Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Solcelleanlegg: Lyse vs Otovo, Batteridrift og evt Tibber

Startet av espen1976, fredag 15. juli 2022, klokken 12:40

« forrige - neste »

espen1976

Hei, jeg vurderer og invester i solcelleanlegg, og etter å ha fått pristilbud fra Lyse og Otovo, har jeg noen spørsmål.

Lyse vil ha ca 190 000kr for det største anlegget jeg kan ha.
Otovo vil ha 340 000kr for eksakt samme.

Otovo sier jeg da eier anlegget, mens Lyse ikke nevner noe om eierskap i tilbudet. Jeg har begynt å lese betingelsene, men har noen av dere noen input her?

Går det an å få koblet til en batteridrift på disse i tillfelle blackout?
Jeg ønsker en «off the grid» løsning. Tesla har jo det, men pr idag levere de vel ikke i Norge?

Jeg vurderer å skifte til Tibber. Hva bestemmer om anleggene vil være kompatible med Tibber?

Takk for svar 😄

ToWalkOrDrive

Sitat fra: espen1976 på fredag 15. juli 2022, klokken 12:40
Hei, jeg vurderer og invester i solcelleanlegg, og etter å ha fått pristilbud fra Lyse og Otovo, har jeg noen spørsmål.

Lyse vil ha ca 190 000kr for det største anlegget jeg kan ha.
Otovo vil ha 340 000kr for eksakt samme.

Otovo sier jeg da eier anlegget, mens Lyse ikke nevner noe om eierskap i tilbudet. Jeg har begynt å lese betingelsene, men har noen av dere noen input her?

Går det an å få koblet til en batteridrift på disse i tillfelle blackout?
Jeg ønsker en «off the grid» løsning. Tesla har jo det, men pr idag levere de vel ikke i Norge?

Jeg vurderer å skifte til Tibber. Hva bestemmer om anleggene vil være kompatible med Tibber?

Takk for svar 😄

Dersom det ikke står noe om eierskap så skal det være at du blir eieren. Men du kan jo sende dem en e-mail og få bekreftelse. Skal og stå noe om garanti.

Har ikke greie på solceller, men når jeg går inn på Lyse's kalkuleringssider og hiver på hyttetaket, så foreslår den solceller på taket mot nord...??...og forventer årlig produksjon på 1474kWh. Med en pris på 111.786 inkl Enova-støtte. Så hvis strømprisen skulle vært 2kr per kWh så vil det ta 38 år før det er i null...? Mulig det er noe rart med hvordan den oppfatter taket mitt på sørsiden, og at dette fører til lav produksjon i kalkulatoren...?

Hvis du skal ha off-the-grid så må du jo ha et svært batteri for å unngå å kaste bort strøm...men har sett et par som tilbyr slike batterier...koster en del...kan fort være lønnsomt å heller selge strømmen som er til overs.
Tesla Model Y                         2021-

elektrolux

#2
Hinsides prising.

Kjøp solpanelene hos https://www.sparelys.no/butikk/solenergi/solcellepanel og monter selv.

Oppkoblingen må etter reglene overlates til en installatør,  men et anlegg med 8 paneler bør ikke koste mange 10 000 lappene
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vidar_S

Sitat fra: espen1976 på fredag 15. juli 2022, klokken 12:40
Hei, jeg vurderer og invester i solcelleanlegg, og etter å ha fått pristilbud fra Lyse og Otovo, har jeg noen spørsmål.

Lyse vil ha ca 190 000kr for det største anlegget jeg kan ha.
Otovo vil ha 340 000kr for eksakt samme.

Otovo sier jeg da eier anlegget, mens Lyse ikke nevner noe om eierskap i tilbudet. Jeg har begynt å lese betingelsene, men har noen av dere noen input her?

Går det an å få koblet til en batteridrift på disse i tillfelle blackout?
Jeg ønsker en «off the grid» løsning. Tesla har jo det, men pr idag levere de vel ikke i Norge?

Jeg vurderer å skifte til Tibber. Hva bestemmer om anleggene vil være kompatible med Tibber?

Takk for svar 😄

Du kan få batteridrift på "alle" solcelleanlegg, men det er neppe noen økonomisk gunstig løsning per i dag, både grunnet pris på batterier, ekstra installasjonskostnad og hvor mye/lite forbruk du klarer å flytte fra dyre til billigere timer. Nå vet ikke jeg hvordan forholdene er der du bor, men strømbrudd må man vel si skjer relativt sjelden i Norge.

Om du med "kompatibel" med Tibber mener at du kan se produksjon direkte i Tibber-appen så avhenger dette av inverteren. Om du finner produsenten av din inverter under "Power-ups" i Tibber-appen så vil du kunne se forbruket der mer eller mindre live, men det er ikke alle som er like godt implementert. Med forbehold om at jeg overser noen støtter de Afore, Fronius, Growatt, SMA, SolarEdge og Solis. Selv har jeg en INVT-inverter og disse bruker samme backend som Solis, så etter litt prøving og feiling fikk jeg knyttet denne til Tibber-appen med Solis power-up'en. Jeg må riktignok koble fra- og til om jeg ønsker fullstendige grafer i Tibber per i dag, men det var visst bare sånn det var med Solis foreløpig.

Ellers er mitt tips det samme som jeg fikk her før jeg kjøpte solcelleanlegg selv - velg den billigste løsningen du finner :)

Elmo

Sitat fra: espen1976 på fredag 15. juli 2022, klokken 12:40
Går det an å få koblet til en batteridrift på disse i tillfelle blackout?
Jeg ønsker en «off the grid» løsning. Tesla har jo det, men pr idag levere de vel ikke i Norge?

OffGrid betyr egentlig at du er helt frakoblet strømnettet, men jeg antar du mener at du ønsker å kunne bruke anlegget som "UPS" ved strømbrudd.
Standard for OnGrid solcelleanlegg er at de må ha spenning fra nettet for å produsere. Det er (primært) for å sikre at ikke du leverer ut på nettet ved planlagt strømbrudd og skader arbeidere som antar at de jobber på strømløst utstyr.
Så å kunne bruke egenprodusert strøm (med eller uten batteri) ved strømbrudd krever en god del ekstrautstyr mellom solcelleanlegget og "nettet".
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Kanskje litt off-topic, men . .
Sitat fra: Vidar_S på fredag 22. juli 2022, klokken 08:43
. . . . inverter under "Power-ups" i Tibber-appen  . . . . 
Med forbehold om at jeg overser noen støtter de Afore, Fronius, Growatt, SMA, SolarEdge og Solis.
Selv har jeg en INVT-inverter og disse bruker samme backend som Solis, så etter litt prøving og feiling fikk jeg knyttet denne til Tibber-appen med Solis power-up'en.
Jeg har SMA invertere og byttet nylig til Tibber.
Tibbers "Power-up" for SMA fungerer ikke "for tiden:(
Jeg har ikke fått helt klarhet i hva problemet er, men visstnok sluttet de å fungere sammen etter en SW-oppgradering eller OS-bytte hos enten Tibber eller SMA.

Så jeg ser bare strøm til og fra nettet i Tibber-appen, men ikke hvor mye egenprodusert som går til eget forbruk (enn så lenge).
SMA har jo egen APP som viser produksjon så jeg har allikevel en viss idé/kontroll.
Tibber sier at de "jobber med saken" men det har de holdt på med siden i vinter engang.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Kristian O

Sitat fra: Vidar_S på fredag 22. juli 2022, klokken 08:43
Sitat fra: espen1976 på fredag 15. juli 2022, klokken 12:40
Hei, jeg vurderer og invester i solcelleanlegg, og etter å ha fått pristilbud fra Lyse og Otovo, har jeg noen spørsmål.

Lyse vil ha ca 190 000kr for det største anlegget jeg kan ha.
Otovo vil ha 340 000kr for eksakt samme.

Otovo sier jeg da eier anlegget, mens Lyse ikke nevner noe om eierskap i tilbudet. Jeg har begynt å lese betingelsene, men har noen av dere noen input her?

Går det an å få koblet til en batteridrift på disse i tillfelle blackout?
Jeg ønsker en «off the grid» løsning. Tesla har jo det, men pr idag levere de vel ikke i Norge?

Jeg vurderer å skifte til Tibber. Hva bestemmer om anleggene vil være kompatible med Tibber?

Takk for svar 😄

Du kan få batteridrift på "alle" solcelleanlegg, men det er neppe noen økonomisk gunstig løsning per i dag, både grunnet pris på batterier, ekstra installasjonskostnad og hvor mye/lite forbruk du klarer å flytte fra dyre til billigere timer.
Enig i at det neppe er god butikk med batteri, men ta med i regnestykket at man kan bruke batteri til å jevne ut effekt også, og dermed redusere nettleige.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Elmo

Sitat fra: Kristian O på fredag 22. juli 2022, klokken 18:19
Sitat fra: Vidar_S på fredag 22. juli 2022, klokken 08:43
Du kan få batteridrift på "alle" solcelleanlegg, men det er neppe noen økonomisk gunstig løsning per i dag, både grunnet pris på batterier, ekstra installasjonskostnad og hvor mye/lite forbruk du klarer å flytte fra dyre til billigere timer.
Enig i at det neppe er god butikk med batteri, men ta med i regnestykket at man kan bruke batteri til å jevne ut effekt også, og dermed redusere nettleige.
Skal ikke overvurdere effekten av nettleia i regnestykket heller da.
Det er jo bare snakk om noen få hundrelapper i måneden mellom høyeste og laveste sats
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Kristian O

Sitat fra: Elmo på fredag 22. juli 2022, klokken 20:24
Sitat fra: Kristian O på fredag 22. juli 2022, klokken 18:19
Sitat fra: Vidar_S på fredag 22. juli 2022, klokken 08:43
Du kan få batteridrift på "alle" solcelleanlegg, men det er neppe noen økonomisk gunstig løsning per i dag, både grunnet pris på batterier, ekstra installasjonskostnad og hvor mye/lite forbruk du klarer å flytte fra dyre til billigere timer.
Enig i at det neppe er god butikk med batteri, men ta med i regnestykket at man kan bruke batteri til å jevne ut effekt også, og dermed redusere nettleige.
Skal ikke overvurdere effekten av nettleia i regnestykket heller da.
Det er jo bare snakk om noen få hundrelapper i måneden mellom høyeste og laveste sats
Jepp, som sagt er eg enig i at batteri neppe er god butikk.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

geear

Sitat fra: Vidar_S på fredag 22. juli 2022, klokken 08:43
Sitat fra: espen1976 på fredag 15. juli 2022, klokken 12:40
Hei, jeg vurderer og invester i solcelleanlegg, og etter å ha fått pristilbud fra Lyse og Otovo, har jeg noen spørsmål.

Lyse vil ha ca 190 000kr for det største anlegget jeg kan ha.
Otovo vil ha 340 000kr for eksakt samme.

Otovo sier jeg da eier anlegget, mens Lyse ikke nevner noe om eierskap i tilbudet. Jeg har begynt å lese betingelsene, men har noen av dere noen input her?

Går det an å få koblet til en batteridrift på disse i tillfelle blackout?
Jeg ønsker en «off the grid» løsning. Tesla har jo det, men pr idag levere de vel ikke i Norge?

Jeg vurderer å skifte til Tibber. Hva bestemmer om anleggene vil være kompatible med Tibber?

Takk for svar 😄

Du kan få batteridrift på "alle" solcelleanlegg, men det er neppe noen økonomisk gunstig løsning per i dag, både grunnet pris på batterier, ekstra installasjonskostnad og hvor mye/lite forbruk du klarer å flytte fra dyre til billigere timer. Nå vet ikke jeg hvordan forholdene er der du bor, men strømbrudd må man vel si skjer relativt sjelden i Norge.

Om du med "kompatibel" med Tibber mener at du kan se produksjon direkte i Tibber-appen så avhenger dette av inverteren. Om du finner produsenten av din inverter under "Power-ups" i Tibber-appen så vil du kunne se forbruket der mer eller mindre live, men det er ikke alle som er like godt implementert. Med forbehold om at jeg overser noen støtter de Afore, Fronius, Growatt, SMA, SolarEdge og Solis. Selv har jeg en INVT-inverter og disse bruker samme backend som Solis, så etter litt prøving og feiling fikk jeg knyttet denne til Tibber-appen med Solis power-up'en. Jeg må riktignok koble fra- og til om jeg ønsker fullstendige grafer i Tibber per i dag, men det var visst bare sånn det var med Solis foreløpig.

Ellers er mitt tips det samme som jeg fikk her før jeg kjøpte solcelleanlegg selv - velg den billigste løsningen du finner :)
Hva mener du "sånn det var med Solis"? Jeg har Solis og Tibber, og har ikke opplevd mangler der, har ikke sett noe jeg må koble til og fra for å få opp?

Eneste som plager meg er at Solis kun sender data hvert femte minutt eller noe, kunne tenkt meg mye mer realtime oppdatering i app.

jkirkebo

#10
Sitat fra: elektrolux på fredag 15. juli 2022, klokken 22:09
Hinsides prising.

Kjøp solpanelene hos https://www.sparelys.no/butikk/solenergi/solcellepanel og monter selv.

Oppkoblingen må etter reglene overlates til en installatør,  men et anlegg med 8 paneler bør ikke koste mange 10 000 lappene

Sparelys er dyre, over 900,- mer enn Solcellespesialisten for 450W paneler. Så jeg anbefaler heller å handle der. Sparelys har heller ingen 3-fase 230V invertere på mindre enn 25kW på lager etter hva jeg kan se.

Utstyr til et anlegg med 8 paneler vil fra Solcellespesialisten koste omkring 22.000,- for paneler og festemateriell (450W paneler), 8500,- for en 1-fase 3,6kW inverter med wifi-modul og noen hundrelapper i kabel. Ca. 31.000,-.

Hvis noen trenger noen rimelige, brukte invertere har jeg forresten 3 stk. til salgs på finn. 3,8kW og 4,4kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på fredag 22. juli 2022, klokken 20:24
Skal ikke overvurdere effekten av nettleia i regnestykket heller da.
Det er jo bare snakk om noen få hundrelapper i måneden mellom høyeste og laveste sats

Det kommer an på netteieren der du bor. Her koster det 360 kroner pr. måned for å gå opp et eneste effekttrinn (fra 5-10kW til 10-15kW). Så jeg må definitivt gjøre en innsats for å holde meg under 10kW i hvert fall. Ingen rask lading av elbiler her lengre når sola ikke skinner for eksempel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

#12
Sitat fra: Kristian O på lørdag 23. juli 2022, klokken 00:38
Sitat fra: Elmo på fredag 22. juli 2022, klokken 20:24
Sitat fra: Kristian O på fredag 22. juli 2022, klokken 18:19
Sitat fra: Vidar_S på fredag 22. juli 2022, klokken 08:43
Du kan få batteridrift på "alle" solcelleanlegg, men det er neppe noen økonomisk gunstig løsning per i dag, både grunnet pris på batterier, ekstra installasjonskostnad og hvor mye/lite forbruk du klarer å flytte fra dyre til billigere timer.
Enig i at det neppe er god butikk med batteri, men ta med i regnestykket at man kan bruke batteri til å jevne ut effekt også, og dermed redusere nettleige.
Skal ikke overvurdere effekten av nettleia i regnestykket heller da.
Det er jo bare snakk om noen få hundrelapper i måneden mellom høyeste og laveste sats
Jepp, som sagt er eg enig i at batteri neppe er god butikk.

En ting er hvor god butikk et batteri er, en annen ting er tilfredsillelsen av å kun bruke den rimeligste strømmen. Blir nesten som å fylle tanken på bilen når drivstoffet er rimeligere 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vidar_S

Sitat fra: geear på lørdag 23. juli 2022, klokken 10:20
Sitat fra: Vidar_S på fredag 22. juli 2022, klokken 08:43

Om du med "kompatibel" med Tibber mener at du kan se produksjon direkte i Tibber-appen så avhenger dette av inverteren. Om du finner produsenten av din inverter under "Power-ups" i Tibber-appen så vil du kunne se forbruket der mer eller mindre live, men det er ikke alle som er like godt implementert. Med forbehold om at jeg overser noen støtter de Afore, Fronius, Growatt, SMA, SolarEdge og Solis. Selv har jeg en INVT-inverter og disse bruker samme backend som Solis, så etter litt prøving og feiling fikk jeg knyttet denne til Tibber-appen med Solis power-up'en. Jeg må riktignok koble fra- og til om jeg ønsker fullstendige grafer i Tibber per i dag, men det var visst bare sånn det var med Solis foreløpig.

Ellers er mitt tips det samme som jeg fikk her før jeg kjøpte solcelleanlegg selv - velg den billigste løsningen du finner :)
Hva mener du "sånn det var med Solis"? Jeg har Solis og Tibber, og har ikke opplevd mangler der, har ikke sett noe jeg må koble til og fra for å få opp?

Eneste som plager meg er at Solis kun sender data hvert femte minutt eller noe, kunne tenkt meg mye mer realtime oppdatering i app.

Hmm... Da er det mulig jeg har misforstått det Tibber svarte meg. Jeg får data oppdatert hvert femte minutt eller såder i Solis-appen, men i Tibber-app blir det ikke oppdatert skikkelig før jeg kobler fra Solis-powerup i appen og deretter kobler til på nytt.

"Live"-produksjonsdata i Tibber-appen oppdateres ca hvert femte minutt, men data under "Analyser" samt for å få frem all grafikk under produksjonsdata og historiske verdier på forbruksdata (som viser andel av forbruket som kommer fra solceller og import fra nettet) krever at jeg fjerner og legger til Solis powerup i appen for at det skal oppdateres. Antar årsaken er noe cache-greier hos Tibber.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA