Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levering Plaid S/x

Startet av PDO, mandag 08. august 2022, klokken 23:20

« forrige - neste »

drumfrodo

Min sorte X Plaid hadde utlevering i Drammen i dag kl. 11, etter å motvillig måtte akseptere henting der selv om utlevering egentlig skulle vært i Trondheim (hvor jeg bor). Merhebia skulle ta ut bilen for meg og legge PPF før jeg reiser og henter den. Men etter et par timers venting over oppsatt tidspunkt med meldinger om at "bilen er snart klar", fikk jeg til slutt beskjed om at bilen ikke var klar likevel. Den var visstnok full av nupper og lakkstøv i klarlakken, slik at den måtte slipes ned og få lagt et nytt lag med klarlakk. De måtte derfor frakte bilen til K100 i Oslo for utbedring. Dette kunne de dog ordne ila. to dager lovet de, slik at utlevering kunne skje mot slutten av uka - men likevel... I tillegg til forsinkelsen og "tukling" med fabrikklakken, så kommer risikoen med å legge PPF på fersk lakk. Standard tid for herding av lakk er jo typisk 4+ uker (eller?), men ifølge Tesla var det "helt trygt" å både polere og foliere lakken etter 24 timer, da klarlakken de brukte herdet veldig raskt, og det ikke var snakk om full lakkering fra bunnen av (fargelaget skulle ikke røres). Dette fikk jeg skriftlig fra dem. Men er likevel noe skeptisk... Bilen får dog uansett stå halvannen uke før den blir rørt, for pga. jula blir ikke folieringsjobben påbegynt før etter nyttår nå.

*sukk* Så. Først måtte jeg altså endre på planene og avbestille foliering i Trondheim og masse styr fordi bilen plutselig ble levert i Drammen i stedet. Og så viser det seg på utleveringsdagen at den må lakkeres på nytt...! For å si det sånn, dersom jeg personlig hadde reist fra Trondheim for å hente bilen i dag, som normalt ville vært tilfellet, da hadde det vært noe ganske annet enn "Ja, vi elsker" å høre borte i Bjørnstjerne Bjørnsons gate nede i Drammen i dag i hvert fall!   :laugh:

Solheim

Noen som har tatt levering som har fått hengerfestet med?

offpist

Sitat fra: drumfrodo på tirsdag 20. desember 2022, klokken 23:12
Min sorte X Plaid hadde utlevering i Drammen i dag kl. 11, etter å motvillig........

Kunne fort sett for meg senario hvor Merhebia hadde fått ut bilen, brukt 2-3 timer på å dokumentere alle lakkfeil for så å få levert tilbake bilen osv osv.
Sånn sett var det bra de oppdaget det før utlevering og gjør tiltak med en gang.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

flangvik

Også fått utleveringsdato for min S Plaid, da Desember 27 :laugh:
Tesla Model S PLAID 2023 (Levering Des 2022)
Tesla Model Y LR 2022 (Nå)
Tesla Model 3 LR 2021 (Solgt)
Nissan Leaf 2014 (solgt)

drumfrodo

#364
Sitat fra: offpist på onsdag 21. desember 2022, klokken 06:48
Sitat fra: drumfrodo på tirsdag 20. desember 2022, klokken 23:12
Min sorte X Plaid hadde utlevering i Drammen i dag kl. 11, etter å motvillig........

Kunne fort sett for meg senario hvor Merhebia hadde fått ut bilen, brukt 2-3 timer på å dokumentere alle lakkfeil for så å få levert tilbake bilen osv osv.
Sånn sett var det bra de oppdaget det før utlevering og gjør tiltak med en gang.

Ting kunne alltid vært verre ja, for all del - får fortsatt bil uten mva (allerede registrert og betalt), selv om jeg får den et par uker sener enn planlagt :) Men må si jeg er noe bekymret mtp. folie på fersk lakk da, men får bare stole på at de har kontroll på den lakken sin.

Edit: Forøvrig mente Merhebia at de kunne fikse lakken og få den helt fin uten omlakkering vha. tre-stegs polering (rubbing med fint sandpapir + dobbel polering, i praksis), så man slapp å "tukle" med fabrikklakken ved å legge et nytt lakklag osv. Men den jobben ville ikke Tesla betale for, så eneste måten å fikse det uten kostnad var å la Tesla utbedre det i sitt lakkverksted på Karihaugen. I tillegg såklart en trygghet med at Tesla står 100% ansvarlig for resultatet.

geear

Sitat fra: drumfrodo på tirsdag 20. desember 2022, klokken 23:12
Min sorte X Plaid hadde utlevering i Drammen i dag kl. 11, etter å motvillig måtte akseptere henting der selv om utlevering egentlig skulle vært i Trondheim (hvor jeg bor). Merhebia skulle ta ut bilen for meg og legge PPF før jeg reiser og henter den. Men etter et par timers venting over oppsatt tidspunkt med meldinger om at "bilen er snart klar", fikk jeg til slutt beskjed om at bilen ikke var klar likevel. Den var visstnok full av nupper og lakkstøv i klarlakken, slik at den måtte slipes ned og få lagt et nytt lag med klarlakk. De måtte derfor frakte bilen til K100 i Oslo for utbedring. Dette kunne de dog ordne ila. to dager lovet de, slik at utlevering kunne skje mot slutten av uka - men likevel... I tillegg til forsinkelsen og "tukling" med fabrikklakken, så kommer risikoen med å legge PPF på fersk lakk. Standard tid for herding av lakk er jo typisk 4+ uker (eller?), men ifølge Tesla var det "helt trygt" å både polere og foliere lakken etter 24 timer, da klarlakken de brukte herdet veldig raskt, og det ikke var snakk om full lakkering fra bunnen av (fargelaget skulle ikke røres). Dette fikk jeg skriftlig fra dem. Men er likevel noe skeptisk... Bilen får dog uansett stå halvannen uke før den blir rørt, for pga. jula blir ikke folieringsjobben påbegynt før etter nyttår nå.

*sukk* Så. Først måtte jeg altså endre på planene og avbestille foliering i Trondheim og masse styr fordi bilen plutselig ble levert i Drammen i stedet. Og så viser det seg på utleveringsdagen at den må lakkeres på nytt...! For å si det sånn, dersom jeg personlig hadde reist fra Trondheim for å hente bilen i dag, som normalt ville vært tilfellet, da hadde det vært noe ganske annet enn "Ja, vi elsker" å høre borte i Bjørnstjerne Bjørnsons gate nede i Drammen i dag i hvert fall!   :laugh:
Kvaliteten fra USA er altså fortsatt akkurat som den har vært i mange år. Flott at servicesenteret har fanget det opp og stanset utlevering, men den burde selvfølgelig ikke forlatt fabrikken før den var klar. Merkelig at de kjører så forskjellig nivå på QA i USA og Kina/Europa.

Chimp


offpist

Sitat fra: Chimp på onsdag 21. desember 2022, klokken 17:47
Ligger mange plaid i inventory nå. Kan være noen har kommentert det tidligere, men jeg leste ikke så langt bakover:)
https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/ms?arrangeby=plh&zip=0103&range=0
https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/mx?arrangeby=plh&zip=0103&range=0
Sikkert pga avbestillinger.

Rart de ikke først og fremst ringer de som har bestilt bil men ikke fått,  for å høre om de vil ha en annen farge eller hente  på en annen lokasjon.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

B1

Hentet ut min. Lyktene ikke helt i vater, noen riper osv. Booka time til service for å fikse opp. Når det er sagt... fy faen for en bil. Grunnet været har jeg ikke kunne teste hestene så mye men denne bilen er på et helt annet nivå enn M3/Y på alt. Interiøret er lekkert, komforten med luftdempere er helt overlegent og endelig slippe jeg å måtte skrike til de andre i bilen når vi kjører på motorvei. Denne bilen er veldig godt lydisolert!

Yoken er helt konge på motorvei. Helt sjukt behagelig kontra vanlig ratt. Litt kronglete på parkeringsplassene selvfølgelig, og ikke noe jeg hadde kjørt med uten traction kontroll rundt en bane. Knappene; ikke ideelt.

Men alt i alt... For en bil!!
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

offpist

Lyktene kan man kanskje justere selv fra menyen, som på Model 3 og Y?
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

B1

Altså lyktene på bagasje er ikke på samme høyde som på siden. De liner ikke opp. Flere i dag som hadde det problemet, noen var slik det skal være.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

offpist

Aha, ja det har jeg sett andre har påpekt ja.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Otkristo


offpist

Ja, det er de samme bilene som det ble linket til i går litt lengre opp.
Forsvant vel 1 av 3 Model S utpå kvelden i går.

Følger litt med de som blir lagt ut på finn.no, virker ikke som om kjøperne står i kø her.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

sindresh

#374
Er det vanlig for Tesla å kun gi 4 år garanti ved salg av inventory-biler? Ser ut til å være gjeldende for samtlige plaid-modeller som ligger på sidene deres nå

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA