Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teslabjørns tester av BYD Tang

Startet av elektro, fredag 05. august 2022, klokken 09:31

« forrige - neste »

elektro

Teslabjørn har BYD Tang til test denne uken. Det blir spennende å se hvordan han vurderer bilen og hvilke resultater han får! Selv om jeg ikke synes han bestandig er like objektiv og ehh.. ydmyk, så får jeg mye ut av innholdet.  :+1:
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Ser på livestream av 1000 km. nå, og irritasjonsnivået er høyt! :o Her er noen ting han ikke liker som blir nevnt i de første km. ut av Oslo.

- Ingen brukbar lane assist/autosteer.
- Høyt forbruk. 216 Wh/km i 90 km/t og 317 Wh/km i 120 km/t
- Ingen teipteller
- «Super dum» adaptiv cruise i en slags trappetrinn, hvor det virker som det egentlig er effekten som reguleres, ikke farten. Den kan heller ikke reguleres i 1 km/t trinn.
- Lading: Max 170A (dvs. max 115 kW på 800V ladere, men max 80 kW på 400V). Pluss diverse andre problemer, som treg start på ladingen. Som vist i bla. Kris Rifa sin test for ett år siden.
- Navigasjonen går ofte i svart når han starter den opp
- Man kan ikke save speil/sete/ratt posisjon under kjøring

+ Rask aksellerasjon
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hELgenen

Sitat fra: elektro på lørdag 06. august 2022, klokken 09:01
Ser på livestream av 1000 km. nå, og irritasjonsnivået er høyt! :o Her er noen ting han ikke liker som blir nevnt i de første km. ut av Oslo.

- Ingen brukbar lane assist/autosteer.
- Høyt forbruk. 216 Wh/km i 90 km/t og 317 Wh/km i 120 km/t
- Ingen teipteller
- «Super dum» adaptiv cruise i en slags trappetrinn, hvor det virker som det egentlig er effekten som reguleres, ikke farten. Den kan heller ikke reguleres i 1 km/t trinn.
- Lading: Max 170A (dvs. max 115 kW på 800V ladere, men max 80 kW på 400V). Pluss diverse andre problemer, som treg start på ladingen. Som vist i bla. Kris Rifa sin test for ett år siden.
- Navigasjonen går ofte i svart når han starter den opp
- Man kan ikke save speil/sete/ratt posisjon under kjøring

+ Rask aksellerasjon

Skal ikke gå til forsvar av bilen - men Teslabjørn har ikke fått låne denne bilen tidligere så vidt jeg vet.

For en som lever av youtube er dette uheldig å komme så sent inn for å teste en "gammel" modell.
Jeg tror derfor intensivene for å komme med noe annet enn hva alle andre har testet tidligere er stor.
Jeg tror derfor alle mekanismer for negativ omtale er tilstede.

Selv synes jeg også den hadde et ganske høyt forbruk, men dette vet vi jo ikke betyr så mye for den årlige totale driftskostnaden pr. år - men høyt forbruk spiser selvfølgelig av rekkevidden. Ladehastighet betyr jo noe for de som skal kjøre langt, men for mange så betyr ikke dette så mye heller. Selv stopper ofte å lader fra 40-50% og har da flere ganger opplevd dårlige hastigheter mellom 50 og 80 kw på flere ulike biler med f.eks lovet ladehastighet helt opp i 155 kw  - dette uten at jeg føler det er noen stor krise. Det er jo svært individuelt selvfølgelig - men for mange er det nok å leve med at hastigheten ikke topper ut så høyt - da er det ofte viktigere med at en har en jevn kurve.

Jeg liker utseende på BYD TANG, men det som virkelig dro meg vekk fra denne bilen var jo de meningsløse service intervallene. Det ble lovet lengre intervaller, men selv de lovede nye lengre intervallene var lave i mine øyne.
Dette med service intervaller er noe Tesla bjørn aldri nevner i sine videoer - er det vel? Det har jo en viss betydning for en del eiere. Selv synes jeg det ofte er pes og passer aldri å levere bilen på service - derfor vil jeg ha en bil med lange service intervaller.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 06. august 2022, klokken 09:19

Jeg liker utseende på BYD TANG, men det som virkelig dro meg vekk fra denne bilen var jo de meningsløse service intervallene. Det ble lovet lengre intervaller, men selv de lovede nye lengre intervallene var lave i mine øyne.
Dette med service intervaller er noe Tesla bjørn aldri nevner i sine videoer - er det vel? Det har jo en viss betydning for en del eiere. Selv synes jeg det ofte er pes og passer aldri å levere bilen på service - derfor vil jeg ha en bil med lange service intervaller.
Service intervall er viktig ja. En befrielse med Tesla. BMW og VAG er og bra der. Men det er jo noe som står svart på hvitt, trenger jo ikke testes akkurat.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: hELgenen på lørdag 06. august 2022, klokken 09:19
For en som lever av youtube er dette uheldig å komme så sent inn for å teste en "gammel" modell.
Jeg tror derfor intensivene for å komme med noe annet enn hva alle andre har testet tidligere er stor.
Jeg tror derfor alle mekanismer for negativ omtale er tilstede.

Selv synes jeg også den hadde et ganske høyt forbruk, men dette vet vi jo ikke betyr så mye for den årlige totale driftskostnaden pr. år - men høyt forbruk spiser selvfølgelig av rekkevidden. Ladehastighet betyr jo noe for de som skal kjøre langt, men for mange så betyr ikke dette så mye heller. Selv stopper ofte å lader fra 40-50% og har da flere ganger opplevd dårlige hastigheter mellom 50 og 80 kw på flere ulike biler med f.eks lovet ladehastighet helt opp i 155 kw  - dette uten at jeg føler det er noen stor krise. Det er jo svært individuelt selvfølgelig - men for mange er det nok å leve med at hastigheten ikke topper ut så høyt - da er det ofte viktigere med at en har en jevn kurve.

Nå skal vi kanskje vente til det kommer en redigert video, og ikke arrestere mannen for å snakke rett fra levra i enn 12 timers live-sending, men jeg tror absolutt du er inne på noe her.

Dårlig ACC og lane assist er en deal breaker for meg. Men resten er egentlig bagateller. Eller ting man kan leve fint med. Og alt det nevnte kan antakelig løses med software.

Ladehastigheten er egentlig ikke noe problem i praksis, og kurven er ganske flat og fin. Noe Bjørn også påpeker. Mye av skylden for forbruket må nok hjulene ta. Jeg skulle ønske 20-tommer var standard. Hadde man fått forbruket ned 10% hadde det vært helt innafor for biltypen.

Det man får her er jo fremdeles masse krefter, plass og utstyr til en folkelig pris. Det virker som hardwaren er solid nok. En tilsvarende e-tron koster 200.000 kr. mer. Med moms blir forskjellen enda større. Og da får du ikke 7-seter.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

medic.66

Jeg har ikke sett dette ennå. Men stemmer ikke at bilen ikke har trip teller. Det har den. Jeg synes også bilen har en del mangler på sw siden. Men for min del har den flere positive enn negative sider. Man får bare håpe at det kommer bra oppdateringer ota fremover.

Sitat fra: elektro på lørdag 06. august 2022, klokken 09:01
Ser på livestream av 1000 km. nå, og irritasjonsnivået er høyt! :o Her er noen ting han ikke liker som blir nevnt i de første km. ut av Oslo.

- Ingen brukbar lane assist/autosteer.
- Høyt forbruk. 216 Wh/km i 90 km/t og 317 Wh/km i 120 km/t
- Ingen teipteller
- «Super dum» adaptiv cruise i en slags trappetrinn, hvor det virker som det egentlig er effekten som reguleres, ikke farten. Den kan heller ikke reguleres i 1 km/t trinn.
- Lading: Max 170A (dvs. max 115 kW på 800V ladere, men max 80 kW på 400V). Pluss diverse andre problemer, som treg start på ladingen. Som vist i bla. Kris Rifa sin test for ett år siden.
- Navigasjonen går ofte i svart når han starter den opp
- Man kan ikke save speil/sete/ratt posisjon under kjøring

+ Rask aksellerasjon
2014 Nissan Leaf tekna 24 kWh solgt
2018 Nissan Leaf 40 tekna kWt solgt
2020 Tesla model 3P solgt
2021 Volvo XC 40 recharge p8
2022 BYD Tang


elektro

Det med tripteller er korrigert i rekkeviddetesten, det står på skjemen at den kan finnes ved å trykke på enden av lys-hendelen. Det må da kunne gå an å vise noe annet enn gjennomsnittsforbruk siste. 50 km også?

Savner bagasjeromsnett/skillevegg. Synes også hjulene er for store, og brede. Ellers er nesten lydene en deal breaker for meg! :o

Synes ellers det ser greit ut jeg. Setene ser gode ut. Rask MMI. Litt skeptisk tll cruisekontrollen, men NIO er vel på samme måte. Kunne levd fint med denne bilen. Må da være et alternativ ift. både Model Y, IONIQ og ENYAQ, om plass og ekte SUV følelse er på ønskelista?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

geear

Dette med å ikke ha mulighet til å lagre speil/sete/ratt under kjøring er det flere asiatere som lider av, KIA for eksempel. Hvis jeg setter meg inn i Niroen på madammen sin profil, og etter å ha satt meg til rette og kommet ut på veien, finner ut at jeg ikke sitter helt der jeg vil, så må jeg stoppe og sette bilen i P før den tillater meg å velge profil 2. Siden jeg kjører den såpass sjelden så har i praksis lagrede profiler omtrent ingen praktisk betydning i den bilen, fordi jeg allikevel må stille det inn manuelt hver gang uansett. Liten ting, og absolutt mulig å leve med, men sykt irriterende.

Sitat fra: hELgenen på lørdag 06. august 2022, klokken 09:19
Selv synes jeg også den hadde et ganske høyt forbruk, men dette vet vi jo ikke betyr så mye for den årlige totale driftskostnaden pr. år - men høyt forbruk spiser selvfølgelig av rekkevidden. Ladehastighet betyr jo noe for de som skal kjøre langt, men for mange så betyr ikke dette så mye heller. Selv stopper ofte å lader fra 40-50% og har da flere ganger opplevd dårlige hastigheter mellom 50 og 80 kw på flere ulike biler med f.eks lovet ladehastighet helt opp i 155 kw  - dette uten at jeg føler det er noen stor krise. Det er jo svært individuelt selvfølgelig - men for mange er det nok å leve med at hastigheten ikke topper ut så høyt - da er det ofte viktigere med at en har en jevn kurve.
Nå er jo dette en 1000 kilometerstest, og da teller høyt forbruk og dårlig ladehastighet veldig negativt, og årlige driftskostnader har lite med saken å gjøre. Bjørn pleier også ha gjort regnestykkene sine i forveien og har et ganske klart bilde av hyppighet og lengde på ladestoppene, pluss kjørehastighet, for å oppnå mest mulig optimal tid, avhengig av ladekurve og forbruk.

Daniel_0007

Lystest https://youtu.be/x8hTZIEszt8

Vil si er på grensen til livsfarlig hvor dårlig lysene er, leverandør burde påspandert ledbar
Model 3 2019 LR Rwd

edyrli

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 08. august 2022, klokken 14:03
Lystest https://youtu.be/x8hTZIEszt8

Vil si er på grensen til livsfarlig hvor dårlig lysene er, leverandør burde påspandert ledbar

Syntes jeg hadde dårlig sikt i vinter på mørke veier, men veldig lite jeg kjører på veier uten gatelys så tenkte faktisk ikke over at det var lysene på bilen som var så dårlige. Blir vel ledbar dersom det blir mye kjøring på mørke vinterveier.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

hELgenen

Sitat fra: edyrli på mandag 08. august 2022, klokken 15:29
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 08. august 2022, klokken 14:03
Lystest https://youtu.be/x8hTZIEszt8

Vil si er på grensen til livsfarlig hvor dårlig lysene er, leverandør burde påspandert ledbar

Syntes jeg hadde dårlig sikt i vinter på mørke veier, men veldig lite jeg kjører på veier uten gatelys så tenkte faktisk ikke over at det var lysene på bilen som var så dårlige. Blir vel ledbar dersom det blir mye kjøring på mørke vinterveier.

Den bilen kler jo led bar,så forhandler burde tilby dette som ekstra utstyr

elkl

#12
Vi har Google Maps i vår Tang, og er fornlyde med det. Er det mange av dere som har den navigasjonen Bjørn har i sin testbil her? Hva er i så fall forskjellen, pros og cons mellom de?

Når det gjelder forbruksmåler så er jo det tilgjengelig i settings med både forbruk siste 10, 25 og 50 km. Tripteller er jo også som andre nevner her tilgjengelig via knappen på venstre spak, 2 uavhengige triptellere. I tillegg vises jo også hele siste etappe når man skrur av bilen.

Jeg har kjørt litt Oslo-Kristiansand med bilen, og det går jo fint uten ladestopp om jeg ligger rundt 110 km/t, men kan helt klart ikke cruise hele veien i 125 som jeg hadde gjort med gamle dieselbilen. Skulle også som andre har skrevet hatt 20 tommer felger med sommerdekk. Har det på vinterdekkene, og forbruksmessig klarer vi over 450 km med de. Med 22 tommer sommerdekk skal vi kjøre ganske forsiktig for å klare over 400 km.

Ingeniøren

Greit dog at Bjørn holder seg til elbil, det har han rimelig god greie på.

Verre dog med innslaget om huset sitt som er forsinket. Har vel tenkt å sette opp et to etasjes herregårdshus og fått problemer med mønehøyden. I hans hode er mønet der takrenne sitter  :), om man ser på hans innslag om huset som skal oppføres og er meget forsinket...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Moas

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 09. august 2022, klokken 06:37
Greit dog at Bjørn holder seg til elbil, det har han rimelig god greie på.

Verre dog med innslaget om huset sitt som er forsinket. Har vel tenkt å sette opp et to etasjes herregårdshus og fått problemer med mønehøyden. I hans hode er mønet der takrenne sitter  :), om man ser på hans innslag om huset som skal oppføres og er meget forsinket...
Verre er det han ikke gidder å selv sjekke kommunens innsynssider og se at det ikke har vært aktivitet siden januar i saken hans.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA