Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levering Plaid S/x

Startet av PDO, mandag 08. august 2022, klokken 23:20

« forrige - neste »

lightscribe

Sitat fra: Marzo på fredag 19. mai 2023, klokken 23:02Jeg tror de må ned på samme prisgap som det er mellom de ulike modellene i USA feks.
Da ville en Model S kostet 899 og en Plaid 1 099 inkl mva.
Selv da tror jeg de ikke vil selge noe voldsomt, men den tiden er uansett over.

Tror ikke det hjelper. Det ligger fortsatt flere nesten nye Plaid i brukt inventory til cirka den prisen.

Electric cars in Norway

#421
Tipper det 333 antallet ikke øker så mye ut året ned de prisene....og nå som vi har fått såkalt «dyrtid» her i Norge.... Hører folk nå avbestiller utenlands feriene sine også :o

Marzo

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 20. mai 2023, klokken 07:30Ja, Plaid må ned i pris

Men det gjelder jo alle premium merker....

Hørte på mil etter mil podden (finansavisen) Marius eller Håkon sa om en taycan eier som tok tap på 300' på ikke mange mnd? fra han kjøpte bilen ny.....

Regn ut hva dagstapet blir da :-\

Hørte de sa også at Porsche nesten ikke selger nye biler lengre....men det kan jo sjekkes opp på ny elbilstatistikken det...har ikke sjekket det jeg...

Det er bare slik markedet har blitt nå som vi har fått «dyrtid»....

Antar at alt fra hytter til boblebad i hagen ikke er lett å få solgt nytt nå om dagen...

Å ta 300k i tap er ikke noe nytt hvis du spurte en Panamera Turbo eier 10 år tilbake i tid.
Det vil alltid være katastrofale verditap på så ny bil hvis man må selge og realisere tapet.
Normalt venter folk gjerne 1-2 år og tilnærmet samme verditap.

Porsche har nesten ikke registrert biler så langt i år. Helt opplagt.
De fleste som kjøpte Taycan i fjor spekulerte i prisøkningen som kom ved nyttår og fikk kontraktfestet levering før nyttår.
Hvis de har solgt noen biler i år så vil de ikke dukke opp her før over sommeren.. Det tror jeg også Sæbø nevnte i samme podcast ;)
Men for Taycan spesifikt er det neppe noe større volum igjen å selge her i landet, de har solgt nesten 5000 stykker og til høsten vil de første hintene om faceliften som kommer i 2025 dukke opp.
Det måtte i såfall være om importøren kom med en saftig kampanje.

Dette bidrar selvfølgelig ikke til Taycan spekulantene som prøver å selge bilene sine uten respons på annonsen.
Jeg vet om flere som realistisk må ta tap på både 400 og 500k hvis de skal ha et håp om å få solgt bilene.

Til sammenligning er Porsche i praksis utsolgt på fossile modeller i frykt for ICE forbud.

Marzo

Sitat fra: RJK på lørdag 20. mai 2023, klokken 10:54Fra elbilstatistikk, så ligger Taycan på 63. plass i 2023, med 51 biler registrert i år.

Og Tesla S på 69. plass med 45 biler registrert

Marzo

Sitat fra: lightscribe på lørdag 20. mai 2023, klokken 17:56Tror ikke det hjelper. Det ligger fortsatt flere nesten nye Plaid i brukt inventory til cirka den prisen.

Det ligger også noen helt nye inventory fra 1 330k.
200k i forskjell hadde gjort at de pent brukte lå fra 900.
Det ville nok likevel ikke gjort det til noen storselger..

geear

Dere har vel sett den, men 95 km og selges av Tesla for 1149000,-:

https://www.finn.no/288385593

Marzo

Sitat fra: geear på søndag 21. mai 2023, klokken 22:18Dere har vel sett den, men 95 km og selges av Tesla for 1149000,-:

https://www.finn.no/288385593


Det er faktisk feil. Bilen ble solgt til kunde for 2 måneder tilbake.
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger?registreringsnummer=EF20069

Men Tesla har nok rotet bort Schibsted passordet sitt så annonsen ligger fortsatt ute.
Ironisk nok er prisen justert ned (noe som gjøres via en portal av forhandlere) 50 tusen under hva bilen er solgt for i følge panten.
https://w2.brreg.no/motorvogn/heftelser_motorvogn.jsp?regnr=EF20069


geear



lightscribe

#429
Billigste S i Inventory med 44km til 939 990.

Billigste Plaid i Inventory er 1 292 690.

Prisen var nylig satt ned med $8000 i USA men ser ikke noe quarter end rush her...

Marzo

Skal man handle en Model X Plaid kan man kjøpe denne gått 15.000km til 1.456.868,-
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=307936524

Evt kan man spare 360 tusen og kjøpe en "ny" kun kjørt 100km til 1.099.000,-
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=307881434

Sistnevnte har ligget ute siden 25.12.2022.

lightscribe

Yes. Har en bekjent som vurderer oppgradering fra 2017 til 2023 X. Det rareste over de siste ukene er att de billigste som ligger på Finn har ikke vært vanlig X men Plaid!

Marzo

Alle Model X 22/23 modeller levert i Norge er vel Plaid, så det er ikke så unaturlig.

lightscribe

Sjekket nå på Teslastats. Ser poenget.

392 Plaid av 472 X levert 2022+2023
342 Plaid av 473 S levert 2022+2023

Litt rart att tallene er så like...

geear

Tallene inkluderer vel også bruktimport, da de baserer seg på registrering i Norge? I så fall kan bilene som ikke er Plaid være andre eldre modeller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA