Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøp av elbil

Startet av Kalle22, fredag 05. august 2022, klokken 13:28

« forrige - neste »

Kalle22

Hei,

Fruen og jeg vurderer å selge fossilbilen til fordel for elbil. Dette vil bli vår første elbil, så vi er litt grønn på dette området. Håper dere kan bistå med deres erfaring og ekspertise.

Kriterier:

  • Budsjett: 400k
  • Plass til barnevogn da vi venter barn til neste år
  • 30 mil+ rekkevidde. Har mulighet for ladeboks i garasje
  • Mulighet for taklast som ekstra bagasjeplass hvis nødvendig
  • Vi er åpen for kjøp av bruktbil

Det er jo en jungel av biler der ute, men basert på egen research så ser vi på disse som aktuelle: Leaf, MG ZS og MG5, Peugot E2008.

Spørsmål;

  • Har dere erfaringer/tanker om disse bilene?
  • Er det andre biler vi burde se på?
  • Burde vi avvente kjøpet? Tenker da hvis det skulle være nye modeller i vente

Takker på forhånd for alle svar.



Elektro12

Hvis limiten er 400 så er MG ZS grei. Jeg synes den gikk for mye opp ved oppdateringen. Ferdig bil med alt + krok er på 390 lapper nå ca. 350 hadde vært mer fornuftig, men jeg fikk godt inntrykk av bilen da jeg prøvekjørte. Litt kina-plingplong, men grei, romslig bil.

Jeg ville sett på pris på en ID.4 også hvis 450-460 ish er innen rekkevidde. Veldig komplett bil.

batterimannen

#2
Ville ikke avventet kjøpet om dere har behov for å bytte snart. Det kommer alltid nye modeller og det er alltid forsinkelser og kø for å få de nyeste og mest populære modellene. Regner med at du er klar over at 300+ km rekkevidde (WLTP) fort blir 200 km på vinteren. Tror det er lurt som du gjør, å se på de som ligger godt under 400 høvdinger, det blir fort mer for ekstrautstyr og vinterdekk.

Merk at Leaf har 35 kg maks taklast, og at den hurtiglader på Chademo, i motsetning til de alle fleste biler som bruker CCS.

Edit: Hva med en brukt Kia e-Niro?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Transmission

MG 4?

All-New MG4 EV is our first fully-electric hatchback car. With up to 281 miles* of electric range and two battery options, standard features include a 10.25" colour touchscreen with Apple CarPIayTM and Android AutoTM , iSMART app connectivity, and our MG Pilot suite of driver assistance systems, making MG4 EV the no compromise electric car.

Choose our Trophy Long Range and you will also benefit from a 360° Parking Camera, Satellite Navigation, Heated Front Seats and Steering Wheel, and Mobile Phone Bluetooth Key.

*Range applies to All-New MG4 EV SE Long Range with the 64kWh battery from a single charge on the WLTP combined cycle: Combined Range 281 miles (450 km): City Range: 360 miles (579 km); Combined Driving Efficiency: 3.8 miles/kWh (16.0 kWh/I00km).

https://www.mg.co.uk/new-cars/mg4-ev

Kalle22

Takk for alle svar.

Nå fant jeg ikke informasjon om bagasjeplass i MG4, men ut i fra bilder ser det noe lite ut.

Vi har ikke bråhast med å kjøpe, da vi klarer oss med fossilbilen hvertfall 1-2 år til. Så ja, vi kan strekke budsjettet opp mot 500k hvis det er aktuelt.

Hvilke biler anbefales i denne klassen? ID4, E-Niro?

vinterdekk

På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Kalle22 på mandag 08. august 2022, klokken 14:18
Takk for alle svar.

Nå fant jeg ikke informasjon om bagasjeplass i MG4, men ut i fra bilder ser det noe lite ut.

Vi har ikke bråhast med å kjøpe, da vi klarer oss med fossilbilen hvertfall 1-2 år til. Så ja, vi kan strekke budsjettet opp mot 500k hvis det er aktuelt.

Hvilke biler anbefales i denne klassen? ID4, E-Niro?

Har kun hørt positive ting om det en kompis sier om sin ID4. Er veldig romslig både i baksetene og i bagasjerommet. Er veldig greit med god plass i baksetet når en skal dille med barnesete og løfte unger inn og ut. Ville gått for stor bil først som sist, og jeg ble overrasket over hvor romslig ID4 var da jeg prøvesatt. Går du for 77kWh batteri får du jo veldig god rekkevidde og, som denne her:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=267436855
Tesla Model Y                         2021-

Hen9ng

Nyeste e-Niro er for dyr i forhold til Enyaq og ID4 som kommer ganske komplette til den prisen. Det samme gjør Ioniq 5 RWD.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA