Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sykkelstativ på tilhengerfestet .... problemer

Startet av Elgard, torsdag 04. august 2022, klokken 13:44

« forrige - neste »

Elgard

Til orientering for deg med Enyaq som skal kjøpe sykkelstativ til slepekroken: Jeg anskaffet et dyrt og flott sykkelstativ av typen "Thule Velocompact 3" til min Enyaq. Da det skulle monteres, ved pakking før ferietur, lot det seg ikke feste til slepekroken. Det ser ut til at avstanden fra kule og ned til første hindring er for kort til å passe med den type innfesting som "Thule Velocompact 3" har. Den skal være minst 73 mm. Slepekroken på min Enyaq er av typen "fix4bike". Denne skal kunne brukes sammen med enkelte nyere typer sykkelstativ, men skal også være kompatibel med eldre stativer. Mine erfaringer viser at dette bare delvis er riktig. Kontroller derfor grundig at du kjøper sykkelstativ som kan brukes på slepekroken til din Enyaq.

Egil S

Merkelig, er jo akkurat dette sykkelstativet som ligger som ekstrautstyr for Enyaq i Skoda sin konfigurator for 7299kr.

Men det kan se ut på illustrasjonene at dette ikke er festet til tilhengerfestet, illustrasjonene er heller ikke Enyaq.

Kanskje høre med Skoda hvordan dette skal festes på Enyaq.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Helgetur

Hei,

Eg har brukt Velocompact 3 på vår Enyaq i sommar utan problemer.
Mulig at hengarfeste på Enyaq er forskjellig frå din? Vår er ein 22 modell 80x.
Har du løsna justeringsskruen på sykkelstativet nok til at den dett skikkelig på plass?

SurSnasen

Sykkelstativet kan være meget hardt å få på, men det går på. Du må passe på at det står rett på, og håndtaket gir mye motstand når det skal presses ned. Men det går ned med litt makt.

arthur

Har (også) dette sykkelstativet og med mindre man finner "soft spot", riktig plassert på kula så hjelper ikke makt. Er vel egentlig bare snakk om å finne det riktige punktet? Bruker, og har brukt, dette stativet på en del forskjellige biler uten problem. Satte det senest på bilen nå på morgenen uten noe problem. Forutsetter dog at den aktuelle kula ikke er feil dimensjon, men trodde dette var helt standard?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Elgard

Etter tilbakemeldingene fra SurSnasen og arthur prøvde jeg igjen å få festet sykkelstativet. De er riktig at stativet er  hardt å få på. Ved første forsøk virket det umulig uten å ødelegge utstyret. men med noe lirking og MYE kraft lot det seg feste. Takk for tilbakemeldingene som gjorde at jeg fikk tatt stativet i bruk.

Felgen

Har du ikke mulighet for å kunne regulere åpningen på kulefestet på stativet? Jeg har selv Thule eadyfold på min enyaq, og det var det jo bare å skru litt for å få optimal tilpasning. Mener å huske at det også står i manualen hvor mange kg trykk du skal legge på låsehåndtaket.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA