Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde forskjell med dekk str

Startet av Vroomvroom, torsdag 04. august 2022, klokken 08:28

« forrige - neste »

Vroomvroom

Lurte bare på andre sin erfaring her.

Har 22 tommer dekk på 2018 TMX 75D

Rekkevidden fulladet står på 301 KM (rated? Kanskje typical? jaja den som viser minst)
Samtidig så har en bekjent av meg 2019 TMX 75D ( samme antall km kjørt) med 19 tommer og han får 360 km på rekkevidden fulladet i samme visning ( altså den som viser minst)

Er det virkelig så store forskjeller i avstand?

Lynet

Ja, det er store forskjeller. Noe på grunn av dekkbredde. Noe av felgens utforming, lite av felgdiamer.
Men mye om du har nok luft, øk gjerne trykket med 10%.
Men aller mest av dekkets rullemotstand. Den finner du hos dekkbutikkene, for eksempel dekkonline.no. A er da best.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

BjarneD

Avlesningen påvirkes ikke av hvilke hjul du setter på. 301 km typical høres veldig lavt. Jeg ville bedt om en batterisjekk hos Tesla.

geear

Kommer helt an på bruk og kilometer det. Min hadde 315-317 km typical etter ca. 50k km og i underkant av fire år. Mener den hadde 327 km da jeg hentet den fra Tesla, men maks ble fort 323 før det begynte å dale litt til.

Syns 360 km typical hørtes mer rart ut enn 301, men kan det være en raven standard range (vet ikke om raven noen gang ble levert som SR), så er den vel en del mer effektiv enn de gamle X-ene.

Vroomvroom

Sitat fra: BjarneD på tirsdag 09. august 2022, klokken 12:48
Avlesningen påvirkes ikke av hvilke hjul du setter på. 301 km typical høres veldig lavt. Jeg ville bedt om en batterisjekk hos Tesla.

Hmm får gjøre det, vet du hva det koster/hvor mye tid det tar?   Husker ikke her og nå om det er typical eller rated.. Men den rekkevidden justerer seg vel løpende mtp forbruket man har over tid?  Og denne bilen har kjørt med 22 tommere på sommertid nå i en lengre periode.

Mtp forbruk ligger jeg på 198 kw/h i displayet som regel, går fort til 260 når jeg ligger i 120km/t. Og har forstått at det er nogenlunde "normalt" ?  Så derfor jeg også stusser på rekkevidden.. Hvis jeg har samme forbruk som alle andre, men veldig mange mindre kilometer.
Bilen har blitt supercharget en håndfull ganger bare, og ellers blitt hjemmeladet fra 20-80% nesten utelukkende.. Kan telle på 1 hånd hvor ofte det har vært ladet til 100%  ::)

Vroomvroom

Sitat fra: geear på tirsdag 09. august 2022, klokken 13:00
Kommer helt an på bruk og kilometer det. Min hadde 315-317 km typical etter ca. 50k km og i underkant av fire år. Mener den hadde 327 km da jeg hentet den fra Tesla, men maks ble fort 323 før det begynte å dale litt til.

Syns 360 km typical hørtes mer rart ut enn 301, men kan det være en raven standard range (vet ikke om raven noen gang ble levert som SR), så er den vel en del mer effektiv enn de gamle X-ene.

Hmm.. Ja denne har gått 70k.   Jeg er usikker om det står på typical eller rated, men det er den som viser minst rekkevidde hvertfall.. Og det later til å stemme relativt greit mtp den kjøringen jeg har hatt hittil i form av antall km kjørt og hva den estimerer.   Men får ta en batterisjekk på tesla å se, kan vel ikke koste så mye.

JR Ewing

Sitat fra: BjarneD på tirsdag 09. august 2022, klokken 12:48
Avlesningen påvirkes ikke av hvilke hjul du setter på. 301 km typical høres veldig lavt. Jeg ville bedt om en batterisjekk hos Tesla.

Har du 22 tommere visuelt i instrumentpanelet?
Enig i at kalkulasjon ikkje er påvirka av hvilke hjul som står på bilen, men meiner at hvilke hjul du velger inne på hovedskjermen påvirker rekkevidde-estimatet.
Eg bytta fra 20'' til 22'' i fjor, og meinar det kom opp en beskjed om at kalkulering av rekkevidde ville bli endra ved å endre felgdiameter.
Eg har ikkje somla meg til å sjekke dette på nytt (ifm denne tråden) om typical rekkevidde endres ved å endre felg i konfigurasjonen, men kan vere verdt å forsøke dette før en batterisjekk. MCU må restarte etter at en velger en ny hjulstørrelse, så mistenker at diverse parametre endres i den forbindelse.
Model X100D, 7s, premium, oppgradert autopilot.

geear

Mulig en enda enklere sjekk kunne være å endre begge bilene til rated og se hva dere får da. Mulig det eventuelt ikke er påvirket av hjulstørrelse.

Og så lurer jeg på om dere bare har dratt i ladegrense-baren i appen, eller om det er når bilen faktisk er fulladet?

Estimatet stemte ikke alltid med virkeligheten når man faktisk ladet opp og lot bilen stå og lade videre til den stoppet selv. Tesla har fjernet dette nå i senere tid, så det eksisterer ikke på min Y P for eksempel, men vet ikke om dette gjelder alle biler, går på app-versjon eller softwaren i bilen... og har du MCU1 så har du vel ikke hatt oppdatering på veldig lenge.

edakcots

Har 2017 TMX 100 m19' hjul og er ellers kliss lik en kamerat av meg sin med 22'
Han får aldri bilen under 200w/km mens jeg er på ca 180 w/km
Ca 13% forskjell har vi målt det til.
Jeg ligger på ca 400 km før jeg må finne meg ladestolpe mens han får ca 350 km ut av sitt oppsett.
Ikke så betydningsfullt for de fleste men for meg som kjører langt har det alt å si, dessuten er støyen mye lavere...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA