil hevde at iX40 på vinteren går kortere enn E55, ca 3-4 mil. Mulig dette bildet er endret på sommer der det fremstår som iX bruker veldig lite strøm.

-Jeg likte ikke den trange kupeen og store panseret på etron, "gammel Audi" look.

-Bagasjeplassen på etron er klart større. Dette er BMWs store katastrofe.

-Rails gjør at takboksen sitter penere på Audien.

-Audien har en gammelmodig kjørefølelse, ingen mulighet for enpedal, mens iX har en meget godt avstemt enpedal-funksjon.

-bedre assistenter på iX, auto filskift, smart overtakelse av fartsgrense osv.

-bedre rygge- og 3d kamera, god parkass og den "rygge tilbake i sporet".

-bedre lys/matrix på iX

Forøvrig opplever jeg at med ID.4 får jeg 90% av etron på plass/rekkevidde/komfort og utstyr til 57% av prisen... Det er grunnen til at iX ble solgt istedetfor etron.

Har et håp om at etron facelift gjør et hopp på modernitet og rekkevidde, men det fordrer at de bytter de håpløst tørste og ulende motor/planetgirkassene til de mer nøysomme variantene fra MEB eller andre plattformer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA