Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøp av elbil

Startet av RaymondM, søndag 14. august 2022, klokken 20:31

« forrige - neste »

RaymondM

Hei
Lurer som mange andre på dette med kjøp av elbil, har i grunn vært skeptisk siden disse kom.. Helt til jeg prøvde noen i går, det kommer også bommer i mitt nærområde nå så økonomisk sett er ikke fossil like attraktivt lenger.

Av bilene jeg har prøvd må jeg si at Ioniq var favoritten, men de går ut nå og er det da noe poeng i å kjøpe en?

Ser også at 2017-2019 modellene får mye skryt pga lavt strømforbruk,  er disse verdt prisene de ligger ut til nå 180-240k?

Hva annet bør man se på til rundt 200-300k?


Barid Bel

Disse franske/stellatnis crossoverne (peugeot 2008, e-c4 og mocca) samt småbilene (e-208, corsa-e, fiat500) er jo priset nye litt under og litt over 300-tallet. Kan være verdt å vurdere.

Litt avhengig av ditt behov, leaf er ikke uten grunn en klassiker og en habil familiebil, brukt kona er kanskje innen budsjett?

Ioniq er en finfin, veldig effektiv bil. Hvor mye kommer du realistisk til å lade på hurtiglader? Kjøp bil for det daglige behovet, ikke det uvanlige. Batteriet er såpass lite at det gjør ikke all verdens om hastigeten er lav.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

RaymondM

Kona prøvde jeg, men falt ikke helt i smak og er litt der med leaf også.

Kommer ikke til å hurtiglade så veldig ofte, toppen 1-2 ganger i måneden.

Moas

2022 tm3 rwd - nå på sitt tredje ratt

Aixam elektrisk 2wd

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

elektro

Sitat fra: Barid Bel på søndag 14. august 2022, klokken 21:09
Disse franske/stellatnis crossoverne (peugeot 2008, e-c4 og mocca) samt småbilene (e-208, corsa-e, fiat500) er jo priset nye litt under og litt over 300-tallet. Kan være verdt å vurdere.

Litt avhengig av ditt behov, leaf er ikke uten grunn en klassiker og en habil familiebil, brukt kona er kanskje innen budsjett?

Ioniq er en finfin, veldig effektiv bil. Hvor mye kommer du realistisk til å lade på hurtiglader? Kjøp bil for det daglige behovet, ikke det uvanlige. Batteriet er såpass lite at det gjør ikke all verdens om hastigeten er lav.

Støtter dette, ville gått for en nyere Peugeot, Citroen eller Opel.

(For 342.000 får du en ny Cupra Born.. Vet ikke om dette er inkludert adaptiv cruise og ryggekamera, men det er nesten det eneste utstyret jeg ser på som et must i denne klassen. Øker du budsjettet til 390.000 finnes det en mengde gode biler, f.eks. en brukt Model 3 eller en ny Megane e-Tech. Verdt å tenke på..)

I den rimeligere enden av skalaen kan alternativ til Ioniq kan være en e-Golf med 30 kWh batteriet, ofte omtalt som 300 (km), som vel kom i 2016. Meget gode biler å kjøre, med batteri som holder seg godt, og utstyr som ryggekamera og adaptive cruise som standard. Men de koster også en del, så skrittet opp til biler som lader fortere og har lengre rekkevidde, og kanskje også har garanti, er ikke stort.

Leaf ville jeg holdt meg unna pga. at de har Chademo hurtiglading, som nesten ikke bygges lenger. I tillegg er det vel eksempler på at batteriet ikke holder særlig bra? Og makan til kjønnsløs bil å kjøre da.. Sorry til alle eiere!
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RaymondM

Skal prøve Peugeot og Citroen i helgen, så også at MG kommer med en ny modell som vurderes :)

Takk for alle tilbakemeldinger,  det settes pris på :) 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA