Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Gjelder ikke MC, moped, taxi og buss med løyve"

Startet av danielwe, fredag 28. september 2012, klokken 21:52

« forrige - neste »

danielwe

Hei! Nok et spørsmål om hvilke friheter elbilister kan ta seg i trafikkbildet:

I Trondheim har vi en bru som i utgangspunktet kun er ment for kollektivtrafikk (Ceciliebrua bak sykehuset, for de som er kjent). Denne er skiltet med det vanlige "Forbudt for motorvogn"-skiltet (Skilt nr. 306.1 her: http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkskilt/Forbudsskilt). Videre er det ikke mindre enn to undertekster: først "Gjelder ikke utrykningskjøretøy" eller noe sånt, deretter teksten "Gjelder ikke MC, moped, taxi og buss med løyve".

Mitt spørsmål er om en av de små MC-registrerte elbilene (Reva, Buddy etc.) med god samvittighet kan krysse denne brua? Hva ligger i begrepet MC når det brukes på et slikt skilt? Jeg har for eksempel skjønt at kun tohjulinger har adgang når det er skiltet MC-parkering; gjelder det samme i dette tilfellet, er handler det her om registreringsklasse?

Forventer ikke at noen skal vite fasitsvaret på dette, men hva tenker dere om å driste seg over med firhjulinger som har tittelen MC i vognkortet?
Trondheim
REVAi 2009, kjøpt okt. 2012

Olemann


Hei,

Jeg TROR (vet ikke) at i det tilfelle du beskriver kan du kjøre med MC registrert 4 hjuling.   Parkeringsforbudet som kom for en tid siden for 4 hjulinger på MC parkering kom ved et spesifikt tillegg i forskrift og jeg TROR ikke dette omfatter vegtrafikken generelt.

Ole

Griffel

Nå får jo ikke 4hjul MC lov til å benytte kollektivfeltet selv om MC er tillatt, (med unntak av de elektriske). Så dette dette er nok ikke enkelt å svare på jeg vil tro at alle 4 hjuls MC uansett motor type risikerer problemer her. MCer er nok bare akseptert i dette tilfelle på grunn av av liten bredde.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

danielwe

Sendte en mail til vegvesenet og fikk et akademisk-juridisk svar uten konklusjon, men som jeg forsto slik at jeg får lov til å kjøre. Underskilt til forbudssklitet kan bare unnta hele registreringsklasser slik de er definert i kjøretøyforskriften fra forbudet, og i henhold til denne sorterer Reva og Buddy under betegnelsen MC, etter det jeg forstår.

Det er ikke bredde som er problemet, busser passerer hverandre daglig på brua. Etter det jeg skjønner er brua anlagt for å gi rutebusser og viktig trafikk til sykehuset en snarvei utenom rushfellene, mens vanlig trafikk holdes unna for å unngå gjennomgangstrafikk tvers over sykehusområdet. Samtidig får mopeder og motorsykler passere, og dermed også Reva, Buddy, Tazzari, samt ymse ATV-er og lignende.
Trondheim
REVAi 2009, kjøpt okt. 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA