Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vindsus Model Y Performance

Startet av TRM, onsdag 03. august 2022, klokken 22:14

« forrige - neste »

TRM

Har en VIN 56** Model Y Performance som jeg er fornøyd med, bortsett fra vindsus fra frontruteområde.

Suset starter på ca 100 km/t, men kan komme i lavere hastigheter dersom motvind.

Andre som opplever det samme, og som har fått utbedret det?

Har sammenlignet gapet mellom frontrute og glasstak, og min har bittelit større gap enn Kinabiler jeg har sett på.
Kan dette være årsaken?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

geear

Har samme problem, står litt om det her: https://elbilforum.no/index.php?topic=61101.0

Min har vært inne og første tekniker mente alt var normalt. Jeg testet med LR og P om hverandre og vet at det ikke var normalt. En supervisor var med i bilen og mente det var de nye vindusviskerne. Taket er dårlig limt på min P (var perfekt på Kinabilen), men er usikker på om det kan være kilden. De har bestilt nytt tak, iallfall, pga stor høydeforskjell. Men.. mesteparten av vindsusen tror jeg nå at kommer fra sidevinduet på førersiden. Det er tydelig i mindre press mot pakningene enn på LR, og de i passasjersetet sier de hører susen fra førersiden. Har bestilt ny time hos Tesla for å få sjekket justering av vinduet.

daktari

En måte å teste på jeg så på YT er å bruke en løvblåser e.l. og blåse mot div vinduer for å sjekke hvor det bråker mest. Mener de også tapet vinduene slik at alt ble tett, og så gradvis fjernet tape for å finne en ujevnhet.

På min gamle S hørtes det ut som om bilen var lekk fordi det var så mye vindus- og det var den ved de små trekanten foran. De tettet ikke bra nok, og de fikset det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 03. august 2022, klokken 23:26
Men.. mesteparten av vindsusen tror jeg nå at kommer fra sidevinduet på førersiden. Det er tydelig i mindre press mot pakningene enn på LR, og de i passasjersetet sier de hører susen fra førersiden. Har bestilt ny time hos Tesla for å få sjekket justering av vinduet.
På vår 3 var det mye vindsus fra førersiden. Der var hele døren montert ca 5mm lengre frem mot a stolpen enn på passasjersiden.

De justerte det og vindsuset forsvant.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sjekk denne;
https://www.youtube.com/watch?v=LlFGtGrv784&t=6s
Test med taping av spalter for å kanskje kunne lokalisere problemet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TRM

Sitat fra: geear på onsdag 03. august 2022, klokken 23:26
Min har vært inne og første tekniker mente alt var normalt. Jeg testet med LR og P om hverandre og vet at det ikke var normalt. En supervisor var med i bilen og mente det var de nye vindusviskerne. Taket er dårlig limt på min P (var perfekt på Kinabilen), men er usikker på om det kan være kilden. De har bestilt nytt tak, iallfall, pga stor høydeforskjell. Men.. mesteparten av vindsusen tror jeg nå at kommer fra sidevinduet på førersiden. Det er tydelig i mindre press mot pakningene enn på LR, og de i passasjersetet sier de hører susen fra førersiden. Har bestilt ny time hos Tesla for å få sjekket justering av vinduet.
Nei, det er definitivt ikke normalt, som tekniker påsto.

Vindusviskere kan vi utelukke, da nivå og karakter er jevnt også når viskerne er i bruk.

Tenker vel at det er dårlig limt glasstak, evnt sidevindu med dårlig trykk på pakning.

Hold meg gjerne oppdatert når du får bytta taket/ justert sidevindu.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

geear

På LR var det veldig lite jeg klarte å bevege glasset når døra var igjen, på P er det betydelig mindre press som skal til for å klemme det noen millimeter inn.

turfsurf

Sitat fra: geear på fredag 05. august 2022, klokken 00:23
På LR var det veldig lite jeg klarte å bevege glasset når døra var igjen, på P er det betydelig mindre press som skal til for å klemme det noen millimeter inn.
Hvis det er forskjell på førerside og passasjerside mtp vindsus bør du jo kunne se forskjeller.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mj

Opplever samme, er mer sus på førerside enn passasjer på MYP. Det starter på ca 60km/t.
Jeg mistenker at det lile dekselet foran ruten kan være årsak da denne er litt løs på førersiden. Tenkte jeg skulle prøve med en teip for å se om det kan hjelpe.
Har og en LR som ikke har det samme suset.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

TRM

Liten oppdatering:

Hadde liggende et gummibånd til en Model 3 jeg hadde tidligere. Type gummibånd/strikk for å redusere sus fra glasstak.

Båndet/strikket er for kort til å legge rundt glasstaket på Model Y, men fikk lagt det rundt frontvinduet istedet. Begynte nederst på A-stolpen på ene siden, og avsluttet tilsvarende på motsatt side.

Og jaggu ble det ikke stille. Hadde ikke helt trua, siden jeg har prøvd med elektrikertape samme sted. Vil påstå at 90 prosent av vindsuset nå er borte.

Tyder vel på at frontvinduet er montert skjevt, eller at det mangler lim ett eller annet sted. Har ikke sett lekkasje noe sted.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA