Spørsmålet er vel litt hvilken bil du sammenligner med, om det er Y eller S75D. Y-en både lader raskere, har varmepumpe og betydelig lavere forbruk året rundt, så du må forvente redusert rekkevidde og betydelig færre kilometer ladet per minutt, mens det sannsynligvis ikke er så stor forskjell fra S-en.
Nå er du nok litt forutinntatt.

S75D og e-tron 55 har i praksis samme rekkevidde. Det er riktig. Men basert på den eneste litt nyere ladetesten jeg fant, bruker S75D 34 minutter fra 10-73% (der ble videoen brutt) mens e-tron bruker 24 minutter. Altså 10 minutter mindre.
Ved høyere SOC, blir forskjellen enda mer merkbar. Og det å kunne toppe opp raskt selv med høy SOC, når man uansett skal ha en bolle, er veldig nyttig. Særlig når bilens rekkevidde ikke er enorm. Erfaringsmessig stopper jeg 7-8 minutter mellom Oslo og Alvdal. Typisk på Dal, Nebbenes eller Espa. Da er jeg kaffetørst.
Ift. Model Y, kan vi kanskje ta utgangspunkt i 533 km WLTP mot 436 km på e-tron. Starter man begge biler med 100% og kjører 350 km, vil man være på hhv. 35% og 20%. Skal man kjøre ytterligere 350 km, må man lade til hhv. 65% og 80%. Det tar om lag 15 minutter med Model Y og 22 minutter med e-tron. (e-tron produsert i 2019-20 bruker faktisk ca. 2 minutter mindre).
Her er ikke overraskende Model Y raskest, men ingen av bilene lader sakte, så hvor mye 5-7 minutter har å si i praksis, kan diskuteres. Og ønsker man 10% buffer på turen beskrevet over, tar det ytterligere 7 minutter på begge biler..
Det naturlige er vel å beholde Y’en. Dog er det kanskje den minst komfortable av alle bilene? Og den mest irriterende, iom. at man ikke har førerdisplay, ikke kan stille ratt, speil, klima og viskere osv. via fysiske knapper. He he..

Man kan vel heller ikke justere regen. på Model Y, noe man vel fremdeles kan på Model S? Eller forvarme kupeen uten å varme opp batteriet når man skal på butikken?
S’en er også en billigere bil pga. lavere verditap og vil kunne finansiere en stor del av e-tron. (S’en har kanskje også gratis Supercharging? Det hadde i alle fall min S75D facelift.)