Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Id4 bakhjulsdrift på vinterføre

Startet av Fred_05, tirsdag 09. august 2022, klokken 12:23

« forrige - neste »

Fred_05

Vurderer å kjøpe en id4. Men er litt skeptisk da denne er bakhjulsdrift, og gtx er betydelig dyrere. Møller opplyser at id4 er bygd på en slik måte at det ikke merkes. Men jeg har fra tidligere svært dårlig erfaring med bakhjul på vinterføre.

Vil gjerne høre om noen har erfaring med id4 med bakhjulsdrift på vinterføre?

Også, hvordan er dennes gjensalgs verdi?

Kjell Salvigsen

#1
Nå er ikke jeg helt oppdatert på prisforskjell mellom gtx og rwd versjonene, men på andre forum hevder en del at forskjellen ikke er så stor fordi man får mer standard utstyr i gtx bilene. Da tenker jeg først og fremst på led matrix lysene som er standart på Gtx, etter min mening er de meget gode å ha dersom man kjører litt på bekmørke veier med motgående /foranliggende trafikk. Et imponerende system jeg ikke ville vært foruten. Kjører man mest på opplyste veier, er selvsagt ikke dette så viktig.

Jeg har eid rwd id4 siden mars 21 og har aldri hatt problemer med fremkommelighet, har også kjørt en del på Golsfjellet vinterstid og andre steder med snø. Men har aldri utfordret bilen på ubrøytede veier med mye snø/uvanlig krevende forhold med mye is osv, ingenting slår selvsagt awd på krevende vinterforhold. Fordel med rwd er at du får 2-3 mil lengre rekkevidde på vinteren om du skal til fjellet og man får langt bedre svingradius. Ellers mener jeg at rwd er mer enn nok sprek. Dersom prisforskjell er rundt 30-40k slik noen har sagt, så ville jeg gått for gtx. Man får jo mer igjen på bruktmarkedet vil jeg tro. (i dagens marked går også rwd unna :-) ) Lykke til med valget!
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Fred_05

Jeg tenker også på i forhold til skrens og liknende, siden jeg er mer vant med forhjulsdrift?

Nå er det slik at id4 koster godt over hva jeg hadde budsjettert med i første omgang, og jeg må nok ut med minst 64 tusen til for gtx (siden jeg har fått et godt tilbud på id4).

Trond.m

Sitat fra: Fred_05 på tirsdag 09. august 2022, klokken 13:17
Jeg tenker også på i forhold til skrens og liknende, siden jeg er mer vant med forhjulsdrift?

Nå er det slik at id4 koster godt over hva jeg hadde budsjettert med i første omgang, og jeg må nok ut med minst 64 tusen til for gtx (siden jeg har fått et godt tilbud på id4).
Det er i utgangspunktet mindre sjanse for å miste styringen når forhjulene alltid triller fritt. Synes også en kontrollert bakhjulsskrens er langt å foretrekke framfor en skrens på forhjulene når farten i en sving er litt for høy.

Kjell Salvigsen

jeg har ikke opplevd skrens som problem, ikke annet enn at baken av og til sklir litt ut på glatta før bilen tar over igjen. Ja, det er klart at 64.000 kr prisøkning for gtx er en god del penger. Så jeg ville stilt meg spørsmål om hvor stort behovet egentlig er for firehjulstrekk? Har du hytte på fjellet med tildels dårlige veier eller bor du i områder med krevende vintre ? Jeg har fult mye med på id4 eier grupper der dette jevnlig er tema. Mitt inntrykk er at det klare flertall klarer seg fint med bakhjulstrekk etter å ha testet dette en vinter.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Krokstein

Når det gjelder pris på bruktmarkedet for ID4 så er vel denne for tiden (unaturlig) høy uansett hvilken variant av ID4 man har, men når det en gang i fremtiden blir mer orden på leveranser slik at ventetiden ikke er hinsides blir det vel mer normalisert skulle jeg tro.
GTX og endel utstyr vil vel gjøre det lettere å selge, men man får vel aldri igjen hele prisforskjellen mellom en "ribbet" bil og en med mye utstyr så man må en interesse for- og glede av det selv underveis om det skal være noen hensikt i å kjøpe seg opp litt.

Har selv bestilt GTX, men som det nevnes kommer man sikkert veldig langt med RWD også. Det er sannsynligvis veldig sjelden jeg vil ha behov for firehjulstrekk selv også, men jeg valgte det fordi jeg ikke synes prisforskjellen var så voldsom og fordi det gir litt ekstra trygghet på vanskelig føre når bilen blir såpass tung og stor. Begynner å bli veldig lenge siden jeg bestilte bilen så det kan muligens være større prisforskjeller nå??
ID.4 GTX

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Fred_05 på tirsdag 09. august 2022, klokken 12:23
Vurderer å kjøpe en id4. Men er litt skeptisk da denne er bakhjulsdrift, og gtx er betydelig dyrere. Møller opplyser at id4 er bygd på en slik måte at det ikke merkes. Men jeg har fra tidligere svært dårlig erfaring med bakhjul på vinterføre.

Vil gjerne høre om noen har erfaring med id4 med bakhjulsdrift på vinterføre?

Også, hvordan er dennes gjensalgs verdi?

Jeg har ikke kjørt ID4 med bakhjulstrekk om vinteren, men har kjørt en annen elbil med bakhjulstrekk: Tesla Model S i 4,5 år. Jeg ble ikke skremt - ikke i det hele tatt. Forskjellen mellom en gammel fossil-bakhjulstrekk og en elektrisk er at:

ID4 har nær 50/50 vektfordeling foran og bak, som gjør at du ikke får sladd som på en bensinbil med tung motor foran og mye vekt foran, samt at du får bedre grep på bakhjulene som sparker deg opp bakken.

Antisladd/spinn-system på en elbil er generelt mye kjappere på elbil enn en bensinbil.

Hjulene virker å være større enn på gamle biler / bedre fjøringer, så bilene krenger ikke så mye som biler med 15" hjul, og får større flate mot snøen/bedre grep.

Dagens piggfrie vinterdekk er helt fantastisk bra. Har måttet stoppe i glatte oppoverbakker pga motgående trafikk, og trodd jeg ikke ville kunne starte igjen...men klarte det lett.

Summen av alt dette gjorde at jeg ble veldig imponert over 2014 Model S med bakhjulsdrift til vanlige skitrekk-turer, og var min beste vinterbil frem til da, og regner med du får samme nytten på ID4.
Men skal du opp siste bratte bakken til hytten osv, som ikke er brøytet særlig bra, så vil det selvfølgelig være en fordel med 4WD. Er jo greit med ekstra rekkevidde (og muligens bedre svingradius) hvis du ikke trenger 4WD.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

2wd kan gi litt trøbbel hvis du må rygge oppover en bakke på glatt underlag, for da flyttes vekten fremover og vekk fra bakhjulene.

Motsatt i oppoverbakker med nesen frem, da vil vekten være større på drivhjulene bak. Lett å dosere på gassen.

4wd vil alltid gi bedre fremdrift.

Forøvrig er det ekstremt bra antisladd og antispinn på bilen, så i utgangspunktet går det helt fint på vinteren.

Forskjellen i pris mellom ID.pro og ID.4 4motion er bare 24.000,- med samme utstyr.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Gnilre

Jeg har hatt ID4 1st med bakhjulstrekk og har nå ID4 GTX. Den med bakhjulstrekk har så mye antiskrens at det er umulig å få sleng på bilen etter det jeg erfarte. Kanskje 1cm utslag på hekken før elektronikken tok over. Fremkommeligheten i oppoverbakke er bedre enn alle fossilbilene jeg har hatt med forhjulstrekk. Så grunnen til at jeg har endret til firehjulstrekk er mest fordi jeg antar at prisene holder seg bedre i bruktmarkedet. Hvis man ikke skal bytte bil ofte, og ikke har behov for 4-hjulstrekk, er ID4 med bakhjulstrekk et godt valg.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

TJV

Du skal ikke bekymre deg at du får sleng på bilen med kun bakhjulstrekk. Du kjenner såvidt det slipper før all elektronikken hjelper deg, selv om du prøver å få en sladd.
Men ingenting slår 4wd såklart i oppoverbakker.
Er det mulighet for å slå av antisladd? Ville jo vært gøy å testet ut bilen litt mer... spør for en venn  ;)
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

JG

Kommer an på hvor du kjører. Prøvekjørte med bakhjulstrekk på våt nysnø og kom meg opp bakken fra huset først etter flere forsøk. Kjøpte GTX og med traction og det er nada problema. Men så har vi en del bratte og ofte glatte bakker i vinter-Tromsø :-)

turfsurf

Hvis man hovedsaklig kjører på bare veier eller steder der det ikke snør holder RWD.

Ellers gir AWD så mye komfort i hverdagen at det er en no-brainer for meg.

Har hatt både i3 (siste versjon) og Model S RWD, begge med gode dekk, og med begge var hurtigkjetting og dekkvask påkrevd.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Raggen63

Har kjørt en vinter med ID4 rwd og ikke hatt noen problemer med å kjøre på snø og is, vært på flere fjellturer i innlandet og ikke hatt noen problemer med verken styring eller skrens, mye bedre enn de fosilbilene jeg har hatt med forjulstrekk. Antiskrenssystemet slår inn før jeg har merket at bilen går. Nå har jeg få bratte bakker i det daglige men kommet opp der jeg skal.
id4 pro

igniztion

Jeg kom meg nesten ikke av gårde på flat bakke med våt is. Antispinn slo inn så fort at det var fryktelig vanskelig å få beveget bilen i det hele tatt. Aldri hatt noe problemer på noe underlag når man først har fått bilen i gang.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Trond.m

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. august 2022, klokken 08:27
Har hatt både i3 (siste versjon) og Model S RWD, begge med gode dekk, og med begge var hurtigkjetting og dekkvask påkrevd.
Har erfaring med i3 og iX3 med RWD og det har vært helt uproblematisk selv i bratte bakker i Asker og opp hyttevei til 1100 moh. Men de har en traction innstilling som gjør at ikke antispinn tillater litt hjulspinn. Vask av dekk gjelder vel for AWD også hvis man vil kunne kjøre forvarlig. Men at ikke VW har en tilsvarende innstilling av antispinn gjør nok at det er lettere å stå fast med den enn BMW sine modeller. Men mannkan jo håpe at de kommer med forbedret sw etterhvert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA