Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reduksjon i kapasitet og evt levetid ved lite bruk av Elbil?

Startet av Morten79, tirsdag 09. august 2022, klokken 09:19

« forrige - neste »

Morten79

Hei

Hvis man lader en elbil til 80%.  Også kjører man veldig lite i en periode, slik at bilen blir stående med 80% i opptil noen uker uten nevneverdig bruk. Hva med måneder uten bruk? Vil batteriet lades ut merkbart i løpet av denne tiden? Og viktigere, påvirker det levetiden til batteriet?

Jeg har et par betydelig mindre elbiler (RC :) )med LIPO batterier, som jo er noe annet. I know. Men... om de står fulladet uten bruk i lengre tid, tar batteriet skade av det.  Ved langtidslagring skal man lade ut eller opp til en trygg mengde som ikke skader batteriet. Da kan man la det stå i veldig veldig lang tid.  Gjelde dette også full size elbiler også?
Skoda Enyaq 80X (2022)
Mitsubishi Outlander PHEV (2020)

Erik Ola Ulvestad

Kort fortalt; Ja.
Langtidslagring er vel anbefalt rundt 50% SOC.
80% er for mange anbefalt som daglig maks, men då er det jo tenkt at bilen blir brukt snart. For avgangsplanlegging er det greit med 100% til avgangstidspunkt.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Morten79

Takk for svar.

Betyr ikke det at en elbil burde... ha muligheten å GI strøm. La oss si jeg har en elbil som står med 80% batteri.
Så må jeg på utenlandsreise i 2 måneder. Teoretisk eksempel.  Det er jo da ikke så bra at bilen står slik ubrukt.
Hva er anbefalt "langtids lagrings kapasitet"?   Da burde man jo kunne ta strøm UT av elbilen, uten å måtte kjøre i 2-3 timer. 
Skoda Enyaq 80X (2022)
Mitsubishi Outlander PHEV (2020)

turfsurf

Sitat fra: Morten79 på fredag 12. august 2022, klokken 07:58
Hva er anbefalt "langtids lagrings kapasitet"?   Da burde man jo kunne ta strøm UT av elbilen, uten å måtte kjøre i 2-3 timer.
Den praktiske måten å gjøre det på er å slå på f.eks klima.

Men ja, vi venter alle på V2H/G standardisering. Elbiler kommer etter hvert til å blir en naturlig del av strømforsyningnsnettverket.

Det finnes noen biler og noe utstyr som kan gjøre det allerede i dag, men foreløpig er det for dyrt og for lite standardisert.

I din situasjon kunne man jo f.eks latt bilen forsyne huset med strøm frem til den var på 50-60%.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Morten79

Ser for meg at elbilen fungerer som UPS for hele huset kanskje...hehe :) Huset mitt når ingen er hjemme bruker ca 12kwt i døgnet. Så er elbilen også "hjemme", med kabelen i, hadde det jo vært nice om den reddet frysevarene om strømmen ble borte i 2-3 timer :)

Men ja...  nå har jeg en elbil som har 90% batteri stående i garasjen.
Vi har en leasing bil vi bruker inntil perioden er over... og dermed brukes elbilen svært lite. Kan hende 90% holder i et par måneder.

Redd for at det kan påvirke batteriet negativt...
Skoda Enyaq 80X (2022)
Mitsubishi Outlander PHEV (2020)

Erik Ola Ulvestad

Huskar ein gang Leafen var lada til 100% og vi reiste på 14 dg sydenferie. Eg fekk då den smarte ideen å ligge på stranda på Mallorca og slå på AC via app. Fekk vell tatt av ca 1 % for kvar start  av AC i solsteiken.
Og det samtidig som "huspassaren" var innom heime. Det vart litt spørsmål til alle lydene frå bilen, kan du sei...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

egleh

Sitat fra: Morten79 på tirsdag 09. august 2022, klokken 09:19
Hvis man lader en elbil til 80%.  Også kjører man veldig lite i en periode, slik at bilen blir stående med 80% i opptil noen uker uten nevneverdig bruk. Hva med måneder uten bruk? Vil batteriet lades ut merkbart i løpet av denne tiden? Og viktigere, påvirker det levetiden til batteriet?
de fleste li-ion type batterier har selvutladning på 1-2% per mnd, jo høyere nivå, jo mer degradering. jo høyere temperatur jo mer degradering. samtidig kan nivå nær 0 over lang tid gjøre at batteriet mister evnen til å lades opp permanent. så for lang tids oppbevaring har du så lav batteriprosent du tør uten at  den går til 0, rundt 40% ofte anbefalt. den ultimate batteribruken er å alltid bare ta ut ca 20% av kapasiteten mellom hver lading, aldri hurtiglade, samt ligge nær 50%, og ha lave temperaturer. dette bruksmønsteret passer som hånd i hanske med småkjøringen de fleste bedriver i norge...

https://getoptiwatt.com/blog/the-comprehensive-guide-to-maximizing-your-teslas-battery-efficiency-and-battery-life

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA