Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilparkering med lademulighet fjerne pga. brannfare

Startet av dissern, søndag 07. oktober 2012, klokken 18:56

« forrige - neste »

dissern

Klostergarasjen i Bergen hadde tidligere noen få parkeringsplasser reservert til el-bil med lademulighet. Nå er lademuligheten fjernet på grunn av brannfare, samtidig som reserveringen for el-bil også er fjernet. Såvidt jeg vet er Klostergarasjen et parkeringshus i regi av Bergen Kommune, det er derfor ekstra trist at man i dette tilfellet har gått 5 steg tilbake etter å ha gått 1 steg frem.

Noe pussig å skylde på brannfare også når det står 600 +/- fossilbiler i samme anlegg, det er jo farlig om dette drivstoffet også begynner å brenne :P
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

sven erik

dette høres jo helt borte i natta ut  men om de ikke har råd til å vedlikeholde kontkter å utstyr så kaan det bli falig
sån som her i sandefjor har byens eneste bynt å bli falig  da de å har henger parkering  der å rygger på stolpene hele tiden så de er stadig ute av drift ++ sist gnistra det når en brukte den ene  så anbefaler ingen å bruke den 

Leaffen

Sitat fra: sven erik på søndag 07. oktober 2012, klokken 20:57
dette høres jo helt borte i natta ut  men om de ikke har råd til å vedlikeholde kontkter å utstyr så kaan det bli falig
sån som her i sandefjor har byens eneste bynt å bli falig  da de å har henger parkering  der å rygger på stolpene hele tiden så de er stadig ute av drift ++ sist gnistra det når en brukte den ene  så anbefaler ingen å bruke den 

Det har visst vært bekymringsmeldinger i forhold til brannsikkerhet for El-biler og ladestasjoner i Klostergarasjen. Det sies at rådgiverselskapet Sweco har utarbeidet en brannteknisk rapport for Klostergarasjen. Sweco kunne visst informere at ladestasjonene er anbefalt flyttet til områder i nærheten av utganger/adkomst for brannvesenet. I tillegg er det anbefalt håndslokkere som er egnet til å slokke metallbranner.

Så med andre ord; Det er visst bare snakk om flytting av ladeplasser i Klostergarasjen.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

cra

http://www.dagbladet.no/2012/10/07/nyheter/innenriks/trafikk/honda_cr-v/honda/23756044/

The defense rests, your Honor. ;)

Men det er nå bra at de tenker på brannsikkerheten (Både Honda og Klostergarasjen), og en flytting av plassene er til å leve med. Og lite ville vel være bedre enn å etterhvert kune si at det var helt ubegrunnet. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Leaffen

Fikk litt klarhet i hvorfor disse ladeplassene var fjernet. Noen av byens løse fugler hadde visst lagt sin elsk på stikkontaktene. Hårføner og og vaffeljern var visst hyppig brukt. Og muligheten for potensielle branner pga uvettig omgang var visst hovedårsaken til at man fjernet kontaktene.

Ladeplassene skal visst oppstå igjen i form av faste ladepunkter. Håper at valget faller på Podpoints.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

jkirkebo

Sitat fra: Leaffen på tirsdag 30. oktober 2012, klokken 06:31
Fikk litt klarhet i hvorfor disse ladeplassene var fjernet. Noen av byens løse fugler hadde visst lagt sin elsk på stikkontaktene. Hårføner og og vaffeljern var visst hyppig brukt. Og muligheten for potensielle branner pga uvettig omgang var visst hovedårsaken til at man fjernet kontaktene.

Ladeplassene skal visst oppstå igjen i form av faste ladepunkter. Håper at valget faller på Podpoints.

Det blir nok i så fall med Mennekes-stikk. Dvs. at du må kjøpe en Mennekes-J1772 kabel for å bruke disse.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hkaspenberg

Sitat fra: Leaffen på tirsdag 30. oktober 2012, klokken 06:31
Fikk litt klarhet i hvorfor disse ladeplassene var fjernet. Noen av byens løse fugler hadde visst lagt sin elsk på stikkontaktene. Hårføner og og vaffeljern var visst hyppig brukt. Og muligheten for potensielle branner pga uvettig omgang var visst hovedårsaken til at man fjernet kontaktene.

Ladeplassene skal visst oppstå igjen i form av faste ladepunkter. Håper at valget faller på Podpoints.

Det var tilsvarende problemer i Saga parkeringshus i Vika i Oslo i begynnelsen. Flere opplevde at bilene var plugget ut og at folk brukte stikkene til å spille PS3... Problemet forsvant etter at vaktholdet ble bedre. Kanskje det kunne være en idé for Bergen også?  ::)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

cra

Men.... men..... ...dette er da ikke vanskeligere enn å bruke standard lås over kontaktene vel???  ???
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

#8
Á propos brannfare

DEKRA har med tysk grundighet fastslått at elbiler og hybridbiler med litiumbatteri IKKE er mer brannfarlige en konvensjonelle biler.
http://www.dekra.de/de/pressemitteilung?p_p_lifecycle=0&p_p_id=ArticleDisplay_WAR_ArticleDisplay&_ArticleDisplay_WAR_ArticleDisplay_articleID=24844066

Kort utdrag:
* mindre flammer og røyk enn i diesel eller bensin
* ingen brennende væske flyter bort
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Leaffen

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 30. oktober 2012, klokken 08:32

Det blir nok i så fall med Mennekes-stikk. Dvs. at du må kjøpe en Mennekes-J1772 kabel for å bruke disse.

Helt greit. Tipper i så fall at Klostergarasjen ikke skal ha Schuko i samme enheten.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA