Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

smart cruise control

Startet av cartman, lørdag 06. august 2022, klokken 18:17

« forrige - neste »

cartman

Kan noen forklare hva dette er,i forhold til Cruise control som man er vant med fra før...

ThomasD

Den holder avstanden til bilen foran i tillegg til å kjøre i (max) den hastigheten du har satt. Dvs. bilen bremser hvis bilen foran kjører tregere enn deg, og du kommer nærmere enn avstanden du har valgt.
Det er vel 4 nivå av avstand du kan velge.
'23 Skoda Enyaq iV80x SportLine
'17 Hyundai Ioniq electric

Zimon

Sitat fra: ThomasD på mandag 08. august 2022, klokken 07:26
Den holder avstanden til bilen foran i tillegg til å kjøre i (max) den hastigheten du har satt. Dvs. bilen bremser hvis bilen foran kjører tregere enn deg, og du kommer nærmere enn avstanden du har valgt.
Det er vel 4 nivå av avstand du kan velge.

Stemmer, adaptive cruise control bremser også opp om køen foran bremser ned farten. Ioniq går helt ned til 0km/t, ergo du kan la den stå på 110km/t på motorvei som tillater deg og avstanden foran bestemmes av fart og om hvilket nivå du har satt den på, la den stå på 4 så har du mer tid til å manuelt reagere også. Om det f.eks er innsnevring i kjørebanen foran pga veiarbeid og trafikken stopper helt opp sakte men sikkert så vil også Ioniq stoppe helt opp. Om trafikken beveger seg igjen i løpet av noen få sekunder så kjører bilen videre selv, men har det gått for lang tid så må du gi ett lite trykk på gassen eller bruke høyre side av ratte og skyve opp til "res" for Resume/fortsett).

Gammeldags cruise control så satte man en hastighet og den prøver bilen å holde selv om du møter en fjellvegg, så adaptiv er så mye bedre. Ioniq sin er veldig bra og presis, men har en liten "skavank" om du er i en skarp sving eller at noen skifter felt inn eller ut foran deg.

OBS, Ioniq har ikke noen spesielt fra "lane assist", den bruker jeg aldri, men cruise controllen er ganske deilig om man trenger å hvile foten og stilling litt eller ligger på motorvei.

PS, tips. Når du velger cruisecontrol knappen så har du flere valg. Vanlig cruise, limit og tilbake til vanlig. Limit så kan du sette en max hastighet, men du bruker gasspedalen som vanlig. I limit så kan du sakte trykke gassen i bunn og den holder allikevel maks 60 eller 80 f.eks avhengig av hva du setter som max speed. Perfekt om du kommer i ett område med mye fotobokser f.eks.

PS2. om du skal justere hastigheten på cruise/limit så kan du vippe res/set opp og ned for å endre 1 og 1 verdi. Men holder du spaken inne oppe eller ned så endre du 10 og 10 i verdi.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA